Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Automobilky budou mít s emisemi CO2 nejspíš problém, emise totiž rostou

Ondřej Mára
Diskuze (159)

Automobilky musí během letošního roku výrazně srazit emise CO2 svých modelů, jinak jim hrozí nemalé pokuty. Situaci ovšem komplikuje skutečnost, že průměrné emise v evropských státech rostou již třetím rokem v řadě.

Na růst emisí nově registrovaných automobilů v evropských zemích nedávno upozornila Evropská agentura pro životní prostředí (EEA), která je jedním z úřadů Evropské unie. Průměrné emise nových automobilů registrovaných za minulý rok v 27 státech EU, Velké Británii, Islandu a Norsku totiž dosahují průměrných emisí 122,4 g CO2 na kilometr.

Rok 2019 je tak již třetím v řadě, kdy došlo k růstu průměrných emisí CO2 u nově registrovaných automobilů. A i když se hodnota oproti roku 2018 zvedla o 1,6 gramu, automobilky mohly být v klidu. Konečných 122,4 g/km totiž bylo stále dost nízko pod loňským limitem 130 g/km. Jenže tenhle komfort končí.

Letos totiž vstupuje v platnost nařízení, které posunuje limit emisí CO2 u nových automobilů na úroveň 95 g/km. Automobilky tak budou muset srazit průměrné emise z roku 2019 v průměru o 22 %, jinak budou čelit nepříjemně vysokým pokutám.

Průměrné emise ovšem výrazně zvyšují především vozy ze segmentu SUV, jejichž popularita ale neustále roste. Za minulý rok si dokonce připsaly 38% podíl na evropském trhu. Průměrné emise CO2 navíc již druhým rokem rostou i u užitkových dodávkových vozů.

Automobilky se sice snaží reagovat rozrůstající se nabídkou elektrifikovaných a elektrických modelů, ty však za minulý rok tvořily pouze 3.5 % ze všech nově registrovaných vozů. Zhruba 56 % z těchto registrací si navíc připsalo Norsko, jak dodává web Reuters.

Situaci navíc příliš neprospěla ani pandemie koronaviru, která uzavřela řadu automobilek i dealerství na dlouhé týdny a řadu potencionálních zákazníků uvrhla do ekonomické nejistoty. Některé automobilky už kvůli tomu dokonce apelovaly na EU, aby zavedení přísnějších opatření odložila. Výsledek jednání ovšem dosud není známý.

Evropská komise tak prozatím alespoň motivuje členské státy, aby podporovaly výstavbu nabíjecí infrastruktury a zvážily zavedení různých podpůrných a motivačních programů, které by zvýšily zájem o elektromobilitu a pomohly tak dosáhnout emisních cílů.

Ondřej Mára
Diskuze (159)

Doporučujeme

19. 7. 2020 12:13
Re: Logické
desetileti to nejsou, podívejte jak za sebou začínli platit normy EURO x, je to po čtyřech až šesti letech.
No a celkem mne nezajímají údaje spotřeby se spritmonitoru nebo výrobců, Zajímá mne jak je to v reálu a při mém použití je to zhruba 2,5 l, tedy při nájezdu 70.000km/rok to dělá ca 1750l benzínu navíc CO radši nepočítám a v penězích už se bavíme o celkem slušné částce. I kdyby to byl ten litr podle monitoru stále je to slušné množství paliva, exhalací a pěněz (vvíc než jedna nádrž za měsíc navíc)

Mimochodem v tom článku se mluví o daňovém zvýhodnění nafty, nižší spotřební dani, ne o dotacích. A pokud LKW budou tankovat dráž, tak kdo to zaplatí? Já, vy, všichni v ceně zboží. kdybych byl donucen jezdit na benzín (anobenzín je řidičsky trohu zábavnější) také to samozřejmě promítnu do ceny práce. prostě dopravit se na místo by bylo dražší a někdo to zaplatit musí. Já to nebudu.
Avatar - JirkaVejrazka
15. 7. 2020 15:38
Re: Rostou rostou
Ten pruzkum byl nemecky a byl myslim mezi zamestanci firem, kterym bylo PHEV prideleno jako fleetove vozidlo.

Usuzovat z toho chovani bezneho majitele je slaboduche. Ale uz jsem ti to jednou nekde psal.
9. 7. 2020 10:01
Re: Rostou rostou
Četl jsem nějaký britský průzkum a nenabíjel skoro nikdo.
8. 7. 2020 15:04
Re: Ty lidi
A tvá příčina?
Avatar - Mikesus
8. 7. 2020 14:48
Re: Ty lidi
Jezdí, říká se tomu pendolino