Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo – Čekání na OPC

Tomáš Dusil Tomáš Dusil 30. 1. 2017 • 11:11
41
85
Zobrazit náhledy (41)
opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni
Až do příchodu ultimativní varianty OPC je čtyřválec 1.6 Turbo nejvýkonnější pohonnou jednotkou současné Astry. Vyzkoušeli jsme ji v karosářské verzi kombi Sports Tourer s manuální převodovkou.


Motor, jízdní vlastnosti


Nové vydání kompaktní Astry označené písmenkem K je na trhu od předloni. Od minulého roku si pak můžete koupit také praktičtější verzi kombi pojmenovanou Sports Tourer (ST). Na rozdíl třeba od nového Méganu Grandtour se nemůže pochlubit delším rozvorem náprav v porovnání s výchozím hatchbackem, avšak v praxi to vlastně ničemu nevadí.

V souvislosti s poslední generací Astry se stále dokola omílá výrazné snížení hmotnosti. Ano, předchozí řada J platila za skutečného metráčka nejen své třídy. U nového vydání v případě kombi ST uvádí Opel hmotností redukci oproti předchůdci až 190 kg. Důvodem je nová platforma použitá k výrobě karoserie. Je to zajímavé, ale už minulá generace měla skelet karoserie složený ze sedmi druhů oceli, přičemž 36 procent tvořila ta vysokopevnostní typu HSS. U nové generace je však materiálová bilance jistě ještě mnohem lepší. Kolik přesně činí podíl jednotlivých materiálů na hmotnosti karoserie, ale výrobce neuvádí. Přesto, jak jinak by se podařilo ušetřit na skeletu karoserie 77 kg hmotnosti v případě hatchbacku? U kombi Sports Tourer výrobce sice tyto údaje neposkytuje, ale není těžké si domyslet, že budou podobné. Testovaná verze připravená k jízdě, ovšem s řidičem mimo auto, tak vychýlí ručičku vah na solidních 1318 kg.

Kde se vzalo 200 koní

Největší odlišnost testovaného vozu v porovnání s našimi dřívějšími zkušenostmi s tímto autem hledejte pod kapotou. Vzhledem k tomu, že nové vydání ostré sportovní verze OPC by se mělo objevit během letošního roku, jedná se v současnosti o nejvýkonnější verzi této generace.

Z objemu 1,6 litru nabízí čtyřválec výkon 147 kW při 5500 otáčkách za minutu, tedy rovných 200 koní. Taková hodnota v civilní verzi auta jasně dokládá výkonovou forsáž moderních aut. Pro zajímavost, vrcholné modely Opelu ze začátku 90. let, konkrétně Omega A 3000, Senator 3.0i, Vectra Turbo 4x4 a Calibra Turbo 4x4 disponovaly výkonem 150 kW, tedy 204 koní. První dva jmenované modely k tomu potřebovaly řadový šestiválcový třílitr s 24 ventily a rezonančním sáním (Opel Dual Ram), Vectra s Calibrou měly přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec. A to šlo o to nejlepší, co v Rüsselsheimu tehdy měli. Současná Astra je o pouhé 3 kW slabší, přičemž ji stačí při využití přeplňování motor o 0,4 litru menší, než jaký měla Vectra/Calibra.

Nejdříve ticho, pak výkony

Ze zajímavostí tohoto motoru můžeme zmínit kromě přímého vstřikování benzínu také dvojici vyvažovacích hřídelů, rotujících v hliníkovém bloku vzájemně proti sobě, což má zvýšit kultivovanost jeho chodu. U takto objemného motoru jde docela o unikum. „Vyvažováky” běžně používají nadčtvercové (dlouhozdvihové) koncepce s objemy přes dva litry, v ojedinělých případech dvoulitry či osmnáctistovky (koncern VW). Pohon „vyvažováků“ zajišťuje řetěz vedený ze strany dvouhmotového setrvačníku. Dvojici vačkových hřídelů pohání rovněž řetěz, ale umístěný klasicky zepředu.

