Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Astra Caravan 1,6 (85 kW) - rodinná volba

Ondřej Láník
Kombi nižší střední třídy nekončí jen ve firemních vozových parcích s přepážkou a odečteným DPH! Rodinnou volbou vzešlou z racionálních úvah je momentálně verze s modernizovaným motorem 1,6 ECOTEC (85 kW).

Opel Astra se na evropském trhu před mnoha lety etabloval jako rüsselsheimský ekvivalent Golfu. Současná generace, která se úspěšně prodává od roku 2004, ani tentokrát nedokázala svého rivala prodejními čísly předstihnout, ačkoliv nabídka karosářských variant (třídveřové a pětidveřové hatchbacky, kombi, kupé-kabrio a brzy i sedan), paleta motorů (unikátní je mj. šíře nabídky a provozní vlastnosti turbodieselů common-rail) a moderní prvky příplatkové vybavy (bi-xenonové i adaptivní bi-xenonové světlomety, systém IDS Plus, atd.) lákaly zákazníky na hodně zajímavé vlastnosti a prvky, které nejsou ve třídě ani dnes pravidlem.

Modernizace, kterou řada prošla před několika měsíci, změnila Astru na pohled jen minimálně. Maska má nyní výraznější chromovanou lištu, pozadí sdružených světlometů je místo původní matně černé chromovaně stříbrné. Vylepšení se dotkly motorové nabídky, ale i řady méně viditelných detailů.

Delší rozvor, moderní proporce

Opel razí už několik let u Astry a Vectry Caravan strategii prodloužených rozvorů ve srovnání s výchozími karoseriemi. Astra Caravan tak má místo původních 2614 milimetrů mezi nápravami hatchbacků, celých 2703 milimetrů, což vylepšilo výchozí podmínky při vytváření prostoru pro cestující i náklad. S výškou 1500 mm je na tom užitkovější Astra Caravan o 4 cm lépe než „krátký“ hatchback. Design byl v době uvedení na trh progresivní, ale byl to stále Opel, s jednoznačnou vazbou na ostatní modelové řady. Dnes už ale tvoří Astra střed žebříčku designérské odvahy vozů Opel. Příbuznost s vyšší Zafirou a delší Vectrou Caravan je patrná z tvarování D-sloupku.

opel nizsistredni testy opel nizsistredni testy
 

Proporce tohoto kombi nejsou typické. Za dlouhým rozvorem je jen relativně krátký převis, malé třetí boční okno a téměř sportovně tvarovaná záď. Koncová světla zasahují - dle módy posledních let – výrazně do boků, ale jen minimálně do vzhůru výklopných dveří v zádi. Vysoké a prakticky tvarované dveře, určující tvar zadního nárazníku, jsou opticky rozděleny chromovanou lištou s označením modelu a motorizace. Oku pozorovatele zůstává utajeno, že pod kapotou je silnější ze dvou zážehových jedna-šestek. Dokonce i obchodní označení vyspělejšího motoru s 85 kW je kratší (1.6 ECOTEC) než u jeho staršího sourozence (1.6 TWINPORT ECOTEC). Oba motory mají stejný základ s dvojicí sacích kanálů, jenže modernější z agregátů se obejde bez klapek, vytvářejících vír v motorovém prostoru, díky variabilnímu časování všech ventilů a novému sacímu potrubí s proměnnou délkou.

Konzervativní interiér

Plán prodat stovky tisíc kusů této modelové řady nedovolil designérům před lety příliš odvážné experimenty ani v interiérovém designu a nic na tom nemění ani modernizované provedení pro rok 2007. Přístrojová deska s kapličkou a středovou konzolou – to je dnes už klasika, kterou odvážné značky opouštějí. Výhodou jsou srozumitelně předávané informace a jednoduché ovládání základních funkcí.

Konstruktéři si uspořádání přístrojového panelu zjednodušili nezařazením teploměru chladicí kapaliny (resp. oleje), a tak jsou k dispozici jen dva velké budíky s jednoduchou grafikou a mezi nimi umístěný palivoměr malého průměru. Výborně tvarovaný tříramenný volant s věncem čalouněným příjemnou matnou kůží (+2.000,-Kč) lze pro naši – zřejmě nejprodávanější – výbavovou verzi Enjoy vřele doporučit, stejně jako ovládání rádia na volantu za přijatelný příplatek 1.600,-Kč. Kvalitní sedadla s příkladným tvarováním mají jednoduchý látkový potah, který je ale na dotek příjemný a nebudete jej proto nenávidět ani po dlouhé cestě. Sedadlo řidiče je seřiditelné v šesti směrech (nejen výška sedáku, ale i jeho sklon) (+5.000,-Kč včetně nastavitelné bederní opěrky), rozsahy nastavení sedadla i volantu jsou velkorysé a tak není problém najít vhodnou polohu za volantem ani pro abnormálně rostlé řidiče.

opel nizsistredni testy opel nizsistredni testy Ergonomickým požadavkům neodpovídalo umístění ovladačů klimatizace úplně dolů na středovou konzoli už v roce 2004. Většina řidičů bude asi mít problém s přivykáním na ovládání páček pod volantem, které postrádají klasickou aretaci v aktivním poloze. Místo toho aktivuje pohyb páčky citlivý elektronický snímač, který např. spouští ukazatel směru. Komfortní blikání (3 rozsvícení směrovky po lehkém stisku) se aktivuje snadno, ale přechod k trvalém spuštění směrovky je nevýrazný a zvuková signalizace tlumená, takže s puštěným rádiem se vám i po stovkách kilometrů za volantem bude stávat, že „stále blikáte“. Už méně jednoznačný výrok směřuje k ovládání palubního počítače. Ani to není vzorem hodným následování, ale připouštíme, že si lze zvyknout. Škoda jen, že palubnímu počítači je vyhrazeno jen nevýrazné tlačítko BC na panelu autorádia.

Zadní sedadla poskytují dostatek prostoru všemi směry, i když hodnota rozvoru náprav vyvolává očekávání, která zůstávají uvnitř vozu ve skutečnosti nenaplněna.

Když objem není všechno

Objem zavazadlového prostoru neohromí svými maximálními hodnotami objemu, ale více solidností konstrukce a reálnou využitelností v praxi. Základní objem po plato má průměrných 500 l, nákladová hrana je jen 59 cm nad zemí u nezatíženého vozu a když na to příjde, lze sklopením sedadel a opěradel vytvořit zcela rovnou plochu. Praktická řešení začínají u rolety, kterou lze dotykem madla nechat samočinně srolovat. Celou roletu lze elegantně (a bez zbytečného rozčilování) vyjmout z vozu. Pokud často převážíte objemné předměty bude pro vás zajímavý údaj minimální vnitřní šířky zavazadlového prostoru mezi podběhy 1088 mm. Tvar zavazadelníku zůstává pravidelný. Užitnou hodnotu Caravanu lze za 1.000,-Kč zvýšit montáží dvou párů kolejnic, které se v ceníku skrývají pod pojmem FlexOrganizer. Čtyři posuvné klapky pak tvoří úchytné body pro síť upevňující náklad proti nežádoucímu pohybu.

opel nizsistredni testy opel nizsistredni testy
 

K obvyklé variabilitě interiéru kombi lze za 5.000,-Kč dokoupit možnost sklápění opěradla spolujezdce a za 6.000,-Kč třídílně dělenou zadní řadu sedadel (v poměru 40:20:40).

Výkon, který těžko použijete

Známý motor 1.6 ECOTEC dostal v nejnovějším evolučním provedení nejen nový program řídicí jednotky, ale také vyspělý systém plynule proměnného časování sacích i výfukových ventilů. Opel slibuje bezprostřednější reakci na sešlápnutí akcelerátoru a nižší spotřebu. Papírové hodnoty slabší verze (77 kW) a silnějšího provedení (85 kW) se zásadně liší jen v dosahovaném maximálním výkonu. Rozdíl 8 kW je využitelný až v 6000 ot./min, kam se běžný motorista nevypraví ani při většině předjížděních manévrů. Výhoda silnějšího motoru se tak projeví zejména nepatrně lepší odezvou v nízkých a středních otáčkách a o několik desetin litru nižší spotřebou paliva.

opel nizsistredni testy opel nizsistredni testy Subjektivní vnímání projevu 85kilowattového motoru není tak optimistické jako hodnoty, které jsou uvedeny v technických datech. Přísné emisní hodnoty a celkem vysoká hmotnost přesahující s příplatkovou výbavou 1,3 t, tlumí elán, který tento motor má. Dynamický projev se příliš neliší od slabšího motoru. Zvukový projev je však kultivovaný až do maximálních otáček a příliš neruší posádku při jízdě ani na delších vzdálenostech.

Spotřeba paliva se při maximální snaze o úspornou jízdu mimo město nedostala pod 6,5 l/100 km, průměr za 900 km strávených z větší části na českých dálnicích činil 8,1 l/100 km, ale když tento Caravan zatížíte ani ne z poloviny a budete jezdit 130 km/h, skončíte pravděpodobně na 7,6 l/100 km. Městské jízdy budou končit na devítilitrovém úbytku paliva v nádrži.

