Opel Astra se poprvé představil v tento den před 30 lety. Mrkněte na všechny jeho generace
Model nižší střední třídy Astra představila 1. srpna 1991 německá automobilka Opel s cílem vážně ohrozit dominantní postavení etalonu této třídy, kterým je dlouhodobě Volkswagen Golf.
Přestože astra svého wolfsburského rivala z trůnu nesesadila, řadí se mezi jeho vážné konkurenty. Před nedávnem Opel představil její nejnovější generaci, která poprvé nabídne i hybridní pohon.
Astra se stala nástupcem velice úspěšného modelu Kadett. Vůz s tímto jménem se vyráběl již v letech 1936 až 1940, jeho novodobá historie poté pokračovala od roku 1960 a v roce 1985 ve své šesté generaci získal titul Evropské auto roku.
Na rozdíl od golfu, jehož design zažívá od představení v roce 1974 jen postupnou evoluci, se vzhled astry v jednotlivých generacích odlišuje výrazněji. První generace, která převzala jméno od sesterské britské značky Vauxhall (od roku 1980 se v Británii Kadett prodával jako Vauxhall Astra), byla označovaná písmenem F (poslední Kadett nesl přídomek E). A přestože v prodejních statistikách VW Golf neporazila, na trhu uspěla. Vyrobilo se jí přes 4,13 milionu kusů a dosud je nejprodávanějším modelem Opelu v historii.
Astra F, která ve své době zaujala moderními, líbivými tvary i relativně velkým vnitřním prostorem, se na trhu zpočátku objevila v pěti karosářských verzích - jako tří- a pětidveřový hatchback, sedan, combi a užitkový van, v roce 1993 přibyl i kabriolet. Astry se vyráběly v Německu, Španělsku, Maďarsku, Polsku, Belgii, Jihoafrické republice, Tchaj-wanu nebo Argentině (a ve Velké Británii pod značkou Vauxhall). Po ukončení výroby v Německu v roce 1997 se ještě pět let pokračovalo například v Polsku, kde Astra F dostala přídomek Classic. V nabídce byla i sportovní varianta GSi s dvoulitrem o výkonu 150 koní. Mezi dobré vlastnosti auta patřily spolehlivé motory, malé provozní náklady či nízká spotřeba. Slabinami byly náchylnost ke korozi i kolísavá kvalita výroby.
Druhá generace astry představená v roce 1998 výrazně změnila vzhled, z klasického hatchbacku se stal vůz na pomezí mezi hatchbackem a liftbackem, což se projevilo například v prostornějším interiéru i zvětšeném zavazadlovém prostoru. Sportovní verzi GSi nahradila nová varianta OPC (Opel Performance Center) poskytující podle recenzí "zkušeným řidičům velkou porci zábavy". Astře ale tehdy přibyl také nový významný konkurent, model Focus, kterým automobilka Ford nahradila letitý Escort a který zákazníky zaujal svými originálními tvary i výbornými jízdními vlastnostmi.
Výrazného úspěchu dosáhla třetí generace astry, která byla uvedena na trh v roce 2004. Tento vůz, který vynikal progresivním designem a inovativní technikou pod kapotou, totiž v letech 2005 a 2006 v prodejích na evropském trhu porazil největšího rivala, tedy VW Golf, a v prodejních statistikách dokonce nenašel přemožitele a vyšplhal se až na první příčku. Následující astra s označením J převzala řadu exteriérových i interiérových prvků od většího sedanu Insignia, kritici jí však vyčítali přílišnou mohutnost až těžkopádnost. Současná generace astry se vyrábí od roku 2015 a o rok později získala premiérový titul Evropského auta roku.
Letos v červenci odhalil Opel novou generaci astry, která přijde na trh na podzim. Výhradně pětidvéřový vůz nabízí výraznější vzhled charakterizovaný ostře řezanými hranami karoserie, digitální přístrojový štít a ovládání přes dotykové displeje v duchu aktuálních automobilových trendů. Široká nabídka motorů zahrnuje zážehové a vznětové agregáty i hybridní pohon. Pohonné jednotky, stejně jako podvozkovou platformu, automobil sdílí se svým sourozencem z koncernu Stellantis, rovněž před nedávném představeným novým Peugeotem 308.