Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový patent Toyoty řeší tankování i nabíjení aut téměř kdekoliv

Ondřej Mára
Diskuze (10)

Problém s nedostatkem paliva by mohl vyřešit autonomní bezpilotní dron, který by po přivolání nabídl doplnění benzínu, nafty i elektřiny.

Japonská automobilka si před časem nechala zaregistrovat patent na speciální autonomní vozítko, které by mohlo do budoucna zachránit všechny, kdo před cestou podcenili doplnění paliva. Po přivolání by totiž mělo nabídnout doplnění nádrže všemi moderními palivy, od benzínu po vodík, včetně možnosti nabíjení elektromobilů.

Na patentových nákresech vypadá celý systém trochu jako silniční obdoba létajících tankerů, které využívá především armádní letectvo. Z popisu patentu však není jasné, zda bude nový systém schopen doplňovat palivo za jízdy, nebo bude fungovat pouze u zaparkovaných vozidel. Příliš světla do této záhady přitom nevnáší ani termín „on-the-fly“ v popisu patentu.

Vzhledem k extrémně malé vzdálenosti mezi tankovacím dronem a vozidlem na nákresech je však pravděpodobné, že bude celý systém fungovat pouze u zaparkovaného vozidla. Zatím se ale jedná pouze o patentový nákres, takže není nic jisté. Zvlášt, pokud by měl dron fungovat v součinnosti s autonomními vozidly, o nichž se automobilka v patentu několikrát zmiňuje. O konvenčních autech bohužel nepadlo ani slovo.

Možná je tak celé toto zařízení konstruováno především jako záchrana pro ztracená autonomní vozidla, kterým po cestě jednoduše došlo palivo. Takové vozy by měl dron najít pomocí GPS, načež by měl pomocí několika citlivých a přesných senzorů provést zaparkování na přesně daném místě, z něhož bude moci doplňovat palivo – od benzínu, přes vodík až po elektrickou energii.

Celý proces by měl přitom fungovat zcela bez zásahu lidské posádky, jejíž práce skončí možná tak přivoláním dronu. O zbytek - od otevření víčka palivové nádrže až po zahájení tankování, už by se měl postarat samotný dron. Něco takového zní ale v dnešní době, kdy každý automobil používá jiné typy uzavírání palivových nádrží/nabíjecích konektorů, téměř nemožně.

Jenže je potřeba si uvědomit, že se stále bavíme pouze o patentovém nákresu. Automobilka tak může do budoucna celou myšlenku dál rozvíjet, případně ji může zcela zavrhnout. A pokud bude dron konstruován pouze pro autonomní vozy, bude mít automobilka na rozhodnutí ještě víc než dost času.

Ve vzdálené budoucnosti, kdy se na našich silnicích budou pohybovat převážně automatizované vozy, by však věci jako autonomní pojízdné tankovací stanice mohly dávat dokonalý smysl. Zejména pokud by došlo k unifikaci paliv, konektorů, systémů uzavírání palivových nádrží, atd. Nechme se tedy překvapit, co zajímavého budoucnost přinese.

Ondřej Mára
Diskuze (10)

Doporučujeme

Avatar - kuk
22. 11. 2020 01:04
Re: To se určitě chytne...
A co ty motorizace, který jsou rušený jedna za druhou? Za chvíli bude u každýho spalováku pomocná baterka, aby to stíhalo emise.
No já ti nevím, ale 99,9 % benzínek nefunguje bez elektrický přípojky. Zbytek kde to pumpujou ručně ješte dlouho bude spalovat tekutý dinosaury. Teda pokud jim to tam vůbec někdo přiveze.

Češi Teslou objeli zeměkouli už před 3 lety a do cíle v pohodě dojeli. Dohledej si to.
Poláci dojeli Teslou X do Afriky. Němec dojel vlastnoručně předělaným Golfem kombi elektrostopem z Německa až do Austrálie. Neměl ani floka a tak somroval elektriku a nocleh a dojel.
Taky jel Leaf trasu Británie - Mongolsko, což je 10 000 mil, a dojeli. Sice místy s elektrocentrálou, ale nebylo to tak strašný jak se obávali.

Když se chce tak to jde.

Elektriku si vyrobíš i na konci světa, ale benzín a naftu dost těžko. Tam jseš závislej na dodávkách a o to jde.
Avatar - palix
20. 11. 2020 11:52
Re: To se určitě chytne...
Kde končí jeden spaľovák za druhým? Všade sa kupujú spaľovacie autá, maximálne hybridy. Normálni ľudia elektro kupujú minimálne. Predpokladám, že ešte dlhý čas (10 až 20 rokov + potom sa ukáže) to takto ostane. Radšej chvíľu počkať, ako teraz kúpiť značne predražené auto s nekonkurenčnými parametrami (doba dopĺňania paliva, dojazd...).

Sú krajiny kde nie je pripravená infraštruktúra na elektromobilitu (vlastne málokde to je pripravené). Doporučujem pozrieť program - "Long Way Up (2020)". Super "cestopis pre milovníkov motoriek, cestovania... Jazda bola uskutočnená hlavne 2x elektromotorkami + 2x el. pick-upmi...
Žeby nemali problémy pri jazde... o tom sa nedá povedať.
Napriek všetkému je celý program skvelý. Osobne si ale nedokážem predstaviť také cestovanie na elektro-vozidle. Ale stačilo by vymeniť za klasické spaľovacie vozidlá a zrazu by sa to zmenilo na sen :-!.
Avatar - kuk
20. 11. 2020 00:12
Re: Benzin a naftu
To brzo skončí. S tím jak mašírujou spalováky do hrobu se bude zavírat jedna pumpa za druhou a bude jich tu zas tak málo jako za komančů.
Avatar - kuk
20. 11. 2020 00:03
Re: Já mám lepší patent
Jseš 100 let za vopicema, s přívešnou dízcentrálou jezdily linkový trolejbusy v Hradci už dávno v době kdy ty si ještě tahal kačera po náměstí. :-!

Hradec
http://www.vlaky.net/upload/images/reports/004995/01.jpg
Nebo ve Strašicích
https://youtu.be/oWh39Sgv80U
Avatar - kuk
20. 11. 2020 00:00
Re: To je aprílový vtip ?
U Tojoty už se zbláznili dávno. :-!