Ojetý Smart Forfour I (2004-2006): Smysl v nesmyslu

Smart Forfour
Smart Forfour
Smart Forfour
Luxusně vybavené verze, jako třeba Brabus na obrázku zde, dostaly neobyčejně vytvarovaný volant s tlačítky či ukazatel teploty chladicí kapaliny s ručičkovými hodinkami
50 Fotogalerie
František Pisarovič
Diskuze (0)

Smart Forfour nepatří mezi populární volby zájemců o levný městský vůz. V inzerci je jich ale překvapivě dost, jsou spolehlivé, bezpečné, stylové a nyní i levné.

Devadesátá léta minulého století nedala vzniknout mnoha evropským automobilkám. Napadají nás snad jen dvě, italský výrobce supersportů Pagani a německo-švýcarsko-francouzský Smart. Zejména u hvězdy dnešního textu ale nebyl start bůhvíjak úspěšný, první vlaštovka City-Coupe totiž doplatila na svůj radikální design jen chvíli před uvedením na trh, kdy vývojáři objevili zásadní nedostatky ve stabilitě vozu. Došlo tak k mnoha úpravám na poslední chvíli, které ovlivnily manévrovatelnost vozu, kvalitu jízdy či řazení a vynutily zavedení povinných elektronických asistenčních systémů. To samozřejmě výrobu a následný prodej městského vozítka zásadně prodražilo a pro rozpočet začínající automobilky šlo o krutou ránu. Prodejní cíle spadly z 200.000 kusů na 80.000 ročně a pro Smart to znamenalo jediné, nucenou expanzi.

Z nouze ctnost

První vlaštovkou bylo v roce 2002 dvoumístné kupé s odnímatelnou střechou a jménem Roadster, které použilo pohonnou jednotku v kompaktním modulu z městského mikroauta. Koncept rozšíření výroby se u prodejně úspěšného roadsteru osvědčil, a tak nic nestálo v cestě čtyřmístnému modelu, který dostal dle tehdejší nomenklatury značky jméno Forfour (z anglického „for four“ = pro čtyři).

Na rozdíl od starších modelů u forfouru nebyl Smart tak radikální a inovativní. Nový model dokonce ani nevznikal v supermoderní továrně „Smartville“ na východě Francie nedaleko městečka Hambach. Místem zrodu čtyřmístného vozu byla nizozemská továrna NedCar, ze které již devátým rokem sjížděly vozy značky Volvo (S40/V40) a Mitsubishi SpaceStar a Carisma, svého času již na konci výrobního cyklu. Tehdejší vlastník, společný podnik nizozemské vlády, Volva a Mitsubishi, potřeboval navýšit produkci závodu na 280.000 automobilů ročně pro zachování rentability, což mělo být dosaženo výrobou forfouru a sesterského modelu Mitsubishi Colt.

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!

Začít diskuzi