Evropské prodeje v říjnu 2019: VW Golf pořád vede, SUV tvoří už 40 % prodejů
Volkswagen Golf nadále drží titul nejprodávanějšího auta v Evropě, a to navzdory tomu, že jeho prodeje aktuálně ovlivňuje čekání na jeho novou generaci.
Evropské prodeje nových automobilů se opět vrátily k růstu. V říjnu bylo na starém kontinentu registrováno 1.208.700 aut, což je nejlepší říjnový výsledek za posledních deset let, meziročně se jedná o více než osmiprocentní nárůst. Vyplývá to ze statistiky analytické společnosti JATO Dynamics, která eviduje prodeje v 27 zemích Evropy.
Silný meziroční nárůst je způsobený především loňským propadem prodejů v reakci na nové emisní normy, které vstoupily v platnost v září 2018. Mnohé automobilky nebyly na nová pravidla včas připraveny, a tak neměly v zásobě dostatek vozů, které byly homologovány k prodeji.
I přes toto ovlivnění statistik v meziročním srovnání jsou analytici JATO optimističtí, 17 ze 27 sledovaných trhů totiž minulý měsíc zažily více než dvouciferný nárůst. Největší evropský trh, Německo, dokonce meziročně vzrostlo o 13 %. „Jestli se německý trh bude nadále vyhýbat recesi, tak stav globálního průmyslu by nemusel být tak špatný, jak se zdálo,“ říká k tomu globální analytik JATO Felipe Munoz.
V říjnových statistikách je pak znatelná pokračující obliba SUV mezi zákazníky. Tato kategorie dnes už tvoří přes 40 % evropských registrací, již brzy tak mohou v prodejích kompletně přeskočit konvenční segmenty. Rekordní podíl na trhu byl způsobený meziročním nárůstem říjnových prodejů SUV o neskutečných 22 % na výsledných 484.400 kusů. Munoz k tomu doplňuje, že prim hrají malá a kompaktní SUV, která tvoří 79 % prodejů celé této kategorie.
Některé stálice ale zůstávají, a tak nejprodávanějším automobilem v Evropě nadále zůstává Volkswagen Golf. Čeká se sice na jeho novou, osmou generaci, přesto za říjen hlásí 34.362 registrovaných kusů, o 6,4 % více než před rokem.
To vozy na dalších pozicích si už pohoršily. Meziroční propad druhého Renaultu Clio o 17,4 % je nepochybně způsobený aktuální mezigenerační proměnou. Naopak pokles třetího Volkswagenu Polo o 7,8 % je velkou neznámou. Že by vliv příchodu malého SUV T-Cross, které bylo v říjnu už 22. nejprodávanějším autem na evropských trzích?
Těch poklesů v top 10 je ale vícero. Vedle Golfu totiž rostly jen další tři modely – pátý VW Tiguan (+22,1 %), sedmý Renault Captur (+44,7 %) a devátý Citroën C3 (+4,1 %). Klesla i Škoda Octavia, meziročně o 2,5 % na 17.608 kusů, což jí přineslo desátou příčku celkově. Důvodem poklesu je nepochybně čekání na novou generaci – na českém trhu se její první exempláře objeví ještě před koncem roku.
A co pořadí na dalších místech? Dacia Duster byla tentokrát patnáctá, s meziročním skokem o 42 %. Dařilo se i dvacátému Fordu Kuga (+27,6 %), který přitom brzy dorazí v nové generaci.
Evropský trh v říjnu 2019: Nejprodávanější auta podle modelů | |||
Poř. | Model | Prodej 10/2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | Volkswagen Golf | 34.362 | +6,4 |
2. | Renault Clio | 19.576 | -17,4 |
3. | Volkswagen Polo | 19.225 | -7,8 |
4. | Ford Fiesta | 18.919 | -9,5 |
5. | Volkswagen Tiguan | 18.543 | +22,1 |
6. | Toyota Yaris | 18.280 | -3,7 |
7. | Renault Captur | 17.850 | +44,7 |
8. | Peugeot 208 | 17.746 | -0,9 |
9. | Citroën C3 | 17.698 | +4,1 |
10. | Škoda Octavia | 17.608 | -2,5 |
11. | Nissan Qashqai | 16.657 | +43,6 |
12. | Volkswagen T-Roc | 16.555 | +41,5 |
13. | Mercedes-Benz A | 16.544 | +6,5 |
14. | Ford Focus | 16.503 | +12,3 |
15. | Dacia Duster | 15.993 | +42,0 |
16. | Peugeot 3008 | 15.784 | -9,6 |
17. | Toyota Corolla | 15.038 | - |
18. | Dacia Sandero | 14.948 | -3,1 |
19. | Fiat Panda | 14.827 | -8,1 |
20. | Ford Kuga | 14.338 | +27,6 |
21. | Peugeot 2008 | 14.152 | -3,9 |
22. | Volkswagen T-Cross | 13.557 | - |
23. | Opel Corsa | 13.323 | -16,3 |
24. | Peugeot 308 | 12.436 | -6,0 |
25. | Fiat 500 | 12.340 | -3,6 |