Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Saab 9-2X pro USA: první oficiální fotografie

Ondřej Láník
Diskuze (53)
Saab včera zveřejnil první fotografie nového modelu, určeného pouze pro mimoevropské trhy. Jenže je to ještě Saab ? I letmý pohled na zveřejněné fotografie prozradí, že novinka Saabu je přepracované Subaru Impreza.

Saab avizoval nejmenší model dlouho dopředu a spekulace odborného tisku se tak týkaly hlavně míry využití techniky Subaru a konečného vzhledu řady 9-2X. Ačkoli aktuální tisková zpráva slovo Subaru vůbec neobsahuje, většině čtenářů je zřejmě jasné, která bije. Skalní evropští příznivci Saabu možná rychle přehodnotí svůj názor na to, že novinka není určena pro evropský trh.

Podíváme-li se na celou věc pragmatičtějším pohledem, podvozek a vlastně celé hnací ústrojí od Subaru jsou pro nový Saab předpokladem pro velmi slušné jízdní vlastnosti. Američané jsou podle marketingového průzkumu připraveni nakupovat „malé“ luxusní vozy s pohonem všech kol, takže se může za mořem z nové řady 9-2X brzy stát bestseller mezi luxusními kompakty. Saab má za mořem zvuk a teď konečně i kompakt s pohonem 4x4.

Nejsaabovštější je na 9-2X příď, kde nezůstal kámen na kameni. Vzhled Saabu je tvořen 4 velkými díly (kapota, blatníky a velký nárazník, který nese i tvary masky), nové jsou světlomety, jejichž tvar také jednoznačně řadí 9-2X k ostatním Saabům. Záď 9-2X je důkazem častého opakování tvarových řešení na dnešních vozech. Když srovnáte původní Subaru Impreza kombi s velkým kombi Saab 9-5, řešení a proporce C a D-sloupku obou aut je totožné. Podoba, která běžně nikomu nápadná nepříjde, se nyní Saabu dobře hodí do krámu. Designéři zřejmě uvažovali takto: úpravou nárazníku a stylingu koncových světel snadno obdržíme malého sourozence kombi 9-5.

Asi to není tak originální Saab jak jsme na něj zvyklí, ale zámoří není Evropa, takže vlastně proč novinku odsuzovat. Jde o řešení neúnosné situace, protože pouze 2 řady (9-3 a 9-5) by do budoucna Saab jistě neuživily. Nedávno taky Saab oznámil přípravu SUV s označením 9-7.

Saab 9-2X bude uveden na trh ve dvou verzích. Silnější verze Aero má pod kapotou přeplňovaný motor 2.0 l s mezichladičem, který dává výkon 167 kW a maximální moment 294 Nm. Slabší 9-2X má označení Linear a je poháněn atmosférickým motorem 2.5 l (121 kW). Oba boxery jsou upravené verze motorů Subaru. To souvisí se specifickým hnacím ústrojím, které je také převzato, protože zástavba Saabových přeplňovaných čtyřválců by přípravu celé nové řady prodražila. Převodovky jsou také dvě: 5 stupňový manuál a 4 stupňový automat.

1400 kg těžké kombi má v zádi podle uspořádání sedadel 790 l (naloženo po střechu) až 1744 l (při sklopení obou části děleného sedadla) zavazadlového prostoru. Prodej začne v létě 2004, premiéra je očekávána na autosalonu v Detroitu. Cena v USA bude začínat na 25000 USD.

Ondřej Láník
Diskuze (53)