Test Auto.cz

Opel Astra ST 1.6 Bi-CDTI (118 kW) – Má se Octavia bát?

22.4. 2016
Verdikt
 

Opel má v segmentu kompaktních kombi již více než padesátileté zkušenosti. Možná i proto je nová Astra ST tak povedeným autem.

Pátek je na Auto.cz v posledních měsících ve znamení srovnávacích testů, tentokrát ale uděláme jednu výjimku. Právě dnes končí embargo na test nového Opelu Astra Sports Tourer, a tak jsme se rozhodli naše týdenní zkušenosti s autem bezprostředně zprostředkovat. Auto totiž míří do segmentu, který čeští zákazníci mají obzvlášť v oblibě.

Nová Astra Sports Tourer je kompaktním kombi, což je statisticky nejprodávanější osobní automobil na českém trhu. Nižší střední třída je dle SDA dlouhodobě nejoblíbenější kategorií, kombi zase nejoblíbenější karoserií. Českou oblibu dokazuje u Astry fakt, že zatímco z celoevropského hlediska se kombi podílí na prodejích modelu 35 %, na českém trhu je to zhruba polovina.

Pro Opel je navíc tato kategorie již tradiční, vždyť kompaktní kombíky nabízí už od roku 1963. Během více než padesáti let ve třídě vystřídal deset různých zástupců, od původního Kadettu Caravan po nejnovější Astru Sports Tourer.

Dlouholeté zkušenosti se Opelu rozhodně hodí, protože nejnovější Astru ST čeká tuhý boj. Na německém trhu se bude muset postavit tradičnímu konkurentovi v podobě Volkswagenu Golf Variant, na českém jej čeká především souboj s mladoboleslavskou Škodou Octavií Combi. Bude na soupeře stačit?

Evoluce tvarů

Jestliže Volkswagenu Golf je dlouhodobě vyčítáno, že je každá jeho nová generace opticky stejná jako ta předchozí, Opel se takové kritiky nebál a rozhodl se kráčet podobným směrem. Nevěříte? Postavte novou Astru ST (generace K) vedle té minulé (generace J) a zjistíte, že designově to je jen o evoluci detailů. Nejpatrnější je to vpředu, kde si jsou Astry hodně podobné. Také zadní partie jsou vlastně jen vyladěním známých tvarů, o to víc se ale designéři vyřádili na C sloupcích, které ozvláštnili linkou protaženou od bočního prosklení. Jedná se o nepochybně zajímavý detail odkazující na stylového Adama, k jinak nudné zádi nám ale příliš nesedí.

Otestovali jsme: Opel Astra K 1.6 CDTI – Golfe, máme problém!

Stejně tak vnější rozměry se příliš nezměnily. Nová Astra ST je s délkou 4.702 mm o bezvýznamné čtyři milimetry delší než předchůdce, ostatní míry se dokonce zmenšily. Novinka je o pět milimetrů užší a o významných 25 mm nižší než minulá generace, rozvor se mezigeneračně zkrátil o 23 mm na výsledných 2.662 mm, což je stejná hodnota jako u pětidveřového hatchbacku.

Opel Astra ST – rozměrové srovnání s předchůdcem
ModelAstra ST (K)Astra ST (J)
Výroba2016-2010-2016
Délka [mm]47024698
Šířka [mm]18091814
Výška [mm]15101535
Rozvor [mm]26622685
Objem zav. prostoru [l]540/1630500/1550

To uvnitř najdeme rozhodně více změn. Ten tam je nevzhledný středový panel přeplněný tlačítky, místo něhož se zde objevuje dotyková obrazovka multimediálního systému IntelliLink s úhlopříčkou 8 palců, která umožnila počet tlačítek významně redukovat. I díky tomu se zde našel prostor pro „něco,“ co na první pohled sice vypadá jako madlo schránky, ve skutečnosti ale jde o držák. Připevnit sem lze třeba držák na chytrý telefon nebo třeba jako v našem případě speciální osvěžovač vzduchu. Jen škoda, že se za toto madlo nevešla odkládací schránka.

