Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Česko se nákladním dopravcům vyplatí. Patří k nejlevnějším zemím k průjezdu

ČTK ČTK 27. 3. 2019
8

Ve všech sousedních státech jsou náklady na průjezd těžkých nákladních vozidel vyšší než u nás. I proto zahraniční dopravci využívají Českou republiku jako tranzitní zemi.

Náklady nákladních dopravců na mýto a pohonné hmoty v Česku patří k nejnižším v Evropě. Těžké kamiony na tuzemských dálnicích zaplatí za mýto a naftu v průměru 46,50 eur (zhruba 1195 korun) na 100 kilometrů. Například ve všech sousedních státech jsou náklady vyšší. I proto zahraniční dopravci využívají Českou republiku jako tranzitní zemi. Vyplývá to z nejnovější analýzy Centra ekonomických a tržních analýz (CETA), kterou má ČTK k dispozici. Stát by tak měl na spotřební dani z pohonných hmot za loňský rok získat téměř 92 miliard Kč, meziročně o 1,48 procenta více. Výběr z mýta se zvýšil o 3,97 procenta na 10,8 miliardy korun.

Hustota kamionové dopravy v Česku je dlouhodobě vysoká. K hlavním důvodům patří vysoký podíl průmyslu na tuzemském hrubém domácím produktu (HDP), který je vyšší než ve většině zemí EU. To vede k vysokým výkonům nákladní dopravy na silnici. Česko je navíc významnou tranzitní zemí, která je jak z pohledu volby trasy, tak nákladů na mýto a tankování pro zahraniční dopravce ekonomicky nejvýhodnější. Tím se počet jízd kamionů na tuzemských dálnicích zvyšuje.

To podle CETA potvrzuje i porovnání nákladů nákladních automobilů nad 12 tun na palivo a mýto se sousedními státy. Zatímco v Rakousku stojí projetý stokilometrový úsek po zpoplatněné dálnici v průměru 52,28 eur (asi 1346 korun), v Německu 58,26 eur (zhruba 1500 korun), v Polsku 58,21 eur (asi 1499 korun) a na Slovensku 55,19 eur (zhruba 1421 korun), v České republice činí náklady 46,50 eur (přibližně 1195 korun). K vůbec nejdražším evropským státům patří Itálie, kde se náklady na mýto a naftu pohybují kolem 70,97 eur (zhruba 1828 korun) na 100 kilometrů.

Českou republiku řadí k nejlevnějším tranzitním zemím zejména nízká sazba mýta, která činí 8,54 eur (asi 220 korun) na 100 kilometrů. Například v Chorvatsku je tato sazba o 19,3 eur (zhruba 497 korun) vyšší. V nákladech na naftu patří Česko k evropskému průměru.

Daně tvoří významnou část ceny pohonných hmot. Stát zatěžuje jejich spotřebu spotřební daní, jejíž sazba činí 10,95 korun za litr motorové nafty a 12,84 Kč za litr benzinu. K tomu je potřeba přičíst ještě daň z přidané hodnoty (21 procent). "Pokud litr benzinu stojí 30 korun, daňová složka z toho tvoří 18,05 Kč, tedy 60,16 procenta ceny. U motorové nafty za 30 korun za litr činí daňová zátěž 16,16 Kč, tedy 53,86 procenta ceny," vysvětlil ředitel výzkumu Ceta Aleš Rod.

Rostoucí provoz kamionů na českých dálnicích potvrzují i údaje z mýtného systému. Například na dálnic D1 na Vysočině se počet mýtných transakcí, tedy projetí pod mýtnými bránami, zvýšil o více než 20 procent. Loni jich tam kamiony provedly kolem 1,77 milionu.

V roce 2018 zaplatily kamiony v Česku na mýtu rekordních 10,8 miliardy korun, což bylo meziročně o téměř čtyři procenta více. Vyplývá to ze statistik správce elektronického mýtného systému, společnosti Kapsch. Za 12 let fungování mýtného systému tak stát na mýtném vybral více než 98,7 miliardy korun. Na konci letošního roku nahradí v roli provozovatele systému rakouskou společnost konsorcium CzechToll/SkyToll.

Náklady na pohonné hmoty (nafta) a mýto u kamionů nad 12 tun:
Země Náklady na mýto (v eurech) Náklady na naftu (v eurech) Cena za 100 km (v eurech)
Chorvatsko 27,8 38,59 66,43
Rakousko 14,8 37,48 52,28
Itálie 26,6 44,37 70,97
Slovensko 18,5 36,69 55,19
Německo 18,3 39,96 58,26
Belgie 15,5 43,68 59,18
Polsko 22,2 36,01 58,21
Česká republika 8,54 37,96 46,5

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Re: Re: Re: Re: Spotrebni dan
Papezja
| 29. 3. 2019
Ony ty "narodni" potraviny taky jedou z Polska nebo kdovi odkud, jen je tady prebali, aby tam v Penny mohli prilepit ceskou vlajecku :D Z ceho by se ta prasata krmila, z hektaru toho zlutyho svinstva?
Re: Re: Re: Re: Spotrebni dan
Papezja
| 29. 3. 2019
Takze co je logiky na tom, ze palivo, ktere obsahuje mene energie a produkuje mene skodlivin, a na ujety kilometr se jej spotrebuje vice, ma vyssi spotrebni dan? Nevum, co ma redukce zasahu statu do trhu a vyssi trzby z tranzitni dopravy spolecneho s komunismem...
Avatar - CICERO
Re: Re: Re: Spotrebni dan
CICERO
| 28. 3. 2019
ano obsahuje a obsahuje ale taky zato dojedeš dál... Nemá tvoje rovnostářství nějaké vady? rajčata mám svoje a většinou preferujeme v rodině co nejvíce národních produktů... a tam je to znatelnější,doprava jak doprava... Nechceš se mknout na https://www.youtube.com/watch?v=8DBBtp_D0aI :-) -? Taková video nápověda na Květen :D
Re: Re: Spotrebni dan
Papezja
| 28. 3. 2019
Mluvil jsem o tom, ze chci ekozony? O tom se neustale mluvi v mediich v souvisloati s dieselgate. Jedine co chci, je stejna spotrebni dan pro benzin a naftu. Je snad fer, ze za stejne mnozstvi paliva jedni plati nizsi dan, net druzi? A to nemluvim o tom, ze litr nafty obsahuje vice energie a produkuje vice toho fuj fuj CO2 :D Nedelam si iluze, ze by se nejaka dan snizila, i kdyz snit muze kazdy. Co se tyka dovozoveho zbozi.. ta rajcata, potom co procestovala cele polsko, urcite budou strasne draha z tech 50km po ceskych silnicich :D co to je za stupidni argument napsany jeste stupidnejsim stylem?
Avatar - CICERO
Re: Spotrebni dan
CICERO
| 28. 3. 2019
špica a špica = double špica :D ty chtít drahé dovozové produkty, ty chtít ekozony, když ve městech většinou není kde zaparkovat normalně, ty být dobrý člověk, ty být osvícený, ty chtít nemožné.... Oni dokázat, že to jít, oni být lepší než my, oni mít právo užívat, my úděl platit...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku