Ojeté Audi A3 III pohledem Vaculíka: Nejlepší golf má čtyři kruhy!
Představte si krabici unifikovaných dílů, z kterých máte postavit prémiovku. A přesvědčit zákazníka, že si připlatil za kvalitu. Řešení? To, co v krabici není, musíte vyrobit lépe než ostatní.
První Audi A3 z roku 1996 odstartovalo lavinu vnitrokoncernové globalizace. Uvedlo legendární platformu PQ34, z které záhy vyrostlo dalších sedm aut včetně první novodobé octavie. Úzká technická vazba na golf, octavii či kompaktní seaty provází A3 nepřetržitě. Ovšem v době prvních dvou generací (druhá na platformě PQ35), kdy i sesterská auta byla skoro ze žuly, dokázalo zaujmout snad jen odvážnějšími sportovními deriváty a širšími možnostmi zákaznické individualizace. Na druhou stranu nebylo ještě o moc dražší než golf.
Hvězdná hodina A3 nadešla s příchodem platformy MQB – právě při debutu třetí generace v roce 2012. S MQB kromě nových TDI a malých TSI (u Audi tradičně TFSI) ale přišel i trend úspor – v hmotnosti i výrobních nákladech. Levnější vozy koncernu k němu přistoupily opravdu přímočaře – prostě se zredukovalo „železo“. Prémiové Audi naopak mohlo pořádně zazářit. Nadělilo A3 náročněji zkonstruovanou, nesmírně tuhou a lehkou karoserii zkombinovanou z ocelových i hliníkových dílů, kterou také ze všech nejdůsledněji odhlučnilo. Nejlevnější motorizace sice po vzoru chudších příbuzných také dostaly jednodušší zadní nápravu s torzní příčkou (hatchbacky do výkonu 85 kW), tím ale podobnost končí. Všechny verze mají akustické čelní sklo a i obyčejný základní diesel 1.6 TDI, co v sousedově octavii s pětikvaltem hrčí jak drtička štěrku, si tu jen lehounce vrní. Šestistupňový manuál s poctivým dvouhmotovým setrvačníkem (nikoliv jen úspornou odpruženou spojkovou lamelou) holt dělá divy.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.