Nový motor od Mazdy má mít účinnost 60 %, přijde za pět let
Pro dosažení nízké spotřeby paliva se v současnosti přistupuje ke snižování objemů motorů, instalaci turbodmychadel, vstřikování močoviny a podobně, ne všichni však těmto trendům podléhají. Japonská Mazda je toho příkladem – zatímco konkurence nasazuje malé turbomotory, ona zůstává u větších objemů, atmosférického plnění a vysokého kompresního poměru.
Už atmosférický dvoulitr DISI v minulé generaci Mazdy 3 disponoval vysokým kompresním poměrem 11,2:1, v současnosti používaná patnáctistovka Skyactiv-G hranici posunula až na 14,0:1, a budoucnost přinese poměr 18,0:1. Mazda si od systému, který do praxe uvede zhruba v roce 2020, slibuje navýšení účinnosti ze čtyřiceti na šedesát procent.
U benzinového motoru vlastně použije vznětový princip zapalování směsi paliva a vzduchu (HCCI), meli bychom se tedy dočkat podobné spotřeby jako u srovnatelně výkonných turbodieselů. Zároveň ale odpadne nutnost použití filtru pevných částic nebo vstřikování močoviny, problém by tedy neměl být ani s náklady za servis. Cílem je spojení výhod benzinových a vznětových motorů, a alespoň podle prvních informací dává celá koncepce smysl.
Další výhody by mohly vyplynout z nedávno uzavřeného partnerství mezi Mazdou a Toyotou. Mazda už ostatně hybridní technologii Toyoty používá, ovšem pouze u modelu 3 na japonském trhu. V budoucnu se tak pravděpodobně dočkáme plug-in hybridu s emisemi okolo 80 gramů CO2 na ujetý kilometr, což odpovídá spotřebě 3,44 l/100 km.