Jsou to právě vyvažovací hřídele spolu s uložením motoru v karoserii a účinným odhlučněním, které mají značný podíl na vynikající akustické pohodě. Prostě motor je tak tichý, až si člověk říká, zda tam vepředu vůbec je. Už to je v ostrém rozporu s tím, co si lidé obyčejně představují ve spojení s motorem o výkonu 200 koní.

opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni
 

Tichý tedy tenhle motor je, ale co dynamika? Výrobce uvádí hodnotu zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,7 sekundy. Přesto, už první krátká projížďka přináší drobné rozčarování. Ano, motor plynule zabírá už z nízkých otáček, přičemž síla příliš nepolevuje až do těch vysokých. Jde tedy i o jinde obvyklý projev motorů s relativně malým zdvihovým objemem a turbodmychadlem. Kdyby měl motor výkon řekněme 110 kW, asi by nás ani nenapadlo stěžovat si na mdlejší dynamiku. Ovšem od 200 koní čekáte přeci jen něco víc. Přitom převody šestistupňové skříně jsou poskládány tak, jak je dnes u těchto čtyřválců obvyklé. Zpřevodování tedy spíše těžší, ovšem ne zase tak moc. Vždyť při rychlosti 130 km/h točil motor na „šestku“ asi 3400 otáček za minutu. Podřazení na „pětku“ zvýšilo otáčky v této rychlosti na asi 3900 za minutu.

Samotné řazení je přesné, ale pořád takové „opelovské“. Občas bylo třeba k zasunutí páky do požadované polohy vyvinout o trochu více síly, než kolik jí je třeba u konkurenčního Fordu Focus či VW Golfu. Nemluvě o japonských autech Honda Civic či Mazda 3.

Zmáčkni tlačítko!

Výsadou testované výbavy Dynamic byl mimo jiné také přepínač sportovního režimu v podobě tlačítka s výmluvným nápisem „Sport“. Najdete jej v řadě tlačítek na nejnižším místě středového panelu přímo před řadicí pákou. Po jeho zmáčknutí motor ožije, jakoby jej někdo pokropil živou vodou. Dříve pozorovaná mdlá reakce na přidání plynu najednou zcela ustoupí a motor si to pálí do otáček jak splašený. Hlavně se však výrazně zostří reakce na pohyb vaší pravé nohy. Režim Sport však není ničím jiným, než pouhou aktivací odlišné datové mapy pedálu akcelerace. Prostě při stejné poloze pedálu plynu je ve Sportu škrticí klapka otevřena o větší úhel, navíc se otevírá rychleji. To je celé.

Pravdou je, že v praxi to funguje opravdu dobře. Ano, v režimu „Sport“ jel vůz již bez výhrad. Přesto ani v tomto případě nelze očekávat nějakou výkonovou špičku. Pořád to táhlo lineárně, pouze o poznání výrazněji.

Důraz stále na komfort

Problém je, že se nám občas zdálo, zda není reakce na přidání plynu ve Sportu až příliš zbrklá. Ano, ve sportovním kupé či ultimativním ostrém hatchbacku bychom nad tím asi vůbec nespekulovali. Astra ST je však i přes motor o výkonu 147 kW stále především komfortním kompaktním „kombíkem“.

Standardem jsou u verze Dynamic 17palcová litá kola. Testovaný vůz byl osazen příplatkovými „osmnáctkami“. Jejich pořízení znamená přihodit rozumných 5.000 korun. Už v minulé generaci Astry se Opel snažil vylepšit vlastnosti zadní nápravy s torzní příčkou, aniž se musel přiklonit k řešení se zcela nezávislým zavěšením kol. Prostě mezi podélná ramena přidal Wattův přímovod. Tedy mechanismus, jehož specifické kinematické vlastnosti vylepšovaly vedení zadních kol už v 70. či 80. letech u tuhých náprav (Rover SD1, Alfa Romeo Alfasud), či zavěšení de-Dion (Alfa Romeo 75). V 90. letech se moc nepoužíval, až znovu jej masově nasadil Opel právě v Astře.

V předchozí generaci Opelova kompaktního modelu byl Wattův přímovod k dispozici u všech verzí, včetně těch nejslabších. V současném testovaném vydání opět zvítězila spořivost, takže toto zásadní vylepšení jednoduchého zavěšení zadních kol máme pouze ve spojení s motory 1.4 Turbo, testované 1.6 Turbo a dále s diesely 1.6 CDTi (100 kW) a vrcholné variantě 1.6 CDTI BiTurbo se 118 kW.

opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni
 

Čistě subjektivně vzato se nám zdálo odpružení testované Astry o špetku tužší než třeba v případě tříválcového motoru 1.0 Turbo. Spíše než variantě Dynamic to však přičítáme výkonnému motoru. Wattův přímovod však své kvality prokázal. A to zejména při jízdě v zatáčce na rozbitém povrchu. Ani na příčné spáře při působení boční síly záď vozu neuhne do strany tak, jak to známe zejména z francouzské konkurence. Prostě zadní kola stále poctivě sledují ta přední.