Zbývající tlačítka jsou ale někdy maličká, navíc jedno tlačítko jsme tu postrádali – přímý vstup do navigace. Pro zadávání trasy nebo prohlédnutí mapy je totiž nutné jít do menu multimediálního systému. Ještěže je jeho ovládání nadmíru přehledné a jeho reakce naprosto hbité. Takhle si fungování takových systémů představujeme.

obrázek [600 x 383]  

Astra se dále chlubí výtečným zpracováním i vhodným výběrem materiálů. Hodně nás potěšilo přehledné a intuitivní ovládání, hned po nástupu dovnitř jsme okamžitě věděli, kde co najdeme, což při našem pravidelném obměňování aut není zrovna běžné. Hodně nás nadchly sedačky. Nutno ale podotknout, že se jednalo o ty příplatkové, tzv. ergonomické s certifikátem AGR za 15.000 korun, které navíc byly doplněny o ventilování a v případě sedadla řidiče také o masážní funkci (dohromady za 45.000 Kč). Nastavitelná délka sedáku, široké možnosti nastavení nebo ideální boční vedení u nás každopádně zabodovaly, stejně tak snadné nalezení ideální pozice za volantem, čemuž pomáhá i velký rozsah nastavení volantu.

Minulá Astra ST nebyla zrovna přeborníkem ve velikosti kabiny, o hůře obestavěném prostoru kolovaly legendy, čemuž mezigenerační zmenšení vnějších rozměrů moc nepomohlo. Z přeměření interiéru vyplynulo, že je nad zadními sedadly o 30 mm méně místa než v předchůdci, v oblasti loktů se interiér vzadu rozšířil o 20 mm. Kolem a kolem, místa v Astře ST není habaděj, dospělí se ale dozadu bez problémů vejdou.

Opel Astra ST – rozměrové srovnání s předchůdcem
ModelAstra ST (K)Astra ST (J)
Výroba2016-2010-2016
podélný prostor vpředu min/max [mm]880/1110830/1100
podélný prostor vzadu min/max [mm]580/820580/840
výška nad sedadlem - vpředu [mm]9801010
výška nad sedadlem - vzadu [mm]9801010
šířka vpředu [mm]14601500
šířka vzadu [mm]14501430

Menší, ale perfektně využitelný kufr

Hlavní předností kombíků je proti hatchbackům velký kufr, což byla oblast, v níž předchozí Astra Sports Tourer zrovna nezářila. To se nezměnilo ani v novince, udávaný objem činí v segmentu průměrných 540 litrů, což je navíc hodnota včetně prostoru pod podlahou. Číslo je sice o 40 litrů vyšší než u předchůdce, zároveň je to ale o nemalých 70 litrů méně než u Škody Octavia Combi. Ovšem pozor, zavazadelník Sports Tourer má přísně pravidelný tvar, je to vlastně takový jeden velký kvádr (s šířkou 104 cm, délkou 101 cm a výškou 44 cm), a tak je využitelný do posledního místečka.

Zadní sedačky se snadno sklopí stlačením tlačítka na boku kufru, v takovém případě objem zavazadlového prostoru vzroste na 1.630 litrů, což je o 80 litrů více než v minulé generaci. Standardem jsou sedadla dělená v poměru 60:40, za praktičtější sedačky s možností sklopení v poměru 40:20:40 se připlácí 6.000 korun. Dnes už samozřejmostí jsou praktické prvky usnadňující upevnění zavazadel, které se v případě Opelu ukrývají pod označením FlexOrganizer. Tato sada zahrnující mimo jiné boční kolejnice a dělicí sítě přijde na 3.500 korun. Naopak pro Opel typický držák na kola v zadním nárazníků FlexFix nové Astře chybí.

obrázek [600 x 398]  

Nakládací hrana je spíše vyšší, leží v 62 centimetrech nad vozovkou. Astra ale potěší vysoko otevíraným víkem zavazadelníku. To v našem případě bylo elektricky ovládané, přičemž výška zvednutí se dá nastavit ovladačem na dveřích řidiče. Dveře nabízejí dvě polohy – standardní a nižší pro omezené prostory, v nichž by se vysoko otevírané dveře mohly poškodit. Naopak měkká roletka kryjící zavazadelník nás příliš neoslovila, svým laciným zpracováním se k jinak kvalitnímu autu nehodí.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Opel Astra ST 1.6 Bi-CDTI (118 kW)

Cena v základní výbavě: 564 900 Kč Cena v testované výbavě: 755 400 Kč

Základní výbava:Automatická dvouzónová klimatizace, bezklíčové otevírání, zadní parkovací senzory, rádio se šesti reproduktory, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, přední mlhové světlomety, varování před čelní kolizí, indikace vzdálenosti od vozu vpředu, varování před vybočením z jízdního pruhu, rozpoznávání a zobrazování dopravních značek, dešťový a světelný senzor, ambientní osvětlení, čalounění kombinací kůže/látka, 17“ kola z lehkých slitin, bezdotykové otevírání pátých dveří, stříbrné střešní ližiny.

