Ojetý Citroën C5 2. generace (typ X7): Rub a líc létajícího koberce
Poslední Citroën C5 z let 2008-2017 je sakramentsky zajímavý stroj. Byl vyvinut ještě v předkrizových časech a je hezkým příkladem filozofie maxima techniky v maximu železa. U dražších verzí naposledy nabídl i legendární hydropneumatické odpružení. Jenže zrovna s ním bývá po letech dost starostí. Vysvětlíme proč.
Citroën C5 s interním kódem X7 je někdy označován jako C5 III, technicky jde ale teprve o druhou generaci – podobné nedorozumění známe z Fordu Mondeo, kde byl také facelift první generace pokládán za samostatný model.
Poctivý až moc
Poměrem ceny a techniky je C5 X7 výjimečně poctivý stroj. Vlastně až kontraproduktivně. Nákladné hliníkové nápravy převzaté z příbuzného Peugeotu 407 mu sice zajistily nejdokonalejší kinematiku v mainstreamu, ale vláčně odpružený vůz s velkým převodem řízení z ní nevytěžil až zas tolik, kolik principiálně mohl. Dnešního uživatele spíš bude štvát, že v důmyslném zavěšení brzy vznikají vůle, které tu jen tak snadno nevyléčíte výměnou jednoho silentbloku.
Také masivní karoserie, navržená s prioritou maximální tuhosti, nechává cestujícím méně místa než předchůdce. A protože se vysoká hmotnost pojízdné pevnosti propsala i do dynamiky a spotřeby, sklouzly pod třídní průměr i ony. Generační proměna základního liftbacku v méně praktický sedan šla také proti obvyklé logice. Většina prodejů se tak opírala jen o kombi Tourer, které v bazarech převažuje poměrem 7:3.
Parkovací brzda napoví
Velké citroëny se kupují hlavně kvůli komfortní měkké jízdě a o tu tady nepřijdete nikdy. Model má skvělá sedadla i odhlučnění (u vrcholných výbav ještě podpořené laminovanými bočními skly) a po pěkných hladkých silnicích pluje jako zájezdový autobus. O to nepřijdete ani u levnějších variant s obyčejnými pružinami. Klíč, ke které verzi byl který podvozek, je celkem jednoduchý. Motorizace s výkonem pod 100 kW měly vždy konvenční tlumiče a vinuté pružiny. U variant od 100 do 120 kW mohla být klasika i „hydraulika“, záleželo na úrovni výbavy. Vše od 125 kW nahoru už mělo vždy hydrauliku.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.