Abarth
Abarth
Abarth
Abarth
28 Fotogalerie

Odhalujeme tajemství názvů značek: Co znamená Hyundai, Mazda nebo Toyota?

Víte, jaká automobilka v překladu znamená tři kosočtverce a která se překládá jako modernost? A které značce dala jméno japonská řeka?

Hledání názvů automobilek nebylo nikdy jednoduché. Zatímco v Evropě nebo Americe tuto problematiku většina společností řešila názvem po svém zakladateli, v Asii byly hledány spíše vzletné a symbolické výrazy. Po odhalení původu jmen evropských automobilek jsme se zaměřili na značky z nejvýchodnější části světa.

Daihatsu

Daihatsu patří mezi nejstarší japonské automobilky, její historie se začala psát už v roce 1907. Tehdy se však firma jmenovala Hatsudoki Seizo, název Daihatsu byl prvně použit až v roce 1951. Jedná se o kombinaci japonských znaků pro město Ósaka, kde firma sídlí, a výrazu pro výrobce motorů, čím díky pravidlům japonské slovotvorby vznikne dai hatsu.

Honda

Firma podnikající především v oblasti automobilů i motocyklů dostala své jméno po svém zakladateli, inženýrovi a průmyslníkovi Sóičiró Hondovi. Ten nejprve vlastnil firmu vyrábějící pístní kroužky pro Toyotu, po válce však začal podnikat v oblasti aut a motocyklů na vlastní pěst. Nejprve v roce 1946 postavil motorizovaný bicykl, aby o tři roky později následoval první motocykl vlastní konstrukce (D-Type). První automobil přišel až s odstupem, v roce 1963, byl jím miniaturní pick-up T360.

Hyundai

Hyundai je jméno největší korejské automobilky, která bývala součástí stejnojmenného konglomerátu Hyundai Group založeného v roce 1947 Čong Ču-jongem. Ten pro název firmy použil slovo, které je v korejštině výrazem pro modernost. Právě z toho důvodu české zastoupení Hyundaie tolik dbá na správnou výslovnost názvu značky, aby odpovídala původnímu korejskému výrazu.

Isuzu

Značka známá v Evropě hlavně pro svoje bytelné pick-upy a nákladní vozidla získala své jméno po řece Isuzu. Není to však původní jméno, použito bylo poprvé v roce 1934, a to na nákladním voze, které navrhlo a nechalo vyrobit japonské ministerstvo pro obchod a průmysl. Předtím firma působila jako Ishikawa Automotive Works, když první vozy vyrobila na základě spolupráce s britskou automobilkou Wolseley Motor. Isuzu se dá přeložit jako padesát zvonů (v angličtině fifty bells), což je důvod, proč v šedesátých letech Isuzu prodávalo modely Bellett a Bellel.

Kia

Automobilka Kia je dnes součástí koncernu Hyundai a stejně jako u její mateřské automobilky je i její jméno opravdu vzletné. Vychází totiž z korejských znaků ki a a, které se dohromady překládají jako „vzestup z Asie.“ To odkazuje na její pionýrské začátky, v šedesátých letech totiž zakládala korejský automobilový průmysl, tehdy licenční výrobou modelů od japonské Mazdy.

Mazda

Jméno automobilky Mazda má opravdu neobvyklý původ. Odkazuje totiž na boha dobra ze starého asijského náboženství zoroastrismus, který se jmenuje Ahura Mazda. Samo slovo Mazda přitom znamená moudrost nebo inteligenci. Zároveň je ale jméno odvozeno od příjmení zakladatele značky Jujira Matsudy, Mazda i Matsuda se totiž v japonštině vyslovují stejně.

