Öko Institut: Elektromobily vůbec nejsou zelenější
Kdo z automobilek nenabízí, nebo alespoň nechce na trh uvést, nějaký ten elektromobil, jako by nebyl. Stejně tak vláda, která nedotuje nákup nebo provoz elektromobilů, bývá leckdy považována za zpátečnickou a zelenému pokroku nepřející.
Možná ale překotný pokrok takovým přínosem pro životní prostředí není…
Německý institut pro aplikovanou ekologii
Významnějšího podílu elektromobilů ve vozovém parku se podaří dosáhnout nejdříve v roce 2030. Naproti tomu i bez elektrických aut se v Německu emise CO2 v silniční dopravě mezi lety 2000 a 2009 snížily o 9 %.
Přitom ani elektromobily nejsou z pohledu CO2 neutrální. Jejich naprosto zřejmou Achillovou patou jsou emise při výrobě energie – v uhelné elektrárně 1000 g/kWh, v elektrárně na plyn 377 g/kWh, v jaderné 27 g/kWh a ve větrné 24 g/kWh. Přitom podíl uhlí bude i za 18 let kolem 75 % výroby elektřiny, obnovitelné zdroje by se v úhrnu mohly dostat na 20 %.
Pojďme se podívat na další čísla. V roce 2030 by po Německu mohlo jezdit 6 milionů elektromobilů, tedy zhruba 14 % celého vozového parku. Podle propočtů ale tato auta vytvoří jen 8 % kilometrového výkonu – elektromobil totiž ročně ujede o 40 % menší vzdálenost.
I přes tento relativně nízký podíl znamená rozšíření elektromobilů v odhadovaném rozsahu navýšení spotřeby elektřiny o 11 TWh (11 miliard kWh). Odběr energie navíc bude výrazně kolísat v průběhu dne, stejně tak bude kolísat i výkon větrných elektráren. Tyto faktory si vynutí pokročilé řízení cen elektrických tarifů a používání nabíječek, které se budou při dobíjení řídit cenovou výhodností.
Kvůli předpokládanému energetickému mixu se v roce 2030 v souvislosti s dobíjením elektromobilů vypustí do ovzduší 5,2 milionu tun CO2. To představuje 6 % emisí v automobilové dopravě (srov. 14 % vozového parku bude jezdit na elektřinu a elektromobily ujedou 8 % všech kilometrů).
U automobilů s konvenčními motory ale studie předpokládá v daném období snížení emisí CO2 o 25 %. Přínos elektromobilů by v takovém případě byl nulový!
Německý autoklub ADAC tento závěr komentoval prohlášením, že studie „není žádným překvapením.“
Vedle pochybného dopadu elektromobilů na emise CO2 existují i ryze negativní aspekty elektromobility. Bude potřeba zvýšit výrobu elektrické energie, posílit rozvodnou soustavu a násobně navýšit produkci akumulátorů a elektromotorů. Na baterie jsou potřeba vzácné kovy lithium a kobalt, elektromotory obsahují prvky vzácných zemin (neodym, terbium apod.), elektroinstalace pak zlato, stříbro, platinu a další kovy.
Těžba a zpracování těchto prvků je energeticky náročná, v mnoha případech navíc představuje velkou ekologickou zátěž. Vývoj se proto bude muset zaměřit mimo jiné na snížení jejich podílu při výrobě a větší míře recyklace.
Na závěr ovšem Öko Institut i ADAC varují před tvrzením o ekologické lži. Celá studie je jen prognózou, realita může vyznívat pro elektromobily pozitivněji – pokud se sníží ekologická náročnost výroby elektromobilů a pokud se podaří výraznějším tempem snížit podíl uhlí v energetice.