Designér Bruno Sacco zemřel ve věku 90 let. Navrhl ty nejslavnější mercedesy

Bruno Sacco
Bruno Sacco
Bruno Sacco
Bruno Sacco a Jackie Stewart
48 Fotogalerie
Lukáš Volšický
Diskuze (13)

Bruno Sacco věnoval Mercedesu-Benz téměř celý život a je tvůrcem většiny z nejslavnějších modelů automobilky.

Čína, mamut, žehlička, piáno nebo motýlek. To jsou přezdívky dnes už kultovních mercedesů, které významně přispěly ke slávě své značky a jejich ikonické designy mají společného tvůrce. Během dlouhých desetiletí práce pro stuttgartskou automobilku je navrhl Ital jménem Bruno Sacco, jež téměř jedno čtvrtstoletí pracoval jako šéf designu Mercedes-Benzu. Už 19. září 2024 však tento automobilový velikán už navždy odešel z našeho světa.

Bruno Sacco zemřel v devadesáti letech v německém Sindelfingenu, kam se v roce 1958 přestěhoval z rodného italského města Udine, když začal pracovat pro Mercedes-Benz. Tehdy čerstvý absolvent polytechnické univerzity v Turíně se po předchozích zkušenostech v karosárnách Ghia a Pininfarina nechal zaměstnat u Mercedesu, aby tam nabyl nové zkušenosti a později s nimi odešel do Ameriky.

Kreativní práce pro jednu z nejslavnějších německých automobilek se však stala jeho celoživotní náplní a později vzpomínal na své začátky v automobilce. Italský mladík nebyl příznivcem korporátního smýšlení, které se při vývoji každého auta pravidelně scházelo a bojovalo o každý milimetr, aby byl využit praktickým směrem. Součástí toho byly i desky plné všeho, co se dalo změřit na konkurenčních modelech.

Video placeholder
Martin Vaculík a Mercedes-Benz W124 200E • Zdroj: auto.cz

Svou kariéru v Mercedesu rozjel na plno v roce 1975, kdy ve vedení oddělení designu vystřídal Fridricha Geigera, návrháře legendárního Mercedes-Benzu 300 SL „Gullwing“. Vůbec prvním mercedesem vyvinutým pod dohledem Bruna Sacca, jež už předtím zaujal svým úsilím při vzniku konceptu C111, byla „čína“, jak se v Česku přezdívá Mercedes-Benzu třídy S generace W126. Později pracoval i na jeho nástupcích – „mamutu“ (generaci W140) a „motýlku“ (generaci W220).

Bruno Sacco během svých dlouhých let v Mercedesu podílel i na navrhování designu až nebývale úspěšného „piana“, interně označovaného W123, nestárnoucí W124, roadsteru SL generace R129 s přezdívkou „žehlička“ a dalších slavných modelů. Vůbec posledním autem, jaké pro Mercedes-Benz navrhl byl roadster SL modernější generace R230. Sám říkal, že jeho snad nejlepším designem jsou křivky Mercedes-Benzu 190 (W201).

Do zaslouženého důchodu se rozhodl odejít v roce 1999. Tehdy se vzdal svého červeného mercedesu SLK ve prospěch tmavě modrého Mercedes-Benzu 560 SEC (C126), který si podle známých informací ponechal až do konce života. Parkoval jej vedle výrazně modernějšího tmavě modrého kupé třídy E (C238) z roku 2019. V roce 2006 byl uveden do Automobilové síně slávy.

Vstoupit do diskuze (13)