Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetý Citroën C5 2. generace (typ X7): Rub a líc létajícího koberce

Svět motorů Svět motorů 24. 11. 2022 • 03:22
31
15
Zobrazit náhledy (31)
Nebýt královsky mohutných sedadel, mohli bychom zalhat, že jde o Ford Focus. Figurant s výškou 183 cm se za sebe posadí jen tak tak, podélná prostornost 4,8 metru dlouhého vozu dost zaostává za očekáváním. Kombi Tourer nechává alespoň dost místa nad hlavou, u sedanu se svažující se střechou by bylo o 5 cm méně. Šířka ale plně odpovídá střední třídě, kvalita ventilace ji i předčí. Varianty s klasickými pružinami mají jen jednu specifickou bolest. Kvůli odlišně tvarovanému krytu pod motorem hůře chrání převodku řízení před vodou a solí. Ty se pak rády drží v této objímce. Když korozí ohlodaná hřídel časem prodře gufero a z řízení začne téct olej, nemá pro vás značkový servis levnější řešení než továrně repasovaný hřeben za 21 000 Kč. Milan Haluza se je naučil opravovat podstatně levněji. Naprosto charakteristickou závadou modelu jsou prasklé omezovače dveří, u osmi z deseti bazarových C5 nedrží otevřené dveře polohu. Nové vyjdou na 2000 Kč za kus, ale s přehozením je docela práce. Citroën C5 Smyslem náročných lichoběžníkových náprav bylo udržení kol vždy v ideální pozici vůči vozovce, obtížně se však zbavují vůlí, a tak v realitě bazarového světa spíš už jen „žerou pneumatiky“. U C5 je choulostivější přední náprava, malou generálku s výměnou spodních ramen L a spodního čepu těhlice zvládnete se slušnými druhovýrobními díly do 20 000 Kč. Smyslem náročných lichoběžníkových náprav bylo udržení kol vždy v ideální pozici vůči vozovce, obtížně se však zbavují vůlí, a tak v realitě bazarového světa spíš už jen „žerou pneumatiky“. U C5 je choulostivější přední náprava, malou generálku s výměnou spodních ramen L a spodního čepu těhlice zvládnete se slušnými druhovýrobními díly do 20 000 Kč. Variantám s odpružením Hydractive tu neobvykle brzy rezavějí prvky hydraulického rozvodu pro zadní nápravu. Odhnívají celé trubky, koncovky hadicových propojek, kvůli korozi ovládací cívky často vázne regulační ventil. Některé z odcházejících propojek už ani nejde koupit, Milan Haluza se je musel naučit vyrábět sám. I ten zadní regulační ventil dokáže za 1500 Kč rozebrat a znovu zprovoznit. Ve značce za jeho výměnu dáte minimálně 25 000 Kč. Tourer zdaleka není takový stěhovák, jakým bývaly kombíky Xantia či první C5. Kufr je docela plytký a i jeho objem 505 nebo 533 l (podle verze) je v kontextu přerostlé střední třídy spíš podprůměrný. Všechny zdejší diesely ještě používají „aditivní“ filtr FAP. Nemívá problém s vypalováním, ale zase zrychleně sytí filtr nespalitelnými zbytky – nad hranicí 200 000 km už buďte připraveni na jeho výměnu. Pro čtyřválce HDi ale není drahý, v průměru za 15 000 Kč. Také nádržka s aditivem (za levým zadním podběhem) vychází jen na pár tisícovek a vydrží od 120 000 do 180 000 km podle verze a provozu. Konkrétní typ aditiva Eolys si nechte zjistit u dealera podle kódu VIN, šikovnější si ho dohledají i podle barevné značky na rychlospojce hadice připojené k nádržce. S výjimkou vzácných robotizovaných manuálů pro šestnáctistovky 1.6 VTi a 1.6 e-HDi měly všechny ostatní dvoupedálové verze klasické šestistupňové automaty Aisin. Jsou docela spolehlivé, ale při „bezúdržbové“ politice jim to určitě nevydrží navěky. U variant s motory V6 HDi, které je zalévaly limitními newtonmetry, už kleknout uměly. Repase skříně u specialistů vyjde zhruba na 70 000 Kč. Starší, 16V verze dieselu 1.6 HDi 80 kW byla náchylnější k takzvanému podfukování vstřikovačů. Při něm pod ventilovým víkem vzniká bublanina z kavitující nafty, kterou následně olejový okruh roznese po celém motoru a ucpává s ní vše, co jde. Preventivní přetěsnění vstřikovačů novými podložkami se přitom vejde do 4000 Kč. Příplatkový systém hlídání jízdy v pruhu (AFIL) ještě používal komplikovaný systém s šesti infračervenými snímači pod předním nárazníkem. Každý z nich si Citroën cení na 10 699 Kč, ale nezoufejte – Poláci na allegru celý tenhle vánoční řetěz nabídnou za sto zlotých… Citroën C5 S tlačítkem, kterým si v noci vypnete osvětlení všech přístrojů s výjimkou rychloměru, přišel před třiceti lety Saab. Citroën C5 je jedním z mála mladších aut, která tuhle geniální funkci nabízejí. Po první, drobné modernizaci v roce 2010 dostalo C5 denní svícení LED. Základní halogenová světla však svítí slabě, zejména potkávací jsou opravdu mizerná. Přísvit do zatáček ale pokrývá pěkně velký úhel. Víc překvapí, že ani příplatkové bixenony nepatřily „mezi svými“ k extra třídě, svítí jen o trochu jasněji. Malé 1.6 HDi nechává kolem sebe dost místa, ke všemu důležitému je dobrý přístup. Horní kryt motoru zůstal u některého z předchozích majitelů, u těchto osmiventilů je už jen malý plstěný a reálně toho moc neutlumí. U 1.6 HDi rychle zběžně prohlédněte stav turbodmychadla. Stačí povolit jeden šroubek a sundat vstupní plastové koleno. Lehounce oštípané lopatky napovídají, že turbína už pár zrnek písku sežrala, nicméně nepíská a střed má ještě pevný. Zlověstná olejová loužička na vstupu varuje, že odvětrávání ventilového víka už zkolabovalo a začíná propouštět olej do sání. Je potřeba to zavčasu řešit. Držák nápojů v loketní opěrce není zrovna po ruce, řada majitelů to vyřešila dokoupením univerzálních na připnutí do dveřních kapes nebo středového tunelu Brzdy má C5 silné a kvalitní, u téhle ojetiny s mechanickou parkovací brzdou budou celkově bezproblémové. Kotouče jsou tu ještě v pěkném stavu, vydrží minimálně dalších 50 000 km. V roce 2018 se ojetina přesunula z Francie k nám, ale kilometrů už moc nepřibylo. V léta neotevřené navigaci jsme ještě našli francouzské a švýcarské adresy. Citroën C5 Citroën C5 Citroën C5

