Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novým Porsche barvy Martini Racing sluší

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Z olympijského Soči pochází série snímku, na nichž jsou zachyceni zástupci téměř všech současných modelových řad značky Porsche v barvách Martini Racing.

Počátky spojenectví mezi Porsche a Martini Racing se datují ke konci šedesátých let a největší popularity dosahovalo ve druhé polovině sedmdesátých let. V současnosti je Porsche využívá jen v rámci příplatkového paketu pro supersport 918 Spyder a nabídlo jej i v limitované edici 911 Carrera S.

V loňském roce se barvy Martini Racing vrátili i na závodní Porsche 911 GT3 Cup v rámci série Porsche Mobil 1 Supercup a fanoušci stále doufají, že v právě v těchto barvách se vrátí v příští sezóně vytrvalostní speciál 919 Hybrid do Le Mans.

Prozatím Porsche nabízí jen sérii snímků, kde modely 911 GT3 a Turbo předvádějí poněkud netradiční spojení barev Martini Racing se žlutou, zatímco Macan s Panamerou sází na bílou. Ve fotografované skupince nechybí ani Cayenne, zatímco dvojčata Boxster a Cayman nedorazila.

Martini Racing

Výrobce alkoholických nápojů Martini je díky svému sponzorskému programu Martini Racing jednou z nejznámějších závodních značek. Úplně poprvé jeho barvy nesla Alfa Romeo SZ v roce 1962 při 12-hodinovém závodě v Sebringu, ale naplno se Martini do motosportu vrhlo až od roku 1968 ve spolupráci se značkou Porsche.

Barvy Martini díky tomu nesly jedny z nejslavnějších závodních Porsche od modelu 907 v roce 1969 přes 917 a 911 RSR v první polovině sedmdesátých let až po 911 RSR Turbo, 935 a 936 z druhé poloviny sedmdesátých let.

V osmdesátých letech spojilo Martini své síly s Lancií. Nejprve na okruzích, kde tradiční barvy nesla Lancia Monte Carlo Skupiny 5 a vytrvalostní speciály pro LC1 a LC2. Slavnou éru představuje účast v rallye s modely 037, Delta S4 a Delta v letech 1982 až 1992.

V roce 1992 se Martini s Alfou Romeo vrátilo i na okruhy a toto spojení zamířilo i do DTM, kde jej reprezentoval model 155 V6 TI. V devadesátých letech bylo Martini sponzorem také soutěžním Fordům Escort Cosworth a Focus WRC.

V případě Formule 1 se barvy Martini objevily nejprve v roce 1972 na monopostech Tecno, ale nejvíce slávy získaly v letech 1975 až 1977 na monopostech Brabham BT44B s osmiválcem Cosworth DFV, resp. BT45 a BT45B s plochými dvanáctiválci Alfa Romeo.

Krátké epizody představuje rok 1979 a stáj Lotus nebo částečné sponzorstvím Ferrari v roce 2006. Od letošní sezóny jsou charakteristické modro-modro-červené pruhy v kombinaci s bílou spojeny s monoposty Williams FW36.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)