Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Opel Astra ST vstoupil na český trh. Komfort je jeho hlavní předností

Jan Mička
Diskuze (17)
Nový Opel Astra, evropské Auto roku 2016, u nás od dnešního dne pořídíte také s karoserií kombi. V rámci tiskové prezentace jsme zkusili dva přeplňované zážehové agregáty.

Historie kompaktních Opelů je dlouhá více než padesát let. Od roku 1963 se v Evropě prodalo zhruba 5,3 milionu těchto vozů (mimo Evropu značka nevyváží, jsou započteny i modely Vauxhall), přičemž v současné době míří k vrcholu nová generace Astry. Variantu hatchback jsme vyzkoušeli už loni v září, chvíli na to se ve Frankfurt představilo praktičtější kombi Sports Tourer, a letos v Ženevě byl vůz vyhlášen evropským Autem roku. O úspěchu Astry vypovídají jak dobré ohlasy od novinářů i veřejnosti, tak prodejní výsledky. Do této chvíle totiž značka eviduje více než 160.000 objednávek, což rozhodně není málo.

Dnes v poledne jsme přinesli velký redakční test Astry Sports Tourer, takže veškeré podrobnosti o velikosti zavazadelníku, praktičnosti, jízdním komfortu a fungování nové vznětové šestnáctistovky biturbo (118 kW) jistě máte v živé paměti. Zatímco jste začínali tento test číst, odstartovala na dostihovém stadionu Velká Chuchle tisková konference k uvedení vozu na český trh. Na ní jsme se mimo jiné dozvěděli, že po prázdninové odstávce výroby (ST se vyrábí pouze ve Velké Británii, hatchback také v Polsku) vůz dostane adaptivní tempomat jako v Insignii, koncem roku naběhne do prodeje varianta na CNG, nelze počítat s pohonem všech kol (v nižší střední třídě o něj obecně není takový zájem), brzy přibude také optický paket OPC (pro verzi 1.6 SIDI 147 kW), a že si český dovozce připravil zajímavou cenovou politiku.

Astra ST startuje s motorem 1.4i/74 kW na částce 344.900 Kč (je o 25.000 Kč dražší než hatchback) a v rámci operativního leasingu pro soukromníky bude dostupná za 4.999 Kč měsíčně včetně DPH (smlouva na dva roky s omezením na 20.000 ujetých kilometrů ročně). Za méně než 6000 Kč měsíčně lze mít vůz také s kompletním servisem, pojištěním a sadou pneumatik navíc. Bližší informace dostaneme v následujících dnech.

Národní novinářská prezentace Astry ST se nesla ve znamení velkého zavazadelníku (540 až 1630 litrů), dělených zadních opěradel v poměru 40:20:40, ergonomických sedadel, mezigeneračním snížení hmotnosti až o 190 kilogramů (nejméně však o 110 kilogramů, jenom 85 kilogramů ubral skelet), a novém motoru 1.6 CDTi biturbo, který již prověřil kolega David Bureš v dnešním redakčním testu. Já jsem proto sáhnul po agregátech 1.4 Turbo/110 kW a 1.6 Turbo/147 kW, přičemž ten slabší z nich byl kombinovaná s novou automatickou šestistupňovou převodovkou.

Jako první usedám do Astry ST 1.4 Turbo s výkonem 110 kW v 5.000 otáčkách za minutu a točivým momentem 245 N.m (2.000-4.000 min-1). Motor je standardně párován s šestistupňovou manuální převodovkou, za 50.000 Kč však dostanete také šestistupňový měničový automat od Aisinu a navrch systém start-stop, který je jinak k tomuto motoru za příplatek 10.000 Kč. Čtyřválec není po nastartování téměř vůbec slyšet, vyniká jemným a kultivovaným během, a začíná se výrazněji ozývat až téměř ve čtyřech tisících otáčkách. Plynule táhne přibližně od dvou tisíc otáček, osobně bych ale zvolil manuální převodovku.

Automatická převodovka je sice při běžné jízdě velmi komfortní a snaží se udržovat co nejnižší otáčky, 150 koní pod kapotou si ale občas zaslouží také pořádně prohnat, a tehdy se začnou projevovat pomalejší reakce na povely plynovým pedálem. Skříň často posílala motor do zbytečně vysokých otáček a ve chvíli, kdy bylo dobré přeřadit výš, dlouho vyčkávala. V manuálním režimu problém vymizel, jelo by se však lépe, kdyby byly k dispozici páčky pro řazení pod volantem. Výrobce uvádí kombinovanou spotřebu 5,4 l/100 km, vzhledem ke kopcovitému charakteru testovací trasy ale nelze náš sedmilitrový výsledek považovat za směrodatný.

