Nový Mercedes-Benz E přijede s asistentem bdělosti řidiče v roce 2009
Myšlenka asistenta bdělosti (Attention Assist) vychází ze studie, podle které je 25 % nehod na dálnicích způsobených přílišnou únavou. Při monotónní jízdě potmě nebo jednotvárnou krajinou se zvyšuje riziko, že řidičova pozornost otupí. Navíc se reakční doba po čtyřech hodinách nepřetržité jízdy prodlužuje o 50 %. Riziko nehody po čtyřech hodinách je dvojnásobné, po šesti hodinách dokonce osminásobné.
Asistent bdělosti průběžně monitoruje chování řidiče. Z těchto údajů během prvních minut jízdy vypočítá individuální styl řízení a následně provádí srovnání. Zaznamenávají se například pohyby volantu, ovládání pedálů a spouštění směrovek. Systém zároveň ve výpočtech eliminuje vlivy bočního větru a nekvalitního povrchu vozovky.
Především pohyb volantu je důležitým vodítkem pro rozpoznání hrozícího mikrospánku. Mercedes při pokusech s 550 řidiči obou pohlaví zjistil, že v této fázi únavy dochází k drobným chybám při řízení, které řidič okamžitě koriguje. Tato fáze předchází skutečnému mikrospánku, kdy dojde přibližně na sekundu ke ztrátě koncentrace. Pokud systém vyhodnotí situaci jako potenciálně nebezpečnou, upozorní řidiče akustickým signálem a rozsvícením varovného nápisu na přístrojovém panelu.
Podobný systém představilo loni na podzim Volvo. Drivert Alert Control, který se již nabízí např. ve Volvu S80 za 19.000,-Kč (vč. elektromechanické parkovací brzdy), vyhodnocuje pohyby automobilu s pomocí kamery a systému Lane Departure Warning Control. Jedním z rozhodujících faktorů je zde četnost přiblížení se k čáře vymezující jízdní pruh.