Opel Astra 2,0 CDTI Start/Stop: 118 kW se spotřebou 4,5 l/100 km
Start/Stop, tedy automatické vypínání a spouštění motoru je součástí příplatkového balíčku EcoFlex, nejedná se tedy o základní výbavu. Astra s dvoulitrovým turbodieselem nabídne největší výkon 118 kW (160 k), přitom podle výrobce na každých 100 kilometrů jízdy spálí v průměru jen 4,5 litru nafty. Této normované hodnoty dosahuje i díky šestistupňové přímo řazené převodovce, která se stará o přenos točivého momentu 350 Nm na přední nápravu.
EcoFlex je k dispozici jak pro pětidveřový hatchback, tak i pro kombi Sports Tourer, které spotřebuje o 0,2 l/100 km více, normovaná konzumace drahocenného paliva klesla u obou verzí o 0,4 l a ruku v ruce s tím se snížily i dnes (obzvláště Evropskou unií) tolik hlídané emise CO2, konkrétně ze 129 na 119 g/km.
Balíček úsporných opatřen byl vyvinut vlastními silami a poprvé se představil v Corse 1,3 CDTI. Start/Stop je v současnosti k mání v nejmenší Agile (z našeho trhu loni na jaře zmizela), Corse i Astře.
Opel vylepšil spalování, celému procesu souhrnně říká CleanTech Combustion Technology.
Vstřikování paliva probíhá v reálném čase, čímž došlo ke snížení hluku agregátu. Bylo rovněž zredukováno tření některých pohyblivých částí, například vačkového hřídele a jeho ložisek. Všechny tyto úpravy měly pozitivní vliv na konzumaci paliva. Řidič ji může ovlivnit také ekonomickou jízdou, když sleduje indikátor vhodného přeřazení a řídí se podle něj. Auto je vybaveno i robustním startérem.
Automatický režim systému Start/Stop nazvaný Autostop funguje obdobně jako u jiných výrobců a dá se použít například při stání na semaforu, či železničním přejezdu. Motor se sám vypne po zařazení neutrálu a uvolnění pedálu spojky. Pokud se světlo na semaforu změní na zelenou, či projede vlak, stačí jednoduše znovu stisknout spojku a zařadit jedničku, agregát opět naskočí. Regulátor teploty v interiéru a regulace podtlaku posilovače brzd zůstávají vždy v činnosti.
Pro správnou funkci je ale třeba splnit několik podmínek: mít zavřenou kapotu motoru a řidičovy dveře, ten dále musí být připoután. Systém běží bez problémů, je-li motor dostatečně zahřátý a vysokovýkonný akumulátor AGM nabitý. Venkovní teplota dále nesmí spadnout pod 0 ° C a rozmrazování skel je také třeba vypnout. Klimatizace můžete používat, ale skutečná teplota se nesmí příliš lišit od nastavené. Pokud je filtr pevných částic v regeneračním cyklu, Start/Stop rovněž nefunguje.
Při zapnutém módu Autostop se nepoužívá vyhřívání zadního okna ani zrcátek, přísun elektrického proudu do informačního systému je ale konstantní, takže například navigace si po restartu motoru uložené informace pamatuje. Start/Stop se dá zcela deaktivovat příslušným přepínačem.
Balíček EcoFlex je pro Astru 2,0 CDTI k dispozici za 300 eur (přes 7.300,- Kč). Český dovozce jej zatím pro tuto motorizaci nenabízí, pouze ve spojení se vznětovou třináctistovkou. V několika státech Evropy se tato investice vyplatí zejména díky bonusům a nižším poplatkům pro vozy s velmi nízkými emisemi CO2.