Vysoký standard, který není v ceníku vidět

Opel možná nemá na českém trhu takovou pověst jako konkurenční Volkswagen nebo Ford, a tak Astra zůstává nedoceněným modelem. Kvalitně navržený automobil se k nám dostal v testovaném provedení Enjoy příkladně výroben, bez nedostatků ve zpracování. Charakter podvozku s jednoduchou vlečenou nápravou vzadu je německy tužší, ale rozhodně nepatří mezi nepohodlné. Na nerovném povrchu prokazuje své výhody jak propracovaná elastokinematika jednotlivých prvků podvozku, tak také nastavení tlumičů i velmi tuhá karoserie. Zadní náprava asi nebude schopna ustát zatáčky při různých zatíženích se stejnou grácií a komfortem jako u konkurenčních víceprvkových konstrukcí, ale naše zkušenost s minimálním až středním zatížením žádné zásadní slabiny neodhalila. To stejné můžeme bez váhání napsat o brzdách a řízení, které německému rodinnému kombi sednou jako ulité. Řazení je přesné, ale tužší.

opel nizsistredni testy opel nizsistredni testy Celkový mix vlastností představuje vysoký standard vycházející z poctivé klasické konstrukční školy, kvalitních materiálů a pečlivé výroby. Ceny přitom při započtení plošných slev (u kombi minus 60 tisíc Kč), nejsou vůbec mimo dnešní svět nižší střední třídy. Problém nastává jakmile začneme srovnávat výbavu a dokupovat položky a komfortní sady. Brzy přijdete na to, že Astru nelze srovnávat s žádným cenovým a kvalitativním válečníkem z Koreje. Opel na ně ale má připravenu mimořádně bohatou nabídku motorizací a seznamem příplatkových položek, který svou skladbou a rozsahem připomíná prémiový segment.

První cena vozu 384.900,-Kč (Astra Caravan, 1,4 TWINPORT ECOTEC 66 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 404.900,-Kč (Astra Caravan, 1,6 ECOTEC 85 kW)
Základní cena testovaného vozu 464.900,-Kč (Astra Caravan, 1,6 ECOTEC 85 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 549.400,-Kč (Astra Caravan, 1,6 ECOTEC 85 kW)

Plusy

  • Tuhá karoserie, jisté jízdní vlastnosti
  • Komfortní odpružení
  • Prostorný interiér, velký zavazadlový prostor
  • Kvalitní materiály a výrobní zpracování
  • Příznivá cena

Minusy

  • Nízko umístěné ovladače klimatizace
  • Problematické ovládání palubního počítače a páček pod volantem
  • nedostatek odkládacích prostor v interiéru

Související články:

Ondřej Láník
Opel Astra Caravan 1,6 (85 kW)
Cena základní sestavy 0 Kč
Výbava základní sestavy ABS, 4 airbagy, bederní opěrky předních sedadel, boční ochranné lišty lakované, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a skládacím klíčem, chromová lišta mřížky chladiče, držák na brýle, elektrické ovládání předních oken a vnějších zpětných zrcátek, manuální klimatizace, kryt zavazadlového prostoru, kuřácká sada, osvětlené kosmetické zrcátko, podélné střešní ližiny černé, tříramenný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, rádio s CD + 6 repro, pneu 205/55 R16, plnohodnotná rezerva Kč
Cena testované sestavy 0 Kč
Výbava testované sestavy FlexOrganizér (systém kolejnic v zavazadlovém prostoru) (+1.000,-Kč), Sada Enjoy Plus (klimatizace s elektronickým ovládáním vč. grafického displeje, volant potažený kůží, ovládání rádia na volantu, manuální nastavení sedadla řidiče v 6 směrech, manuálně nastavitelná bederní opěrka řidiče, dvě čtecí světla ve stropě pro přední sedadla, boční ochranné lišty v barvě karoserie, středová loketní opěrka) (+21.000,-Kč), Palubní počítač (+6.000,-Kč), Tempomat (+10.000,-Kč), Tříramenný, kůží potažený volant s uhlově černým dekorem (+2.000,-Kč), Rádio CD30 MP3 s přehrávačem CD a MP3, palubní info displej a o ovládání rádia na volantu, 7 reproduktorů (+3.900,-Kč), Ovládání rádia na volantu (+1.600,-Kč), Metalický lak (+13.000,-Kč), kola z lehkých slitin 6,5J x 16 (+24.500,-Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 155 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 191
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.8 / 6.3 / 6.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / 1590
Objem nádrže (l): 52
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1298 / 512
Rozměr pneu: 205/55 R16
Opel Astra Caravan 1,6 (85 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4515
b) šířka (mm): 1804
c) výška (mm): 1500
d) rozvor (mm): 2703
e) rozchod vpředu (mm): 1488
f) rozchod vzadu (mm): 1488
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1000
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ANO