Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hybridní pohony aneb není hybrid jako hybrid: Čím se liší plug-in hybrid od mild hybridu a full hybridu?

Tomáš Dusil
Diskuze (13)

Stále více automobilů používá hybridní pohon. Dnes se lze proto setkat hned s několika systémy, jež se mohou dost podstatně lišit. Co mají společné? A jaký je rozdíl mezi mildhybridem a třeba plug-in hybridem?

První masivně vyráběná hybridní vozidla nabídly automobilky Toyota a Honda. Oba výrobci od samého začátku přistupovali k hybridní formě pohonu odlišně. Zatímco Honda nabídla technologii IMA, Toyota pro změnu přišla s technologií HSD. Jde o zkraty slov Integrated Motor Assist, respektive Hybrid Synergy Drive. Už ty říkají mnohé o konstrukční podstatě těchto průkopnických hybridů.

Pokud bychom porovnali HSD a IMA, tak rychle zjistíme, že systém Honda IMA je mnohem jednodušší, na druhou stranu nedokáže z hybridní technologie vytěžit tolik jako konkurenční HSD od Toyoty.

Paralelní hybrid (mild hybrid) – vystačí si s jedním elektromotorem

Obě uvedené technologie také velmi dobře ukazují odlišnou koncepci hybridního pohonu. Honda IMA je typickým paralelním hybridem. Elektromotor je tady pouze jeden, umístěný zpravidla v ose klikového hřídele se spalovacím motorem. Paralelnímu hybridu se také někdy říká mild-hybrid, čili „poloviční hybrid“.

Paralelní hybrid umožňuje jízdu ve čtyřech režimech. Auto tak může pohánět spalovací motor v kombinaci s elektromotorem nebo pouze samotný elektromotor. A dále je zde ještě režim rekuperace brzdné energie a dobíjení akumulátoru elektromotorem. Pohon vozu pouze a jen spalovacím motorem ale možný není. Elektromotor je tak u paralelního hybridu v roli pohonu a současně i generátoru střídavého proudu. Aby to mohlo fungovat, je třeba zajistit ve vybraných režimech jízdy oddělení spalovacího motoru od elektromotoru, k čemuž se používá třecí spojka. Kromě Honda IMA je paralelním hybridem například BMW ActiveHybrid a dále hybridní auta skupiny VW.

Výhodou paralelního hybridu je relativní servisní nenáročnost a dále účinnost zejména při jízdách na dlouhé vzdálenosti. Výhoda spočívá rovněž v konstrukci, kdy lze takovou soustavu spojit také s běžnou vícestupňovou převodovkou, a to i manuální, jak dokazuje kupé Honda CR-Z. Jiní výrobci ale mají kvůli hybridní technologii vyvinutou specifickou převodovku. Třeba skupina VW používá za tímto účelem samočinnou skříň DQ 400e, u níž je elektromotor vložený mezi setrvačník spalovacího motoru a trojitou (!) spojku.

Sériový hybrid – jako lokomotiva

Jednodušší než paralelní hybrid je sériový hybrid. Tento pohon se v základních rysech velmi podobá hnacímu řetězci diesel-elektrických lokomotiv. U nich je použit spalovací motor pouze v roli pohonu generátoru proudu, který napájí akumulátor. Samotný pohon lokomotivy zajišťuje výhradně elektromotor.

U sériového hybridu je to v podstatě stejně. Na rozdíl od paralelního hybridu tak není možné propojit spalovací motor přímo s pohonem nápravy. Sériový hybrid se většinou využívá ve snaze prodloužit dojezd jinak původně elektromobilu. Asi nejlepším příkladem je BMW i3 Range Extender (s prodlouženým dojezdem). Klasické „i3“ je pouze elektromobilem. Verze s prodlouženým dojezdem má navíc malý dvouválcový spalovací motor z motocyklu, který dodává bateriím proud v případě, že jejich stav napětí klesne pod předem nastavenou hodnotu. Jiným takovým autem je dvojice Opel Ampera a Chevrolet Volt. Elektromotor může kola pohánět přes redukční převod, ale také třeba přes převodovku CVT, tedy s plynulou změnou převodu.

Kombinovaný hybrid (strong hybrid, full hybrid) – nejdražší a nejúčinnější

Nejvyspělejším hybridním pohonem je kombinovaný hybrid. Někdy se mu také říká strong hybrid, případně full hybrid. Základní myšlenou je fakt, že hnací nápravu může roztáčet jak spalovací motor samostatně, tak také elektromotor, případně kombinace obou.

Navíc elektromotory jsou tady vlastně dva. Jeden v roli hnacího motoru, druhý coby motor-generátor. Spolu se spalovacím motorem se stýkají v takzvané hybridní převodovce. Jde o planetový typ se třemi satelity (Toyota HSD), případně čtyřmi satelity (Ford Mondeo HEV). Této převodovce se někdy říká e-CVT a to z důvodu jízdního projevu. Ten se podobá jízdě s variátorem, nikoliv z důvodu konstrukce, která s CVT nemá pranic společného.