Jízdní vlastnosti současné Astry tak hodnotí novináři jako velmi dobré. Nejinak je tomu i u této vrcholné verze. První, co trochu znalého řidiče upoutá, je reakce na řízení kolem střední polohy. I na sebemenší pohyb volantem příď auta reaguje. Ochotou zatáčet tak Astra patří nejen ve svém segmentu k nadprůměru. Občas jsme se však nemohli ubránit dojmu, že je ta reakce okolo středu řízení až trochu přehnaná. Navíc řízení, ačkoliv velmi přesné, zcela postrádá jakoukoliv zpětnou vazbu. Ano, dnešní auta to tak mají, ovšem i v současnosti existují v tomto výjimky. Astra k nim však nepatří. Třeba focus na pohyb volantu nereaguje tak vehementně, avšak celkově se jeho řízení chová přirozeněji.

Samotné vzdorování nedotáčivosti v rychle projížděných táhlých zatáčkách je určitě nadprůměrné, v těch utaženějších ale spíše průměrné. Svižná jízda rychle odhalí komfortně vyladěný podvozek, takže se vůz nevyhne pohybům karoserie, které vyspělý řidič jistě zaznamená.

Design, interiér


To nejlepší nakonec

Největší technická inovace astry spočívá ve vnějším osvětlení. Vůbec poprvé jsou v kompaktní třídě nabídnuty světlomety LED Matrix s technologií AFL, jak tomu Opel říká. Objednat je lze pouze ve dvou nejvyšších výbavách a vyjdou na 35.000 korun.

Každý světlomet obsahuje 16 světelných zdrojů, tedy diod (v nové insignii bude mít každý 32 diod). Při jízdě stačí tlačítkem na levé multifunkční páčce aktivovat automatický dálkový režim světlometů a o nic dalšího se už nemusíte starat. To pak jedete pořád na dálková světla, tedy pokud nemá kamera za čelním sklem omezený výhled, což se při testu vzhledem k nízkým teplotám občas stávalo.

opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni
 

Když vše funguje, jak má, je světelný kužel vypínáním určitého počtu zdrojů světla tvarován tak, aby řidič dobře viděl, ale současně nedocházelo k oslňování protijedoucích aut. Ani jednou se nám během týdne nestalo, že by na nás někdo blikal, že jej oslňujeme. Světla Matrix tak fungovala opravdu skvěle a na rozdíl od běžných LED ve vozech kompaktní třídy tahle skutečně svítí.

Závěr


Závěr

Za 552.900 korun toho testovaná Astra ST nabízí docela hodně. Kromě bohaté výbavy je to především velmi tichý a kultivovaný motor. Po stránce dynamiky, pokud zvolíte základní nastavení mapy pedálu akcelerace, je však trochu zklamáním. Naopak ve Sportu je dynamika skvělá, odezva na plyn možná zase až příliš ostrá. A pak si vyberte. Nakonec zvolíte tak jako my výchozí režim a budete si užívat ticho a solidní pružnost. A také spotřebu paliva oscilující kolem sedmi litrů.

Nebo se rozhodnete ušetřit a půjdete pro slabší motor. Ideálně 1.4 Turbo, ovšem ani přeplňovaný litrový tříválec není špatný. Navíc je oproti testované šestnáctistovce ve shodné výbavě Dynamic o 110.000 korun levnější a můžete si jej koupit i v nižších výbavách. Na závěr ještě dodáme, že příplatek za verzi kombi ST činí bez ohledu na motorizaci a výbavu rovných 25.000 korun.

opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni
 

Nejlevnější verze modelu354.900 Kč (1.4 Selectin/74 kW)
Základ s testovaným motorem552.900 Kč (1.6 Turbo Dynamic/147 kW)
Testovaný vůz bez příplatků552.900Kč (1.6 Turbo Dynamic/147 kW)
Testovaný vůz s výbavou685.500 Kč (1.6 Turbo Dynamic/147 kW)

Plusy

  • Jízdní vlastnosti s důrazem na komfort
  • Skvělé příplatkové světlomety LED Matrix
  • Prostornost
  • Relativně příznivá hmotnost
  • Tichý a kultivovaný motor
  • Pozice za volantem
  • Přesné řízení, ochota zatáčet