Výbava testovaného vozu:Sada Inovace – navigace, adaptivní diodové světlomety Matrix, diodová koncová světla (+40.000,-), ergonomická přední sedadla (+15.000,-), zimní sada 2 – vyhřívaná přední a zadní sedadla, vyhřívaný volant (+18.800,-), funkční sada pro zadní sedadla – dělená zadní sedadla v poměru 40:20:40, sklápění sedadel tlačítkem (+6.000,-), zatmavená zadní okna (+5.000,-), metalický lak (+14.400,-), kožené čalounění (+35.000,-), ventilace předních sedadel, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí a masážní funkcí (+45.000,-), osvěžovač vzduchu (+1.300,-), automatický parkovací asistent včetně zadní parkovací kamery (+20.000,-).

O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem

Krachující italská letecká společnost Alitalia obdržela…

10 robotických startupů, kvůli kterým zaniknou pracovní místa 10 robotických startupů, kvůli kterým zaniknou pracovní místa

Robotické technologie se v mnoha oblastech používají už…

 
Technické údaje
Motor Opel Astra ST 1.6 Bi-CDTI (118 kW)
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 118 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1500 - 2250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.1 / 3.6 / 4.1
Emise CO2:109
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 540 / 1630
Objem nádrže (l):48
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1360 / 550
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4702
b) šířka (mm): 1809
c) výška (mm): 1510
d) rozvor (mm): 2662
e) rozchod vpředu (mm): 1544
f) rozchod vzadu (mm): 1558
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Opel Astra ST 1.6 Bi-CDTI (118 kW) – Má se…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112 Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112

Poslední várka vozidel z Kopřivnice bude armádě sloužit…

 



Ukradená Astra se vrátila zpět ke svému majiteli. Zachránila jej konektivní služba Ukradená Astra se vrátila zpět ke svému majiteli. Zachránila jej konektivní služba

Systémy konektivity nemusí být nápomocny jen ve chvílích,…

Evropské Automobily roku: Opel Astra (2016) Evropské Automobily roku: Opel Astra (2016)

Opel Astra K je už desátou poválečnou generací…

 



 
S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

Dnes 18:53

Peugeot nedávno modernizoval model 308 a nezapomněl ani na ostrou verzi GTi. Technicky se nezměnila, a jak jsme zjistili ve Španělsku, ani to nebylo potřeba.




Blesk.cz

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich tisíce a znemožňují rybolov

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich…

Obyvatelé Kalifornie nebyli v červencových vedrech jediní, kdo zaplavil pláž podél severního pobřeží. Oceán v…

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu. Pak přijdou hromy a blesky

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu.…

O víkendu se vyšplhají teploty na 30 °C. Počítat ale musíme i s bouřkami, které budou v některých částech…

 

iSport.cz

PŘESTUPY ONLINE: Žádný Fribourg, Řepík jde ze Sparty do Slovanu

PŘESTUPY ONLINE: Žádný Fribourg, Řepík jde ze Sparty…

ONLINE | První máj je lásky čas, ale pro hokejové fanoušky také dnem prvních oficiálních přestupů. Právě 1.…

Boasson Hagen unikl a na Tour slaví! Před časovkou drží náskok Froome

Boasson Hagen unikl a na Tour slaví! Před časovkou…

Nejdelší etapu letošní Tour de France vyhrál po 222,5 kilometrech Edvald Boasson Hagen. Norský cyklista zaútočil…

 

Reflex.cz

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové poklekající před ruským spisovatelem Paustovským

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové…

Marlene Dietrichová byla celosvětově známou a uznávanou herečkou a zpěvačkou. Konstantin Paustovskij byl ruský a…

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Zase praskl jeden skandál o laskavosti a dobrotě katolických pedofilů. Tentokrát se vyjevilo, že v Řezně…