Poslední Citroën C5 z let 2008-2017 je sakramentsky zajímavý stroj. Byl vyvinut ještě v předkrizových časech a je hezkým příkladem filozofie maxima techniky v maximu železa. U dražších verzí naposledy nabídl i legendární hydropneumatické odpružení. Jenže zrovna s ním bývá po letech dost starostí. Vysvětlíme proč.

Citroën C5 s interním kódem X7 je někdy označován jako C5 III, technicky jde ale teprve o druhou generaci – podobné nedorozumění známe z Fordu Mondeo, kde byl také facelift první generace pokládán za samostatný model.

Poctivý až moc

Poměrem ceny a techniky je C5 X7 výjimečně poctivý stroj. Vlastně až kontraproduktivně. Nákladné hliníkové nápravy převzaté z příbuzného Peugeotu 407 mu sice zajistily nejdokonalejší kinematiku v mainstreamu, ale vláčně odpružený vůz s velkým převodem řízení z ní nevytěžil až zas tolik, kolik principiálně mohl. Dnešního uživatele spíš bude štvát, že v důmyslném zavěšení brzy vznikají vůle, které tu jen tak snadno nevyléčíte výměnou jednoho silentbloku.

Také masivní karoserie, navržená s prioritou maximální tuhosti, nechává cestujícím méně místa než předchůdce. A protože se vysoká hmotnost pojízdné pevnosti propsala i do dynamiky a spotřeby, sklouzly pod třídní průměr i ony. Generační proměna základního liftbacku v méně praktický sedan šla také proti obvyklé logice. Většina prodejů se tak opírala jen o kombi Tourer, které v bazarech převažuje poměrem 7:3.

Video se připravuje ...

Parkovací brzda napoví

Velké citroëny se kupují hlavně kvůli komfortní měkké jízdě a o tu tady nepřijdete nikdy. Model má skvělá sedadla i odhlučnění (u vrcholných výbav ještě podpořené laminovanými bočními skly) a po pěkných hladkých silnicích pluje jako zájezdový autobus. O to nepřijdete ani u levnějších variant s obyčejnými pružinami. Klíč, ke které verzi byl který podvozek, je celkem jednoduchý. Motorizace s výkonem pod 100 kW měly vždy konvenční tlumiče a vinuté pružiny. U variant od 100 do 120 kW mohla být klasika i „hydraulika“, záleželo na úrovni výbavy. Vše od 125 kW nahoru už mělo vždy hydrauliku.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Doporučujeme

Témata
Avatar - Ozzman
25. 11. 2022 21:05
Re: Re: To je bomba,
Já mluvím o Renaultu, ale je fakt, že tenhle je nějakej lepší, protože za deště se mu nešpiní boční okna :D
Avatar - Ozzman
25. 11. 2022 21:05
Re: Re: To je bomba,
Já mluvím o Renaultu, ale je fakt, že tenhle je nějakej lepší, protože za deště se mu nešpiní boční okna :D
Avatar - xxc
25. 11. 2022 18:44
Re: Re: To je bomba,
Záleží od modelu, C5 vrzla len v jednej zatáčke pri veľkom preťažení. Inak to bolo tiché, pohodlné, nevrzajúce auto. Vytriezvenie prišlo až s Renaultom. Nie je Francúz ako Francúz, na Peugeotoch sa nikdy vŕzganie neriešilo.
Avatar - Ozzman
25. 11. 2022 17:50
Re: To je bomba,
To platilo na přelomu tisíciletí, od dob Passatu B6 to šlo rychle do háje, nicméně mám doma francouze co má 82 tisic najeto a 14 let a nevrže..
Avatar - KANKUNEN
25. 11. 2022 14:14
Re: To je bomba,
Zapomeň frantík co měl nalítáno 100t by vždy už rozvrzaná kraksna, VW byl mnohem lépe smontovaný. Vyrovnalo se to až teď.