Opel Astra ST – ceny zážehových motorů
Motor 1.4 1.0 Turbo 1.4 Turbo 1.4 Turbo 1.6 Turbo
Zdvihový objem [cm3] 1399 999 1399 1399 1598
Válce/ventily 4/4 3/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 74/6000 77/5500 92/4000-5600 110/5000-5600 147/4700-5500
Točivý moment [N.m/min] 130/4300 170/1800-4250 245/2000-3500 245/2000-4000 300/1700-4700
Převodovka 5M 5M (5A) 6M 6M (6A) 6M
Max. rychlost [km/h] 185 195 (200) 205 215 (210) 235
Zrychlení 0-100 km/h [s] 13,9 11,7 (12,9) 9,6 8,7 (9,4) 7,7
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,5 4,3 (4,2) 5,5 5,5 (5,4) 6,0
Cena Selection [Kč] 344.900 374.900 - - -
Cena Enjoy [Kč] 364.900 394.900 414.900 444.900 -
Cena Dynamic [Kč] - 434.900 454.900 484.900 544.900
Cena Innovation [Kč] - 444.900 464.900 494.900 554.900

Ze čtrnáctistovky jsem plynule přesedl do Astry s nejvýkonnějším motorem nabídky – přeplňovanou zážehovou šestnáctistovkou SIDI o výkonu 147 kW ve 4.700 otáčkách za minutu a točivém momentu 300 N.m. Tady už není na výběr nic jiného než šestistupňový manuál a upřímně řečeno jsem za to rád. Převodovka řadí s příjemným mechanickým odporem a má kratší dráhy, pouze zpřevodování je poněkud delší, a to nemusí vyhovovat vyznavačům silného zátahu od nižších otáček. Tenhle motor je potřeba opravdu hodně vytáčet, to mu ale na druhou stranu nedělá žádný problém a odvděčí se příjemně sportovní zvukovou kulisou.

Nejsilnější Astra není alespoň v současných verzích ekvivalentem pro hot-hatch, případně hot-kombi, ani komfortní a houpavější podvozek však nebyl překážkou při sportovní jízdě. Osmnáctipalcová kola se s nerovnostmi prala statečně a díky Wattovu přímovodu můžete očekávat téměř „multilinkové“ chování zadní nápravy bez nervozity a odskakování kol. „Krizovější“ situace nastala jenom jednou, a sice když v ostrém klesání do „vývrtky“ došlo k rozhoupání zádi vlivem měkčího uložené vlečených ramen. Situaci však rychle podchytil stabilizační systém a bylo po problému.

Ve srovnání s hatchbackem se nebojím Astru ST označit za jízdě příjemnější. Snad je to dáno komfortnějším nastavením podvozku a lepším rozložením hmotnosti mezi nápravami, tohle auto mi ale jednoduše sedlo. Exemplář se čtrnáctistovkou měl najeto něco málo přes čtyři tisíce kilometrů a při ostřejší jízdě přestávaly stíhat brzdy, ovšem kdo ví, jaký měl s ostatními novináři život (první skupina absolvovala jízdy už ráno). Rozhodně doporučuji sáhnout po ergonomických předních sedadlech. Stojí 15.000 Kč, případně 9.000 Kč pouze za řidičovo, „umějí“ prodloužit sedák, a v zatáčkách skvěle podrží i rozměrnější postavy. Na základě zkušeností s hatchbackem už navíc vím, že jsou velmi komfortní i na dlouhých cestách.

