Nový trend v elektromobilitě? Karosérie tvořená solárními články posouvá koncepci „nabíjení elektromobilů ze slunce“ na novou úroveň
Německý start-up Sono Motors, který se zabývá výrobou automobilů na solární pohon, brzy zahájí testování a certifikaci svého vozu Sion. Označuje jej jako „první cenově dostupné solární elektrické vozidlo (SEV) pro masy“.
Sion přichází se solárním pohonem
Výroba tohoto automobilu by měla začít už v roce 2023. Sono Motors však není jedinou značkou, která se do podobného projektu pustila. Německý start-up patří mezi nejméně čtyři další společnosti vyrábějící SEV. Ve stejném odvětví už působí americký start-up Aptera Motors se sídlem v San Diegu a nizozemské společnosti Lightyear a Squad Mobility.
Že nejde o zatím neživotaschopný technologický výkřik, který se nemá šanci rozšířit mezi běžné uživatele, dokazují Aptera a Squad Mobility, které uvádějí, že jejich vozy SEV jsou také cenově dostupné.
Všechny tyto jmenované společnosti zároveň plánují zahájit výrobu už během letošního roku a přijímají i předběžné objednávky. Společnost Lightyear však plánuje svoje vozy dodávat pouze do Evropské unie, Norska a Švýcarska. Všechny zmíněné značky používají k pohonu svých SEV solární panely a baterie.
Společnost Sono má zatím podle informace zveřejněné na svých internetových stránek 16.820 rezervací na automobil Sion a plánuje vyrobit 257.000 kusů. Testovací vozy společnosti projdou podle jejího vyjádření doslova „nekompromisními praktickými testy v extrémních podmínkách“ v Evropě a USA na různých zkušebních tratích a veřejných silnicích. Samozřejmostí mají být i nárazové zkoušky.
Čeká nás tedy převratná změna k mobilitě? Posun k lepšímu značí současný vývoj alespoň podle zástupců Sono Motors zcela nepochybně, jak uvedl server RepairDriverNews.com.
Sono věří v ekologickou budoucnost
„Zahájení fáze sériového testování je dalším krokem na naší cestě ke klimaticky šetrné mobilitě budoucnosti,“ uvedl ve svém prohlášení generální ředitel a spoluzakladatel společnosti Sono Motors Jona Christians.
Veřejná premiéra finální podoby Sionu je plánována na letošní léto. Vůz má mít solární články zabudovány přímo na kapotě.
248 solárních článků integrovaných do karoserie vozu dokáže díky sluneční energii zvýšit dojezdovou vzdálenost baterie vozu v průměru o 112 km (až 245 km) týdně. Tím je dosaženo plné soběstačnosti na krátké vzdálenosti. Společnost jej označuje doslova za „udržitelnou elektrárnu na kolech, která bude schopna napájet elektronická zařízení, domácnost nebo další elektromobily“.
Automobily Sono je ovšem možné nabíjet nejen prostřednictvím solárních článků umístěných v karosérii vozidla, ale samozřejmě i „klasickým“ přístupem pomocí „kabelu“ a elektronabíječky neboli wallboxu. Jste-li majitelem fotovoltaické elektrárny a máte-li zároveň nainstalovanou elektronabíječku, pak můžete vůz Sono nabíjet jako každý jiný elektromobil z fotovoltaiky.
Na svých webových stránkách Sono zdůrazňuje, že automobily na solární pohon už mají svou historii a nejde tedy o nový koncept. Vůbec prvním vozem tohoto typu byl solární elektromobil Baker, který se objevil už v roce 1960. Podle informací zveřejněných společnosti Sono po něm následoval Blue Jay Solar Car v roce 1977, Citicar v roce 1980, The Quiet Achiever v roce 1981 a The Sunraycer v roce 1986.
Sono zároveň věří, že snížení ceny baterií pro elektromobily a zvýšení účinnosti bude „důležitým stavebním kamenem“ pro elektromobily poháněné solární energií, jako je právě Sion.