Nový Nissan Qashqai dostane dvě hybridní verze. Znamená to konec turbodieselů?
Nissan bude v příští generaci pokračovat v obměně své nabídky. Po letošní novince v podobě nového Juku dorazí nový Qashqai.
Pokud bychom hledali průkopníka segmentu kompaktních crossoverů, je to nepochybně Nissan Qashqai. Jeho první generace přišla v roce 2006 a když se ukázala jako úspěšný nástupce tradičního kompaktu v podobě modelu Almera, následovala v roce 2013 generace druhá. Nyní už Nissan pracuje na Qashqaii třetí generace, která by měla dorazit na trh v roce 2020.
Koncepci kompaktního crossoveru s délkou kolem 4,4 metru si novinka uchová, ukázala se jako velice úspěšná, vždyť Qashqai patří v posledních letech dokonce mezi vůbec nejprodávanější auta v Evropy, když vybrané měsíce je v top 10 všech aut, jinak se toho ale změní docela hodně.
Základem bude inovovaná platforma CMF, která umožní snazší elektrifikaci. A právě s ní se u nového Qashqaie počítá. Nemluvíme tu však o elektrické variantě, nýbrž o hybridních provedeních.
„Pravděpodobně nezahrne plnou elektrifikaci, protože by to znamenalo rozsáhlé změny a nezbytné vysoké investice,“ říká o nadcházejícím Qashqaii evropský viceprezident Nissanu pro produktové plánování Ponz Pandikuthira s tím, že k dispozici nicméně budou hned dvě varianty Qashqaie s hybridním pohonem.
V jednom případě půjde o hybrid s vlastním systémem vyvíjeným pod označením ePower, který má využít benzinový motor jakožto generátor elektrické energie pro baterii, z níž následně bude čerpat sílu elektrický motor. Toto řešení používá na japonském trhu již Nissan Note, jde tak vlastně o „elektromobil s prodlužovačem dojezdu.“
Ponz Pandikuthira nicméně přiznává, že je systém nutné přizpůsobit evropským požadavkům. V Japonsku se obvykle nejezdí rychlostmi nad 105 km/h, zatímco v Evropě jsou na dálnici běžné rychlosti kolem 130 km/h. A v takovém případě už má prodlužovač dojezdu problém s účinností, musí tvrdě pracovat, aby udržel dostatek energie v bateriích.
V druhém případě se pak bude jednat o plug-in hybrid s technikou od Mitsubishi, aliančního partnera Nissanu. Nakolik však bude blízká dnešnímu Outlanderu PHEV, v tuto chvíli nevíme. Pandikuthira přitom nepřímo říká, že půjde spíše o úlitbu emisním normám, než něco, čemu by automobilka opravdu věřila.
„V některých modelových řadách plug-in hybrid vyzkoušíme, nicméně jejich obchodní případ není příliš dobrý. Pro nás je to technický mezikrok pro následující dva až čtyři roky, než klesne cena baterií na úroveň, kdy se už plnohodnotné elektromobily vyplatí,“ říká Pandikuthira.
Zákulisní zprávy pak naznačují, že příchod dvou odlišných hybridů může znamenat konec turbodieselů v Qashqaii. Nissan se už dříve nechal slyšet, že se vznětových motorů chce zbavit, a tak nový Qashqai může být v tomto ohledu důležitý krok. Více se dozvíme už v příštím roce, kdy se Qashqai 3 představí světu.