Nový Opel Astra představuje své asistenční systémy
Opel Astra se vizuálně odhalil 1. června, tedy už před třemi měsíci. S předprodukční verzí jsme se přitom svezli ještě dříve, v květnu. Jedenáctá generace vozu nižší střední třídy zhubla, vyniká velmi dobrou aerodynamikou, nabídne moderní motory včetně základního tříválce.
Stranou nezůstala ani světelná technika, jako první v segmentu dostala Astra Matrix LED. Multimédia reprezentují OnStar s připojením na internet a nouzovým voláním v případě nehody, respektive dvojice navigací, konstruktéři zapracovali také na sedadlech s pamětí. Ta v nejvyšší specifikaci mají elektropneumaticky nastavitelnou bederní opěrku i boční vedení, masážní funkci, vyhřívání a větrání včetně odsávání potu. Kromě čelních vzduchových vaků pro řidiče a spolujezdce a bočních airbagů chránících hrudník a pánev jsou v základní výbavě i hlavové pro obě řady sedadel.
Automobilka představuje svůj stěžejní model před Frankfurtem v sérii videí. V tom posledním se zaměřila na jízdní asistenty a pomocníky. V první řadě zmodernizoval svou již známou přední kameru Opel Eye, která monitoruje dění okolo vozu. „Oko“ vidí lépe, dostalo zvýšenou míru detekce, má větší výpočetní výkon a hlavně, je schopné využívat data z navigace Navi 900 IntelliLink. Zlepšila se tedy funkčnost čtení dopravních značek, kulatých zákazových i obdélníkových. Systém umí trvale zobrazovat (a tím pádem i měnit) aktuální rychlostní limit, řidič tedy vždy ví, jak rychle může jet i po silnicích, které nezná.
Signalizace vzdálenosti před vpředu jedoucím vozidlem využívá také kamery. Ta ji neustále počítá. Pokud je dostatečná, dá to najevo zeleným symbolem auta. Je-li řidič příliš blízko, změní se jeho barva na výraznou oranžovou. Vzdálenost se počítá v sekundách, nikoli v metrech. Systém varování při opuštění jízdního pruhu má i udržovací funkci. To znamená, že pokud osoba za volantem opustí neúmyslně svou pozici bez aktivované směrovky, jemně mu jej otočí zpátky. Lane Keep Assist funguje jen mimo město, při rychlostech od 60 do 180 km/h, německých dálničních úseků bez limitů se tedy také netýká.
Cílem je zabránit zbytečným nehodám, stejně jako v případě Forward Collision Alert. Ten zmírní následky kolize, v případě nevyhnutelného čelního střetu řidiče hlasitě akusticky, vizuálně i blikáním diod na čelním skle varuje a pokud neodpoví, začne automaticky brzdit sám. Pokud jede Astra 40 km/h a méně, dokonce zcela zastaví, je v činnosti mezi 8 a 80 km/h. Všechny symboly se zobrazují na displeji uprostřed přístrojové desky. Výjimkou je hlídač mrtvého úhlu, který používá zpětná zrcátka – ten funguje v rychlostech od 11 do 140 km/h. Varovné diodové indikátory jsou vidět i na slunci.
Samočinný parkovací pomocník s ultrazvukovými senzory využije majitel (či spíše majitelka?) v rychlostech pod 11 km/h, umí s sám vyhledat příslušnou mezeru, ať už paralelní, nebo kolmou. Řidič pak ovládá jen brzdu, plyn a řadicí páku. Astra nabízí za příplatek i kameru namontovanou nad zadní poznávací značkou. Její výstup se aktivuje při zařazení zpátečky a naopak vypne 10 s poté, co byla vyřazena, případně po překročení 7 km/h při jízdě vpřed. Hodí se nejen nezkušeným, moderní vozy nevynikají příliš velkou zasklenou plochou a s ní souvisejícím výhledem. Astra K v tomto ohledu není výjimkou.