Minusy

  • Dynamika by mohla být lepší
  • Řazení vyžaduje občas více síly
  • Snad až příliš ostrá reakce motoru v režimu Sport

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Témata
Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo Dynamic
Cena základní sestavy 552 900 Kč
Výbava základní sestavy Sedmnáctipalcová sportovní kola z lehkých slitin, klimatizace, přepínač sportovního režimu, sportovní přední sedadla, černé čalounění stropu, přední mlhové světlomety, varování před čelní kolizí, indikace vzdálenosti, varování před vybočením z jízdního pruhu, čtení dopravních značek, protikolizní brzdění LSCMB, dešťový senzor, vnitřní zpětné zrcátku se samočinnou clonou, automatické přepínání na dálková světla s detekcí tunelu, 6 reproduktorů, ambientní osvětlení interiéru, sluneční clony s osvětlenými zrcátky, atd. Kč
Cena testované sestavy 685 500 Kč
Výbava testované sestavy Adaptivní LED Matrix světlomety s AFL (+ 35.000,-), samočinná dvouzonová klimatizace (+ 15.000,-), bezklíčové ovládání (+ 12.000,-), zadní parkovací kamera (+ 7.300,-), automatický parkovací asistent – zahrnuje třeba elektricky sklopná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka (+ 20.000,-), Audiosystém Navi 900 IntelliLink – navigace (+ 15.000,-), 18palcová kola z lehké slitiny (+ 5.000,-), elektrická parkovací brzda (+ 4.200,-), zářivá barva (+ 5.100,-), zimní sada 1 zahrnuje vyhřívání předních sedadel a volantu (+ 14.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 1650 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 235
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8 / 4.9 / 6
Emise CO2: 139
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 540 / 1630
Objem nádrže (l): 48
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1318 / 567
Rozměr pneu: 225/40 R18
Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo Dynamic
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4702
b) šířka (mm): 1809
c) výška (mm): 1510
d) rozvor (mm): 2662
e) rozchod vpředu (mm): 1544
f) rozchod vzadu (mm): 1558
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Bona Fide
13. 3. 2017 12:24
Re: Hezká konfigurace
Už jsem vyděl pár testů na youtube, kde říkají že při 130 km/h točí +/- 2900 ot/min.
Tak nevím kde vzaly údaj 3400 ot.
[odkaz]
4. 2. 2017 00:53
Re: Já jsem šetřil...
"...pri tomto percente výskytu problému..."

Prosím o odkaz na procento výskytu. Děkuji.

Nechci to bagatelizovat, ale na tom fóru odkazovaném nahoře je momentálně 99 stránek příspěvků, kde pořád dokola brečí zhruba 20 nicků, polovina jsou Bratia Slováci, dalších pár tam jenom zjevně účelově trollí. Aster se jenom loni v ČR prodalo 3000. Z těchto čísel to na zas až tak masový průser nevypadá. Moje Astra (zatím) nezlobí, stejně jako (doufám) drtivá většina ostatních. Nespokojení uživatelé jsou vždycky slyšet víc, než ti spokojení.

Jiná věc je, že i k těm (doufám) ojedinělým problémům by se servisy měly postavit čelem.
Avatar - idam.i
1. 2. 2017 10:56
Re: Já jsem šetřil...
Ten problém sa zdá byť dosť velký. :-O
Jasné,že nikto nie je bez chyby.No je rozdiel riešiť olupujúci sa volant a auto čo prestane ťahať pri predbiehaní.
Avatar - Dany
1. 2. 2017 08:27
Re: Zbytočné chyby
Keď už sme vyššie porovnávali s meganom

Astra, zadné v cene, predné 13000, kamera 7300.
Megan, predné, zadné, kamera 5000
Balíky s asistentom majú + - rovnako

tento rozdiel som mal na mysli
Avatar - Dany
1. 2. 2017 08:20
Re: Dar přítele Watta
Tu je presná formulácia:
"najsilnejší motor v ponuke, benzínový štvorvalec 1,6 Turbo s výkonom rovných 200 koní (147 kW). Motor má odľahčený liatinový blok, ktorý znáša vysoké tlaky, obidva vačkové hriadele poháňané bezúdržbovou reťazou, napínanou hydraulicky, majú variabilné časovanie, samozrejmosťou je priame vstrekovanie benzínu do valcov." Jedná sa o úryvok z testu v Autožurnále. Mal som na mysli liatinu, nie zliatinu.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku