Alko kalkulačka Naplavka 2019
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový mýtný systém vynese okolo 12 miliard korun ročně, tvrdí ministr dopravy

ČTK ČTK 22. 7. 2019
10
5
Zobrazit náhledy (10)
Mýtná brána Mýtná brána Mýtná brána Mýtná brána Mýtná brána

Pokud odhad ministra dopravy vyjde, vydělá nový mýtný systém více než ten současný.

Stát chce v rámci nového mýtného systému vybrat okolo 12 miliard korun ročně, z toho 1,5 miliardy na nově zpoplatněných silnicích první třídy. Náklady na provoz dosáhnou zhruba desetinu ročního výnosu. Na briefingu to řekl ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). V roce 2018 zaplatily kamiony v Česku na mýtu rekordních 10,8 miliardy korun, což bylo meziročně skoro o čtyři procenta více. V prvním pololetí letošního roku stát vybral na mýtu 5,5 miliardy korun, což je o 2,6 procenta víc než za stejné období loni.

Konsorcium CzechToll a SkyToll podle Kremlíka mýtný systém buduje v souladu s harmonogramem tak, aby mohl být spuštěn od 1. prosince. Za 11 dní začnou zkoušky. Na 22. srpna ministerstvo naplánovalo začátek informační kampaně a o měsíc později se dopravci budou moci začít do systému registrovat a pořizovat si palubní jednotku.

"Nebyly identifikovány žádné nedostatky a žádné neplnění povinností. Naopak dodavatel činí některé věci nad rámec závazku, ke kterému se zavázal," uvedl Kremlík.

Podle ředitele úseku provozovatele elektronického mýta Ředitelství silnic a dálnic Václava Nestrašila by dopravci neměli podcenit lhůtu pro předběžné registrace a nenechávat je na poslední chvíli, aby neměli v prosinci problémy. V současnosti je vyrobena polovina z předpokládaného potřebného počtu palubních jednotek. Až do poloviny příštího roku bude dosavadní provozovatel, společnost Kapsch, vybírat palubní jednotky ke stávajícímu mýtnému systému a vracet za ně kauce.

"Výměna palubních jednotek a nutnost registrace do nového systému je asi největší komplikací, která dopravce čeká. Rádi bychom je i touto cestou požádali, aby nenechávali svou registraci do nového systému až na poslední chvíli, ale využili více než dvouměsíční lhůty, během které mohou záležitosti kolem změny mýta vyřešit ještě před jeho startem," uvedl generální ředitel CzechToll Matej Okáli.

Dodal, že roční náklady na provoz po spuštění nového systému klesnou na 530 milionů korun ročně, přibližně na třetinu ve srovnání s dnešním mikrovlnným systémem.

Nový mýtný systém vzniká celý v Česku. CzechToll investoval od podpisu smlouvy o jeho dodávce v září 2018 téměř 1,9 miliardy Kč a na jeho realizaci se podílí více než 100 společností z ČR.

Firma Kapsch napadla smlouvu mezi ministerstvem dopravy a konsorciem CzechToll a SkyToll o provozování mýtného systému u soudu. Krajský soud v Brně minulý týden vyhověl žalobě Kapsche, který se domáhá toho, aby plnění smlouvy zakázal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Antimonopolní úřad se musí podle rozsudku Krajského soudu smlouvou znovu zabývat. Ministerstvo dopravy proti tomu podle Kremlíka podá kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu (NSS). Totéž chce udělat ÚOHS.

"Obáváme se, že ze strany ŘSD a SkyTollu jde o hraný optimismus a uspěchanou snahu co nejrychleji systém spustit, ať už bude plně funkční či nikoliv. Připomínám, že stát v době spuštění nebude mít u této miliardové zakázky nezávislého auditora, který by potvrdil, že stát nepřichází o peníze nekvalitním výběrem," uvedl mluvčí Kapsche David Šimoník. Podotkl, že stávající mýtný systém letos vybere od kamionů přes 11 miliard korun, v roce 2020 by to bylo 12 miliard. "Stát tedy investoval miliardy daňových poplatníků do stavby nového zbytečného mýtného systému, který od kamionů vybere úplně stejné peníze jako ten současný, plně zainvestovaný a v majetku státu," podotkl.

Konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll uspělo v mýtném tendru s nabídkou na desetiletý provoz za 10,75 miliardy korun. Kapsch se proti okolnostem výběru nového provozovatele brání i dalšími žalobami.

Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun. Náklady na provoz činily zhruba 1,5 miliardy korun ročně. Satelitní systém zaváděný vítězem nového tendru nahradí dosavadní mikrovlnnou technologii a rozšíří se na dalších 900 kilometrů silnic první třídy.

Kremlík minulý měsíc řekl, že stát nezavede nulovou sazbu na silnicích první třídy, chce tak předejít zpochybnění mýtného tendru. Bezplatné používání si přály kraje na 600 kilometrech silnic a uzavřely k tomu memorandum s Kremlíkovým předchůdcem ve funkci Danem Ťokem.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Re: Počty
| 23. 7. 2019
No u nás je to so Skytollom bordel. Ta firma vznikla len pár dni pred tendrom. Pri spúštani nefungovalo nič okrem vyberania pokút, tie boli nastavené brutálna a napríklad za prečerpanie do mínusu(ktoré sa vyučovalo pri ďalšom dobití kreditu, nevznikla žiadna škoda) bola pokuta 1600EUR, tak istá ako keby si vôboc nebol registrovaný v mýtnom systéme a jazdil na čierno.
Nefungovali zariadenia vo vozidlách. My sme mali 4 a každé sa správalo inak. Callcentrum preťažené(To dostal Česmad ako všimné, aby náhodou neskúšal zastupovať dopravcov). A webové stránky to bola len také paródia, asi spuchnutá študentami. Zariadenia vo vozidlách blbnú do dnes. To nastáva ďalšia šikana. Nefunkčnosť si musíš všimnúť skôr ako prejdeš pod mýtnu bránu, alebo adekvátne vybavených policajtov. Inak mastná pokuta. Ak si to aj všimneš, tak musíš vypisovať kopu blbostí, ktoré už aj tak majú v systéme plus určiť aký úsek bol systém nefunkčný, aby si ho mohol doplatiť.
Zariadenia sú postavené snáď ešte na elektrónkach. Ich objem je asi 10násobný oproti nemeckým tiež satelitným a po odpojení od zdroja batéria po pár minulách kľakne. Siemnes to asi poskladal z vecí čo boli na sklade, aby to bolo čo najlacnejšie, veď si sa ňu Skytoll účtuje len nejaké tri stovky.
No a samozrejme na začiatku tam boli aj ďalšie vychytávali. Systém vždy zarátal prejazd celým úsekom. Čo na jednotách pri rozvozoch kde si zbiehal z jednotky a vracal sa späť znamenalo, že úsek započítalo vždy, pokojne aj 5 krát. Ak si križoval diaľnicu, tak ti započítalo ten úsek diaľnice čo si križoval. Alebo na diaľnici neakceptovalo všetky zjazdy a pokojne ti započítal 20 km po dalši zjazd. Proste paráda. U vás to už možno bude trochu vyladené
Počty
| 22. 7. 2019
Sice nejsem matematik, ale ty počty mi nějak nesedí. V prvním odstavci ministr tvrdí, že náklady budou cca desetina ročního výnosu 12 miliard. O kus dál je z toho už najednou jen 530 mio. Kellner investoval nějaké 2 miliardy a smlouva je na 10 let. Těžko říct, jaké s tím bude mít dál náklady... To nás pravda ani nemusí zajímat.
Je ale vidět, že stávající systém extra drahý nebyl. Jenže není zdaleka tak flexibilní jako satelit, který umožňuje i mnohem lepší automatickou kontrolu placení. Pokud tedy stát dovolí, aby Kellner měl k dispozici databázi kompletního pohybu SPZ po skoro celém území.
Avatar - Hammunasakra
Re: dfg
| 22. 7. 2019
Jj z posledního editorialu šéfredaktora Světa motorů: "Babišův systém povinné elektronické evidence tržeb zlikvidoval nejen většinu malých obchůdků na vesnicích a zvedl ceny jídla v restauracích skoro o polovinu, ale zásadně ovlivnil i prodeje novin a časopisů.." díky slovenskej estébáku, co ani po členství ve 3 českejch vládách neumíš pořádně česky
Avatar - lordlord
dfg
| 22. 7. 2019
o EET taky tvrdili kolik to vynese a na co všechno bude víc peněz...
Avatar - CICERO
B-L-Y-A-T ''''
| 22. 7. 2019
ANO ..je taky vynesou, vyhodí z oken a dole zapálí, sorry jako, bude to stát 12 MILIARD !D

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku