Ojetý Mercedes-Benz E řady 210: Kvůli korozi bude drahý
Legendární hranatou řadu 124 nebylo lehké nahradit. Následující 210 vyšla z její techniky, přinesla revoluční čtyřoký design a rekordně rezla. Blízko bezcennosti se tak propadly už patnáctileté kusy a houfně opustily evropské cesty. Efekt Škody 120 přijde za tři, dva, jedna, teď.
Auto, kterému se u nás trochu posměšně přezdívá „masařka“, bylo jedním z posledních počinů legendárního Bruna Sacca, který zemřel letos v září ve věku devadesáti let. V jednom ze svých starých rozhovorů se k designovému kroku stranou, který krom třídy E udělalo také kupé CLK (C208), vyjádřil zhruba v tomto duchu: „Lexus kopíroval styl našich produktů a dělal to dobře, v USA nám sebral dost zákazníků. A tak jsme museli udělat nový design, aby opět bylo na nějaký čas jasno, co je originál a co kopie.“
Jen zaoblená 124?
Sem tam někdo říká, že řada 210 je technicky pouze modernizací veleslavné hranaté 124. Pro ni se v roce 1992 představila prakticky kompletně nová paleta motorů, takže se nelze divit, že až do roku 1997 i následující 210 vystačila právě s nimi – tedy se čtyřválci M111, šestiválci M104 a osmiválci M119.
Dost změn bylo u dieselů. Ani ten nejklasičtější, pětiválec E250 diesel (83 kW) OM 605 (netypicky dvacetiventil), nebyl z předchůdce přejat beze změn. Do vířivé předkomůrky čepovými tryskami vstřikovalo stále řadové, ale už elektronicky řízené čerpadlo. Agregát pod ním, E220 Diesel (OM 604/70 kW), byl zcela nový čtyřválcový šestnáctiventil, ovšem stále předkomůrkový, který obsluhovalo později velmi problematické čerpadlo Lucas EPIC. A nejsilnější z prvotních motorů byl E290 turbodiesel s 95 kilowatty. Vlastně starý dvouventilový pětiválec OM 602 z předchůdce, ale se zvětšeným objemem, a hlavně přímým vstřikem spolehlivým rotačním čerpadlem Bosch VE, jako jezdilo třeba v české octavii.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!