Opel Astra ST – ceny vznětových motorů
Motor 1.6 CDTI 1.6 CDTI 1.6 CDTI 1.6 CDTI BiTurbo
Zdvihový objem [cm3] 1598 1598 1598 1598
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 70/3500 81/3500 100/3500-4000 118/4000
Točivý moment [N.m/min] 280/1500-1750 300/1750-2000 320/2000-2250 350/1500-2250
Převodovka 6M 6M 6M (6A) 6M
Max. rychlost [km/h] 185 195 205 (200) 220
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,9 11,4 10,1 (10,1) 8,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 3,6 3,6 3,8 (4,5) 4,1
Cena Selection [Kč] 419.900 434.900 - -
Cena Enjoy [Kč] 439.900 454.900 484.900 -
Cena Dynamic [Kč] - 494.900 524.900 554.900
Cena Innovation [Kč] - 505.900 534.900 564.900
Jan Mička
Diskuze (17)
24. 4. 2016 10:34
Watt link
Opel tiez nema Watt link pre vsetky modely. Prve hatche z vyroby mali Watt od 1.4T 110kW pre benzin a pre diesel od 1.6 cdti 100kW. Pre MY 16.5 ( od 02/2016) to zmenili pre hatch len pre 1.6T a 1.6 cdti biturbo. Pre ST pravdepodobne bude aj pre 1.4T 110 kW. Sam mam objednany ST 1.4T 92 kW Innovation. Toto info som nasiel na UK forach az po objednani. Navyse Opel vyhodil zo serie aj zvukovu izolaciu kapoty, budu ju mat zrejme len modely s Watt linkom.
23. 4. 2016 15:50
o 3
me jde vzdy o mix schopnosti. napr. Kia ma take komfortnejsi podvozek nez O 3.. ale jizdni vlastnosti - schopnosti - daleko za ni. Ja jelikoz patrim k tem, kteri letaji temer vsude vysoko nad povolene limity ( ale zrovna s 1.6 TDI to je praktikovatelne hlavne jen ve meste.. :-) ) se radsi spokojim s trochu mene komfortnim chovanim ale jinak solidnimi jizdnimi vlastnostnostmi. Ktere O 3 ma. Odskakovani zadni napravy na nerovnostech je pak za trest a to je vuci O 2 krok vzad. Resi to multilink a uvidime jak DCC bude fungovat. Obecne plati, ze levnejsi verze Oktavie a levnejsi motorizace - 1.6TDI moc dobrou volbou neni. Situace se meni s 2.0 TDI, ted mozna s DCC uz vcetne 110kw TDI a vyssimi stupni vybavy.
Avatar - Googlit
23. 4. 2016 15:31
Re: spravne
Naposledy odskakoval zadek Astre H coz bylo vychytane wattovym primovodem uz v predchozi generaci, ktery je imho oproti spatne spoctenemu multilinku sazka na jistotu a Opel preslapy uz delat nechce, tech si generaci co generaci uzil az az. A neni multilink jako multilink.

Co se tyka komfortu bylo uz ale i to Hacko o tridu vyse oproti zebrinaku jmenem octavia III.
23. 4. 2016 15:12
Re: Tu treba nekompromisny 2-test !
Astra vypada fakt skvele.Videl jsem jen hatch..zezadu trosku jako Auris?:-)Ale tato delsi verze..hmm.No ja byt tebou tak ove nadseni z (bliziciho se) testu Astry vs O III nemam..protoze uz ted je jasny,jak zde dopadne:-P
23. 4. 2016 15:09
spravne
s temi materialy v interieru bych zatim byl opatrny. i kdyz to je proti srsti mnoha bycharum a teoretikum, Oktavie, stejne jako Superb ve stredni patri materialy a zpracovanim hned za VW a tedy na vrchol. Tim nijak nezpochybnuji vseobecny trend setreni. Uz x krat tu byla diskuze, ze mnozi si pletou pojmy (objektivitu) s dojmy ( jak pusobi.. napr. interiery Fordu jsou z hlediska kvality odjakziva katastrofou, ale umi navozovat lepsi dojem..). Bouchani podvozku u O 3 bylo postupne behem doby vyroby aspon z casti eliminovano a i kdyz O stezi bude patrit mezi etalon jizdniho komfortu, jde o celkem slusny kompromis mezi schopnostmi podvozku - to ale zhodnoti jen ten, kdo jezdi - a umi jezdit - rychle. To VW vzdy umely a pokud dojde na mereni, i Ford a Mazda zustavaji vzadu. Zde je ale bohuzel omezujici odskakovani zadni napravy na nerovnostech. To se ale muze tykat Astry zrovna tak. O 1.6 TDI nema cenu spekulovat. Je to kram. Ale u VW plni jinou roli nez novejsi generace 1.6 u ostatnich znacek, kde casto v ruznych verzich zaskakuje az za 2.0 TDI. V "jiz od" s 1.6 TDI VW konkurenci opravdu nestiha a musime si pockat na novou generaci. Takze ano, test by to chtelo ale nevidim sance Octy mizive.. co ztrati u 1.6 a nizsich verzi by mohla dohnat s 2.0 TDI a nyni konecne aspon DCC. O jizdni vlastnosti ani interier bych takovy strach nemel.