Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Öko Institut: Elektromobily vůbec nejsou zelenější

1. 2. 2012 • 11:00
140
36
Zobrazit náhledy (140)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Německá studie tvrdí, že výraznější rozšíření elektromobilů uškodí životnímu prostředí víc, než kdybychom jezdili jen benzinovými auty.

Kdo z automobilek nenabízí, nebo alespoň nechce na trh uvést, nějaký ten elektromobil, jako by nebyl. Stejně tak vláda, která nedotuje nákup nebo provoz elektromobilů, bývá leckdy považována za zpátečnickou a zelenému pokroku nepřející.

Možná ale překotný pokrok takovým přínosem pro životní prostředí není…

Německý institut pro aplikovanou ekologii Öko Institut e.V. zveřejnil studii, která nabádá ke skeptičtějšímu nazírání na elektromobily. Už úvodní kapitola tvrdí: „je jasné, že elektromobily nezmění klimatickou bilanci osobní dopravy ze dne na den.“

Významnějšího podílu elektromobilů ve vozovém parku se podaří dosáhnout nejdříve v roce 2030. Naproti tomu i bez elektrických aut se v Německu emise CO2 v silniční dopravě mezi lety 2000 a 2009 snížily o 9 %.

Přitom ani elektromobily nejsou z pohledu CO2 neutrální. Jejich naprosto zřejmou Achillovou patou jsou emise při výrobě energie – v uhelné elektrárně 1000 g/kWh, v elektrárně na plyn 377 g/kWh, v jaderné 27 g/kWh a ve větrné 24 g/kWh. Přitom podíl uhlí bude i za 18 let kolem 75 % výroby elektřiny, obnovitelné zdroje by se v úhrnu mohly dostat na 20 %.

Pojďme se podívat na další čísla. V roce 2030 by po Německu mohlo jezdit 6 milionů elektromobilů, tedy zhruba 14 % celého vozového parku. Podle propočtů ale tato auta vytvoří jen 8 % kilometrového výkonu – elektromobil totiž ročně ujede o 40 % menší vzdálenost.

I přes tento relativně nízký podíl znamená rozšíření elektromobilů v odhadovaném rozsahu navýšení spotřeby elektřiny o 11 TWh (11 miliard kWh). Odběr energie navíc bude výrazně kolísat v průběhu dne, stejně tak bude kolísat i výkon větrných elektráren. Tyto faktory si vynutí pokročilé řízení cen elektrických tarifů a používání nabíječek, které se budou při dobíjení řídit cenovou výhodností.

Kvůli předpokládanému energetickému mixu se v roce 2030 v souvislosti s dobíjením elektromobilů vypustí do ovzduší 5,2 milionu tun CO2. To představuje 6 % emisí v automobilové dopravě (srov. 14 % vozového parku bude jezdit na elektřinu a elektromobily ujedou 8 % všech kilometrů).

U automobilů s konvenčními motory ale studie předpokládá v daném období snížení emisí CO2 o 25 %. Přínos elektromobilů by v takovém případě byl nulový!

Německý autoklub ADAC tento závěr komentoval prohlášením, že studie „není žádným překvapením.“

Vedle pochybného dopadu elektromobilů na emise CO2 existují i ryze negativní aspekty elektromobility. Bude potřeba zvýšit výrobu elektrické energie, posílit rozvodnou soustavu a násobně navýšit produkci akumulátorů a elektromotorů. Na baterie jsou potřeba vzácné kovy lithium a kobalt, elektromotory obsahují prvky vzácných zemin (neodym, terbium apod.), elektroinstalace pak zlato, stříbro, platinu a další kovy.

Těžba a zpracování těchto prvků je energeticky náročná, v mnoha případech navíc představuje velkou ekologickou zátěž. Vývoj se proto bude muset zaměřit mimo jiné na snížení jejich podílu při výrobě a větší míře recyklace.

Na závěr ovšem Öko Institut i ADAC varují před tvrzením o ekologické lži. Celá studie je jen prognózou, realita může vyznívat pro elektromobily pozitivněji – pokud se sníží ekologická náročnost výroby elektromobilů a pokud se podaří výraznějším tempem snížit podíl uhlí v energetice.

Témata
Avatar - JirkaVejrazka
3. 2. 2012 09:18
Re: elektrika
Takhle to prece bylo i se studii Dust to Dust, ktera chvili tvrdila, ze Hummer je ekologictejsi nez Prius a ze kvuli hybridum vznikla "mesicni krajina" u Sudbury. Pak ji sice autori museli s ostudou stahnout a omluvit se, ale ten mytus se siri dal...
Avatar - Dylan McKay
2. 2. 2012 14:13
Re: Studie, studie, z tebe blbě mi je.
:yes:
2. 2. 2012 12:07
Re: elektrika
Ježíšku na křížku. Když lež zabalíme do destiček na které napíšeme "vědecká studie" a pošleme to do médií jako tiskovou zprávu tak se z toho stane "oficiální" pravda ?????
2. 2. 2012 12:04
Studie, studie, z tebe blbě mi je.
Kdybych nemusel pracovat mohl bych se rozpesat na konkrétních čísle, jak ta studie lže a manipuluje. Jenomže pracovat musím a času není nazbyt. Tak snad popřeju jenom těm, co tomu uvěřili, aby se ve svém životě dovedli orientovat lépe než v tomto článku.
2. 2. 2012 12:00
Re: Každé děcko...
Ano. Každé děcko to ví. A když pak dospěje, zjistí, že vodík je naděj ropné lobby na pokračování svého byznysu, jenom pomocí jiného média, ale ekonomicky, uživatelsky a technologicky je vodík nesmysl. To je ten problém dětství věřícího na sny a pragmatické dospělosti.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku