Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropské prodeje v říjnu 2019: VW Golf pořád vede, SUV tvoří už 40 % prodejů

David Bureš
Diskuze (12)

Volkswagen Golf nadále drží titul nejprodávanějšího auta v Evropě, a to navzdory tomu, že jeho prodeje aktuálně ovlivňuje čekání na jeho novou generaci.

Evropské prodeje nových automobilů se opět vrátily k růstu. V říjnu bylo na starém kontinentu registrováno 1.208.700 aut, což je nejlepší říjnový výsledek za posledních deset let, meziročně se jedná o více než osmiprocentní nárůst. Vyplývá to ze statistiky analytické společnosti JATO Dynamics, která eviduje prodeje v 27 zemích Evropy.

Silný meziroční nárůst je způsobený především loňským propadem prodejů v reakci na nové emisní normy, které vstoupily v platnost v září 2018. Mnohé automobilky nebyly na nová pravidla včas připraveny, a tak neměly v zásobě dostatek vozů, které byly homologovány k prodeji.

I přes toto ovlivnění statistik v meziročním srovnání jsou analytici JATO optimističtí, 17 ze 27 sledovaných trhů totiž minulý měsíc zažily více než dvouciferný nárůst. Největší evropský trh, Německo, dokonce meziročně vzrostlo o 13 %. „Jestli se německý trh bude nadále vyhýbat recesi, tak stav globálního průmyslu by nemusel být tak špatný, jak se zdálo,“ říká k tomu globální analytik JATO Felipe Munoz.

V říjnových statistikách je pak znatelná pokračující obliba SUV mezi zákazníky. Tato kategorie dnes už tvoří přes 40 % evropských registrací, již brzy tak mohou v prodejích kompletně přeskočit konvenční segmenty. Rekordní podíl na trhu byl způsobený meziročním nárůstem říjnových prodejů SUV o neskutečných 22 % na výsledných 484.400 kusů. Munoz k tomu doplňuje, že prim hrají malá a kompaktní SUV, která tvoří 79 % prodejů celé této kategorie.

Některé stálice ale zůstávají, a tak nejprodávanějším automobilem v Evropě nadále zůstává Volkswagen Golf. Čeká se sice na jeho novou, osmou generaci, přesto za říjen hlásí 34.362 registrovaných kusů, o 6,4 % více než před rokem.

To vozy na dalších pozicích si už pohoršily. Meziroční propad druhého Renaultu Clio o 17,4 % je nepochybně způsobený aktuální mezigenerační proměnou. Naopak pokles třetího Volkswagenu Polo o 7,8 % je velkou neznámou. Že by vliv příchodu malého SUV T-Cross, které bylo v říjnu už 22. nejprodávanějším autem na evropských trzích?

Těch poklesů v top 10 je ale vícero. Vedle Golfu totiž rostly jen další tři modely – pátý VW Tiguan (+22,1 %), sedmý Renault Captur (+44,7 %) a devátý Citroën C3 (+4,1 %). Klesla i Škoda Octavia, meziročně o 2,5 % na 17.608 kusů, což jí přineslo desátou příčku celkově. Důvodem poklesu je nepochybně čekání na novou generaci – na českém trhu se její první exempláře objeví ještě před koncem roku.

A co pořadí na dalších místech? Dacia Duster byla tentokrát patnáctá, s meziročním skokem o 42 %. Dařilo se i dvacátému Fordu Kuga (+27,6 %), který přitom brzy dorazí v nové generaci.

Evropský trh v říjnu 2019: Nejprodávanější auta podle modelů
Poř. Model Prodej 10/2019 [ks] Meziroční rozdíl [%]
1. Volkswagen Golf 34.362 +6,4
2. Renault Clio 19.576 -17,4
3. Volkswagen Polo 19.225 -7,8
4. Ford Fiesta 18.919 -9,5
5. Volkswagen Tiguan 18.543 +22,1
6. Toyota Yaris 18.280 -3,7
7. Renault Captur 17.850 +44,7
8. Peugeot 208 17.746 -0,9
9. Citroën C3 17.698 +4,1
10. Škoda Octavia 17.608 -2,5
11. Nissan Qashqai 16.657 +43,6
12. Volkswagen T-Roc 16.555 +41,5
13. Mercedes-Benz A 16.544 +6,5
14. Ford Focus 16.503 +12,3
15. Dacia Duster 15.993 +42,0
16. Peugeot 3008 15.784 -9,6
17. Toyota Corolla 15.038 -
18. Dacia Sandero 14.948 -3,1
19. Fiat Panda 14.827 -8,1
20. Ford Kuga 14.338 +27,6
21. Peugeot 2008 14.152 -3,9
22. Volkswagen T-Cross 13.557 -
23. Opel Corsa 13.323 -16,3
24. Peugeot 308 12.436 -6,0
25. Fiat 500 12.340 -3,6
David Bureš
Diskuze (12)

Doporučujeme

Avatar - Emel
2. 12. 2019 15:30
Re: Clio na druhom mieste, Fabia mimo tabulky
Je to primárně o "domácích" trzích. Když to hodně zjednoduším - jižní státy vč. Francie jedou spíš na subkompaktech, Německo a spol. (Rakousko, ČR, Švýcarsko, ...) spíš na kompaktech. Proto je mimořádně silný Golf jako kompakt... a proto domácí francouzský trh pomáhá víc Cliu než Meganu.

Fabia je dlouhodobě kolem toho 20. místa, občas se na chvíli dostane někam výš, ale ne na dlouho. Škodovka prostě nemá takové postavení ve Francii & spol. a v Německu zase obecně tahle třída tolik neletí.

Octavia je dlouhodobě do 10... teď z ní teda těsně vypadla díky generační obměně, ale zase se tam brzy vrátí... stejně jako nejspíš i na druhé místo mezi kompakty.
Avatar - twistedTSD
30. 11. 2019 12:54
Re: teda uprimne
Imho Arona by z nich byla suverénně nejhnusnější, nebýt přední části Kamiqu.
Avatar - twistedTSD
30. 11. 2019 12:46
Re: Clio na druhom mieste, Fabia mimo tabulky
Co teprve taková Mazda 2, to musí být úplný šrot.
Avatar - twistedTSD
30. 11. 2019 12:44
Re: Clio na druhom mieste, Fabia mimo tabulky
Kombík se prodává možná v ČR, SK a PL.
Avatar - donPedro
30. 11. 2019 11:46
Re: teda uprimne
Tož není mi až tak úplně jasné proč majiteli VW Polo připadají prodejní čísla Pola na chůdách, neb nic jiného VW T-Cross defacto není, sila. Navíc je ve VW Cross/SUV portfoliu 3. a v celkovém žebříčku tohoto segmentu na 9. místě, což, dle mého úhlu pohledu, tak nějak odpovídá jeho kvalitám. Tož tak ;-)