Výhodou kombinovaného hybridu jsou rozličné jízdní režimy a dále fakt, že z hybridní technologie těží úplně nejvíce. Nevýhodou je složitost a také cena.

Micro hybrid – není ve skutečnosti hybridem

Toto vlastně ani hybridní vozidlo není, neboť se využití elektřiny omezuje pouze na systém stop/start s možností rekuperace brzdné energie. Spalovací motor tady není opětovně spouštěn startérem, nýbrž takzvaným reverzibilním alternátorem přes řemen pohonu příslušenství. Typickým příkladem je původní systém stop/start skupiny PSA. Dalším třeba BMW řady 1.

Plug-in hybrid – umožňuje dobíjení akumulátoru z elektrické sítě

Plug-in hybrid může být vlastně kterýkoliv z předchozích typů, snad s výjimkou micro hybridu. Jeho hlavní odlišnost od výše uvedených systémů spočívá v možnosti dobíjet trakční akumulátor ze sítě. Takto udělané hybridy mají za tímto účelem baterie zpravidla lithium-iontové, přičemž umožňují ujet na elektřinu podstatně delší vzdálenost než klasické hybridy. Na druhou stranu mají zpravidla nižší účinnost rekuperace energie, neboť se v tomto ohledu spoléhá právě na dobíjení „ze zásuvky“. Příkladem je třeba Kia Optima Plug-in hybrid.

Tomáš Dusil
Diskuze (13)
17. 7. 2018 12:19
Re: Nejlepší hybrid je žádný hybrid
Aha takže sme sa dostali od "Hybridní konstrukce má ještě jakýs takýs smysl u auta určeného hlavně do města, protože kdekoliv jinde je to jen pořádný balast, které si to nebohé auto pořád tahá sebou.." do "...schází manuální převodovka. Už jen tím je pro mě takové auto odvařené, ...".
To, že Vám nevyhovuje automat neznamená, že hybridné auto je blbosť, ako odvážne tvrdíte v prvompríspevku. S nástupom bŕzd na HSD od Toy nevidím žiadny problém (ale napríklad v extracitlivých brzdách na Kii Ceed prvej generácie som problém videl). Čo si pamätám aj testy Rasťa Chválu, tak si Auris HSD v svalome chválil ako pekne to zatáča. Inak ten mrzák Auris HSD má vzadu multilink, takže čo sa týka jazdných vlastností podvozka je na tom dosť možno lepšie ako Váš Leon, takisto CHR má podvozok o ktorom som čítal len chválu a ľutovali len to, že sa neponúka silnejší motor.

A ohľadom manuálu chápem - tiež som si kedysi myslel, že automat je len sprosté slovo, keď som zvýšil nájazd a pravidelne som sa začal pohybovať v nekonečných kolónach na D1 svoj názor som prehodnotil - takže nikdy nehovorte nikdy :D, ale keby som na to mal tak si kúpim ešte jedno auto s manuálom.
Avatar - Hammunasakra
17. 7. 2018 11:41
Re: Nejlepší hybrid je žádný hybrid
Vidim že se fakt vyznáš [odkaz] + [odkaz] >:D >:-[]

17. 7. 2018 09:54
Re: Nejlepší hybrid je žádný hybrid
Tak už len z princípu technického riešenia, pri riešení HSD manuálna prevodovka nemôže byť. Neviem, ktoré hybridy si skúšal, ale ja som s brzdením nemal problém ani na jednom (Auris, RAV4). Čo sa týka riadenia, treba skúsiť nový Auris alebo Camry (ktoré má prísť aj do Európy).

Ja som bol tiež vždy zástanca manuálu. Mal som pocit, že som viacej spojený s autom a mám veci pod kontrolou. Keď som vyskúšal pár moderných automatov (okrem DSG), tak sa môj názor začal meniť (pripúšťam, že je to čiastočne aj tým, že už viac preferujem komfort).
17. 7. 2018 00:11
Re: Nejlepší hybrid je žádný hybrid
No tak když nic jiného, tak u drtivé většiny hybridů (snad jen s výjimkou neúspěšného malého kupátka od Hondy) schází manuální převodovka. Už jen tím je pro mě takové auto odvařené, nemluvě o většinou velmi necitlivém nástupu brzd, způsobeném rekuperací a celkově zcela neřidičském zaměření takového vozu. 8-s :no:
16. 7. 2018 12:54
Re: Nejlepší hybrid je žádný hybrid
Tak povedal by som, že to nie sú autá určené do mesta :D.
Každopádne nerozumiem, prečo by hybridné auto nebolo vhodné na okresky - moje skúsenosti sú Auris HSD 100kw vs Corolla 1.6CVT 97kw a s Aurisom som schopný jazdiť o 1 - 2.5l na 100km menej podľa jazdného režimu pri rovnakej dynamike. Okrem toho je jazda s HSD príjemnejšia, pretože elektromotor nastupuje okamžite a dávkovanie výkonu je jemnejšie. Nakoniec tu je predpokladaná lepšia spoľahlivosť hybridného systému.
Smiem sa spýtať na vaše argumenty?