Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania G 500 XT 8x8 ve slavných mramorových dolech v italské Carraře

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 13. 1. 2020 • 23:36
8
Zobrazit náhledy (8)
Scania G 500 XT 8×8 Scania G 500 XT 8×8 Scania G 500 XT 8×8

Andrea Landi tráví dny za volantem těžkého nákladního vozidla Scania G 500 XT 8x8 v nebezpečném prostředí mramorových dolů.

Carrara, je město v italské provincii Massa-Carrara, v regionu Toskánsko, které proslavil především mramor, vynikající svou čistotou a tvrdostí. Tento mramor se zde těží již od konce římské republiky a nejvíce jej proslavil renesanční sochař Michelangelo Buonarroti, který je použil i na jednu ze svých nejslavnějších prací, jíž je socha Davida ve Florencii.

Na dopravu bloků nádherného mramoru z lomů do přístavu byla v Carraře až téměř do počátku dvacátého století využívána především tažná zvířata. V roce 1876 začala jejich práci přebírat železnice a od šedesátých let dvacátého století až dodnes jsou zde využívána především těžká nákladní vozidla.

Andrea Landi zastupuje již třetí generaci řidičů v Carrarě a jde ve stopách svého otce i děda. I dnes je zde řízení těžkých nákladních vozidel náročnou a především nebezpečnou prací s ohledem na úzké cesty a strmé srázy, i když Andrea Landi sám uvádí, že pracovní podmínky již nejsou díky moderním automobilům tak tvrdé jako v dobách jeho předků.

Na druhou stranu s ohledem na skutečnost, že mramor je za uplynulá staletí ze snadno přístupných míst již vytěžen, se lomy posouvají do hůře přístupných míst. Právě díky tomu je i dnes práce řidičů v Carraře stále velmi nebezpečná a pro vozidla náročná.

Andrea Landi i proto pro svou práci využívá těžký nákladní automobil Scania G 500 XT 8x8 s 13litrovým vznětovým motorem o nejvyšším výkonu 368 kW a točivém momentu 2550 N.m. Tyto hodnoty jsou zárukou, že si při cestách do lomů na úbočích hor poradí i s 30% stoupáním zdejších štěrkových cest. Dvě řízené nápravy mají zajistit dostatečnou obratnost, i když i zkušený řidič se zde nevyhne opakovanému couvání při najíždění do zatáček.

Scania kromě výjezdu do lomu musí zvládnout i zpáteční cestu, kdy přepravuje blok mramoru o rozměrech 3,06 m x 2,00 m x 1,60 m, jehož hmotnost se pohybuje někde mezi 24 a 25 tunami. Při těchto cestách se pak kola přední nápravy často vznáší ve vzduchu a řidič musí své vozidlo ovládat s přesností doslova na milimetry.

Zdroj: Scania AB

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku