Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Opel Astra dostane jako první v segmentu světlomety Matrix LED

Jan Mička
Diskuze (46)
Nová generace Opelu Astra se představí v září ve Frankfurtu a přinese řadu novinek. Třeba diodové světlomety Matrix, které dosud v tomto segmentu nikdo nenabízí.

Velmi rozšířené xenonové a bixenonové světelné systémy začaly vytlačovat úspornější a lépe svítivé diody. V segmentu nižší střední třídy je aktuálně nabízí například Seat Leon a Peugeot 308, německý rival Opel Astra však zůstal u klasiky – bixenonů a diodového denního svícení. Nová generace Astry, která se představí na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu a již nyní se nám pomalu odhaluje, však předběhne dobu a dorazí se světlomety Matrix LED. Opel je nazývá IntelliLux a stejný princip v současnosti najdeme například u vozů Audi.

Pokud se některý z konkurenčních výrobců nenechá „vyhecovat“ a do září neuvede systém Matrix LED do sériové výroby, bude Astra první, která jej nabídne v segmentu nižší střední třídy. Na prvním místě je samozřejmě bezpečnější provoz, což Opel prezentuje za pomoci studie, která zkoumá reakční dobu řidičů v rychlosti 80 km/h. Objekty na silnici prý budou viditelné o zhruba 30 až 40 metrů dříve než při svícení xenonovým či halogenovým světlometem, řidič má tedy zhruba 1,5 sekundy k dobru.

Plně diodové světlomety IntelliLux nové Astry jsou složeny z 16 diod (osm na každé straně vozidla), které na základě informací z přední kamery OpelEye detekují jednotlivé objekty na silnici a upravují svítivost. Pokud pojedete s aktivovaným dálkovým režimem, mohou se diody zcela vypnout a zahalit tak objekt do tmy, abyste jej neoslnili. Zbytek cesty ale zůstává nadále plně osvícen, nepřijdete tedy o přehled situace před vámi a v okolí krajnic, kde se v nočních hodinách často zjevuje zmatená zvěř. Výhodou je také speciální dálniční režim, který světelný kužel upraví pro zajištění viditelnosti na maximální vzdálenost.

Podle úvodních informací je kýžená funkčnost světlometů zajištěna, důležitá ale bude také cena. Například pro Audi A6 pořídíte systém Matrix LED za necelých 70.000 Kč, což by bylo u Astry nepřípustné (adaptivní bixenony pořídíte v sadě již za 30.800 Kč). Právě díky tomu například odpadá povinnost provázanosti světlometů s navigačním systémem, který by řídicí jednotce například pověděl, že se automobil nachází mimo obydlenou oblast. Stejného efektu by Opel mohl dosáhnout díky kameře a funkci čtení dopravních značek, o tom však zatím dostupné informace nehovoří.

Jan Mička
Diskuze (46)
15. 5. 2015 07:36
Re: leon??
ono je to jinak. bila uz se davno nemicha ze trech barev. v techto aplikacich se to vytvari pomoci ledky svitici v neviditelnem spektru, ktera osvetluje luminiscencni povrch a ten teprve jako sekundarni zareni vydava viditelne bile svetlo.

a xenony rozhodne nemaji lepsi barevne spektrum.
14. 5. 2015 18:13
Re: leon??
LED svetlomety nie su ani nahodou zlozene z RGB. Svetlomety pouzivaju "monochromaticky" biely cip. Ten nema uplne spojite spektralne zlozenie, tym padom mu zvykne precuhovat najma zlta, zelenozlta, fialovomodra alebo ina farba. Vsetko je to sposobene cistotou polovodicoveho prechodu.
Standardne lacnejsie cipy maju horsie farebne podanie ako drahsie, "znackove".

Typicky cip v auto svetlomete [odkaz]
14. 5. 2015 13:04
Re: leon??
v tom, ze nie su inteligentne ako u audi alebo u tejto astry
14. 5. 2015 08:15
Re: leon??
Že svítí na kratší vzdálenost, to bude spíš čočkou než zdrojem.
13. 5. 2015 23:02
Re: Civic 2015 ve výbavě Lifestyle
Civic 2015 ve výbavě Lifestyle a Executive nemá ani Full LED světla, natož Matrix LED - cituji ceník Honda: „LED světlomety (LED potkávací světlomety, dálkové halogenové).“

[odkaz]