Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetý Citroën C5 2. generace (typ X7): Rub a líc létajícího koberce

Marek Oborník
Diskuze (15)

Poslední Citroën C5 z let 2008-2017 je sakramentsky zajímavý stroj. Byl vyvinut ještě v předkrizových časech a je hezkým příkladem filozofie maxima techniky v maximu železa. U dražších verzí naposledy nabídl i legendární hydropneumatické odpružení. Jenže zrovna s ním bývá po letech dost starostí. Vysvětlíme proč.

Citroën C5 s interním kódem X7 je někdy označován jako C5 III, technicky jde ale teprve o druhou generaci – podobné nedorozumění známe z Fordu Mondeo, kde byl také facelift první generace pokládán za samostatný model.

Poctivý až moc

Poměrem ceny a techniky je C5 X7 výjimečně poctivý stroj. Vlastně až kontraproduktivně. Nákladné hliníkové nápravy převzaté z příbuzného Peugeotu 407 mu sice zajistily nejdokonalejší kinematiku v mainstreamu, ale vláčně odpružený vůz s velkým převodem řízení z ní nevytěžil až zas tolik, kolik principiálně mohl. Dnešního uživatele spíš bude štvát, že v důmyslném zavěšení brzy vznikají vůle, které tu jen tak snadno nevyléčíte výměnou jednoho silentbloku.

Také masivní karoserie, navržená s prioritou maximální tuhosti, nechává cestujícím méně místa než předchůdce. A protože se vysoká hmotnost pojízdné pevnosti propsala i do dynamiky a spotřeby, sklouzly pod třídní průměr i ony. Generační proměna základního liftbacku v méně praktický sedan šla také proti obvyklé logice. Většina prodejů se tak opírala jen o kombi Tourer, které v bazarech převažuje poměrem 7:3.

Video se připravuje ...

Parkovací brzda napoví

Velké citroëny se kupují hlavně kvůli komfortní měkké jízdě a o tu tady nepřijdete nikdy. Model má skvělá sedadla i odhlučnění (u vrcholných výbav ještě podpořené laminovanými bočními skly) a po pěkných hladkých silnicích pluje jako zájezdový autobus. O to nepřijdete ani u levnějších variant s obyčejnými pružinami. Klíč, ke které verzi byl který podvozek, je celkem jednoduchý. Motorizace s výkonem pod 100 kW měly vždy konvenční tlumiče a vinuté pružiny. U variant od 100 do 120 kW mohla být klasika i „hydraulika“, záleželo na úrovni výbavy. Vše od 125 kW nahoru už mělo vždy hydrauliku.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Marek Oborník
Diskuze (15)

Doporučujeme

Avatar - Ozzman
25. 11. 2022 21:05
Re: Re: To je bomba,
Já mluvím o Renaultu, ale je fakt, že tenhle je nějakej lepší, protože za deště se mu nešpiní boční okna :D
Avatar - Ozzman
25. 11. 2022 21:05
Re: Re: To je bomba,
Já mluvím o Renaultu, ale je fakt, že tenhle je nějakej lepší, protože za deště se mu nešpiní boční okna :D
Avatar - xxc
25. 11. 2022 18:44
Re: Re: To je bomba,
Záleží od modelu, C5 vrzla len v jednej zatáčke pri veľkom preťažení. Inak to bolo tiché, pohodlné, nevrzajúce auto. Vytriezvenie prišlo až s Renaultom. Nie je Francúz ako Francúz, na Peugeotoch sa nikdy vŕzganie neriešilo.
Avatar - Ozzman
25. 11. 2022 17:50
Re: To je bomba,
To platilo na přelomu tisíciletí, od dob Passatu B6 to šlo rychle do háje, nicméně mám doma francouze co má 82 tisic najeto a 14 let a nevrže..
Avatar - KANKUNEN
25. 11. 2022 14:14
Re: To je bomba,
Zapomeň frantík co měl nalítáno 100t by vždy už rozvrzaná kraksna, VW byl mnohem lépe smontovaný. Vyrovnalo se to až teď.