Mitsubishi

Společnost Mitsubishi byla založena již v roce 1870 jistým Yatarem Iwasakim, tehdy pod jménem Tsukumo Shokai. Jeho rodina měla v erbu tři diamanty, zatímco feudální lordstvo Iwasakiho rodiny mělo zase v erbu tři dubové listy. Kombinací těchto erbů vzniklo logo založené loďařské společnosti, které se postupně vyvinulo v to dnešní. A právě na základě této podoby se firma přejmenovala na Mitsubishi. Zatímco první část znamená v češtině tři (mitsu), druhá část znamená kosočtverec (hishi, po spojení s jiným slovem díky japonské slovotvorbě bishi). Spíše tak než o třech diamantech bychom tedy měli o Mitsubishi mluvit jako o třech kosočtvercích.

Mitsuoka

Značka někdy označovaná za výrobce nejošklivějších aut na světě patří mezi ty, které byly pojmenovány po svém zakladateli. Založena byla v roce 1968 jistým Susumem Mitsuokou.

Nissan

Dnešní Nissan začal vyrábět automobily v roce 1914 po názvem DAT, což byla zkratka příjmení tří investorů firmy, Kendžira Dena, Rokura Aojamy a Meitara Takeučiho. Když pak v roce 1931 přišlo menší auto, dostalo jméno Datson (syn DATa), z čehož později vznikl Datsun. O tři roky později se automobilka stala součástí holdingu Nihon Sangyo Yošisukeho Aikawy a přejmenovala se na Nissan, podle zkratky nového vlastníka využívané na trhu s akciemi. Nejprve jméno Nissan nesla jen firma (Nissan Motor), v roce 1937 se však objevila i na autě, Nissanu Model 70.

Samsung

Firma Samsung je v Evropě známá hlavně jako výrobce elektrotechniky, jenže na domácím korejském trhu je tato značka využívaná také na automobilech, kterými jsou přeznačkované Renaulty. Jak už to u korejských firem bývá, jméno má vzletný význam. Skládá se z výrazů sam (tři) a sung (hvězdy), přeložit se dá tedy jako tři hvězdy. Zároveň však korejské symboly pro tento název znamenají mocný či velký (sam) a věčný (sung).

SsangYong

Automobilka SsangYong vznikla sloučením společností Dong-hwan a Dongbang Motor, když v šedesátých letech začala v licenci vyrábět armádní džípy. Původně se však jmenovala Hadong-hwan Motor, k přejmenování na SsangYong došlo v osmdesátých letech. SsangYong v překladu znamená dva draci, což patrně odkazuje na dvě zakladatelské společnosti. Zároveň se význam odráží i v logu firmy. Právě u SsangYongu se ukazuje, že jasně regionální název se v globalizovaném světě moc nevyplácí. Firma už několik let uvažuje nad přejmenováním, aby nepůsobila tak exoticky pro zákazníky z různých koutů světa.

Subaru

Výrobce automobilů charakteristických pohonem všech kol a motorem typu boxer má ve svém znaku hvězdokupu Plejády. A právě ty daly značce i její jméno, v japonštině se Plejádám říká Subaru. Zároveň je Subaru i japonské křestní jméno, používané pro muže i ženy.

Suzuki

Suzuki je další z asijských korporacích podnikajících v různých oborech, mimo jiné v automobilech a motocyklech. Jejím zakladatelem byl v roce 1909 Michio Suzuki, který ji dal i jméno. Původně však s automobilovým průmyslem firma neměla nic společného, Suzuki ji založil jako výrobnu tkalcovských stavů. Motorová vozidla přišla až v padesátých letech, nejprve motorová kola, později i automobily, a to poté, co japonský trh s bavlnou zkolaboval.

Toyota

Největší automobilová značka světa je pojmenována po svém zakladateli, Kičiru Tojodovi. Anglický přepis jeho jména je Kiichiro Toyoda, a tak dodnes mnohé překvapuje, proč se automobilka zkrátka nejmenuje Toyoda. Důvodem jsou však japonské znaky. Slovo Toyoda se v japonské abecedě napíše deseti tahy, zatímco Toyota jen osmi. A právě jednodušší napsání jména spolu s tím, že osmička má v Japonsku pověst šťastného čísla, jsou důvodem, proč se Toyota jmenuje Toyota a ne Toyoda.