Nový motor Scania 540: Pátý do party
Švédská automobilka známá vidlicovým osmiválcem přispěchala s novou nejsilnější verzí šestiválce. Proč? K čemu se hodí?
Osmiválec je skvělý, ale čím dál více se vzdalují doby, kdy označení V8 bylo pro dopravce více než mnoho ušetřené nafty a větší zisk. Jistě, tahač s osmiválcem je prestižní záležitostí, ale Scania potřebovala nabídnout více síly také pro běžné řidiče a nikoliv majitele firem či opravdové fajnšmekry, kteří více hledí na prestiž než náklady. Odhalení nové verze třináctilitrového motoru o výkonu 397 kW (2700 N.m) tak rozšířilo možnosti využití lehčího a efektivnějšího šestiválce, zároveň však zůstává nabídka prestižního osmiválce ve čtyřech výkonových verzích 382, 427, 479 a 537 kW (2700, 3000, 3300 a 3500 N.m).
Náhrada
Na první pohled je zřejmé, že nejsilnější třináctilitr zcela překrývá nejslabší šestnáctilitrovou úroveň osmiválce. Pro volbu objemnější jednotky pak může rozhodnout například značný točivý moment 800 N.m pro pomocný pohon. Z čistě ekonomického propočtu bez ohledu na PTO totiž V8 520 postupně ztrácí uplatnění. To však nebyl primární úmysl automobilky. Ta chtěla nabídnout vysoký výkon při nízké hmotnosti motoru, protože existuje velká řada aplikací citlivých na pohotovostní hmotnost vozidla a zatížení na přední nápravu.
Nový motor označený DC13 166 je určen zejména pro aplikace vyžadující vysoký výkon a stabilní jízdní vlastnosti, avšak citlivé na hmotnost nebo hmotnostní omezení. V takových případech nejsou supervýkonné osmiválce optimální řešení, a dopravci hledají splnění všech svých požadavků.
„V rámci našeho příslibu vždy naše nabídky přizpůsobovat na míru požadavkům zákazníků jsme identifikovali potřebu špičkové verze našeho třináctilitrového hrdiny,“ říká Alexander Vlaskamp, šéf společnosti Scania Trucks. „Náš sortiment řadových šestiválců patří v oblasti hospodárnosti ke špičce v odvětví. Nákladní vozidla Scania s třináctilitrovými motory obdržela v Německu ocenění „Green Truck“ tři roky po sobě, což je obdivuhodný počin.“
Rozmezí 272-397 kW
Scania tedy nově nabízí pět různých výkonových stupňů nejběžnějšího motoru v podobě řadového šestiválce: 272, 302, 331, 368 a 397 kW. Nová verze s výkonem 397 kW (540 k) většinou využívá stejné technologie jako její sourozenec s výkonem 368 kW (500 k). Pracuje v nich například robustní turbodmychadlo s pevnou geometrií lopatek a kuličkovými ložisky.
„Výkonná verze 540 je určena především pro zákazníky a trhy, kde právní aspekty týkající se zatížení přední nápravy brání ve výběru modelu V8,“ dodává Vlaskamp. Avšak zároveň je ideální pro každého, kdo v rámci svého podnikání v oblasti dopravy potřebuje větší výkon. Ve spojení s příslušnou převodovkou lze tento motor využívat stejně dobře jak u nákladního vozidla pro přepravu dřeva, tak i vozidla pro rozvoz drobného zboží. Druhá jmenovaná vozidla jezdí po evropských dálnicích s poměrně malou zátěží, avšak o to více dbají na spotřebu paliva a průměrnou rychlost.“
Společné dočišťování
Společnou vlastností všech motorů DC13 je jejich vynikající hospodárnost a použití pouze SCR pro následné zpracování výfukových plynů. Velká robustnost spolu se službami společnosti Scania, jako jsou smlouvy o údržbě s flexibilními plány, přispívá k příznivým údajům z hlediska nákladů a provozuschopnosti, což vede k vynikající celkové provozní ekonomice. „Díky lepším hodnotám spotřeby paliva a poměru výkonu k hmotnosti bude tento motor atraktivní volbou pro mnoho zákazníků společnosti Scania,“ uvádí Vlaskamp. Točivý moment 2700 N.m již od 1000 ot/min umožňuje cokoli mezi rychlou změnou převodových stupňů a prací v nízkých otáčkách a zaručuje vynikající schopnost rozjezdu díky nápravám s redukcí v náboji kola u lesnických aplikací.
Všechny třináctilitrové šestiválce | |||||
Označení | DC13 162 370 | DC13 163* 410 | DC13 164* 450 | DC13 165 500 | DC13 166 540 |
Typ | Řadový | ||||
Zdvihový objem (l) | 12,7 | ||||
Pořadí zapalování | 1-5-3-6-2-4 | ||||
Počet válců | 6 | ||||
Počet ventilů na válec | 4 | ||||
Vrtání × zdvih (mm) | 130 × 160 | ||||
Kompresní poměr | 23,0 : 1 | 21,0 : 1 | |||
Turbodmychadlo | Valivá ložiska | Kuličková ložiska | |||
Vstřikování paliva | Scania XPI | ||||
Řízení emisí | Scania SCR | ||||
Výfuková brzda (kW/ot. za min) | 242 | ||||
Objem motorového oleje (l) | 40 | ||||
Nejvyšší výkon | 272 kW (370 k) | 302 kW (410 k)* | 331 kW (450 k)* při 1800 ot/min | 368 kW (500 k) | 397 kW (540 k) |
Nejvyšší točivý moment | 1900 N.m při | 2150 N.m při 900–1340 ot/min | 2350 N.m při | 2550 N.m při 925–1340 ot/min | 2700 N.m při 1000–1300 ot/min |
* Možno i na 100% bionaftu |