Toyota se nevyhne elektromobilům. Už víme, jak budou vypadat dvě chystané novinky
Ani Toyota se nevyhne elektromobilům. Už dříve vedení potvrdilo, že jen pro Evropu chystá tři takové modely. Naznačují jejich podobu uniklé patentové snímky?
Toyota je léta velkým propagátorem hybridního pohonu, který považuje za nejlepší řešení i pro městské automobily. Tlak emisních norem i rostoucí zájem zákazníků však znamená, že Toyota hodlá expandovat také na poli elektromobilů. V Číně už prodává elektrickou verzi crossoveru C-HR, další elektromobily pak mají následovat. Konkrétně pro Evropu Toyota chystá hned tři blíže nespecifikované elektrovozy.
Podobu připravovaných elektromobilů Toyota přitom zřejmě prozradily patentové snímky od čínských úřadů. Ty ukazují hned dva elektřinou poháněné crossovery, jeden kompaktní a druhý středně velký, který se jeví jako sedmimístný.
Oba využívají podobných designérských prvků, jako jsou ostré hrany nebo nízké světlomety. První však sází na koncepci zvýšeného hatchbacku, zatímco druhý připomíná SUV.
Zajímavostí přitom je, že tyto patentové snímky potvrzují, že loni zveřejněné fotografie chystaných elektromobilů nebyly jen pouhým náčrtem možných aut, ale nákresy skutečně připravovaných modelů. Vozy z patentových snímků totiž mají k tehdejším hodně blízko.
V tuto chvíli každopádně nevíme, zda dvojice z patentových snímků dorazí také na evropské trhy. Toyota plánuje do roku 2025 začít prodávat na celém světě 10 čistě elektrických automobilů, využívající jako zdroj energie elektřinu z baterií. V souvislosti s evropským trhem se přitom hovoří o přípravách tří elektromobilů. Daná dvojice by ale vzhledem k popularitě takových aut dávala smysl i na starém kontinentu. Oním třetím elektromobilem by pak měla být již představená elektrická dodávka Toyota Proace Electric, využívající základ od skupiny PSA.
Základ pro elektrovozy japonské automobilky poskytne nově vyvinutá platforma eTNGA (electric Toyota New Global Architecture), která je vyvíjena podle obdobné myšlenky jako architektura MEB koncernu VW Group. Podle zákulisních zpráv se bude skládat z pěti částí, které půjde upravovat podle potřeby. Střední část nesoucí baterie bude možné modifikovat podle velikosti daného modelu, přední a zadní část zase podle potřeby pohonu jedné, nebo obou náprav.
Díky své modularitě se eTNGA objeví v různě koncipovaných automobilech. Baterie poskytnou v závislosti na velikosti modelu kapacitu 50 kWh až 100 kWh, která by mohla přinést dojezd až 600 kilometrů na jedno nabití. Použité elektromotory pak mají mít 80 až 150 kW, což v případě využití pohonu všech kol může znamenat výkon až 300 kW.
Přípravy bateriových elektromobilů dokazují, že i Toyota se musí přizpůsobit trendu doby. Léta totiž její vedení tvrdí, že elektrovozy na baterky nejsou ideálním řešením a raději prosazuje vodíkový pohon. I proto je se svými elektrovozy pozadu a jejich expanzi chystá až po konkurenci. S vodíkovými palivovými články nicméně Toyota počítá i nadále. Prim ale mají nadále hrát hybridy, do roku 2025 totiž všechny Toyoty a Lexusy mají mít svůj elektrifikovaný derivát.