Opel Astra Sports Tourer: Obr v nižší střední třídě
Jeho oficiální premiéra proběhla na autosalonu v Paříži, na český trh dorazí v lednu 2011 se základní cenou 403.900,- Kč.
Historie rüsselsheimské automobilky ve výrobě vozů kombi sahá do roku 1953, kdy vznikl Opel Olympia Rekord Caravan. Ten patřil mezi průkopníky této varianty karoserie na evropských trzích. Už samotné označení Caravan (složenina ze slov car a van) naznačuje, že se automobil velice podobal dodávkám.
Díky ohlasu zákazníků mohla historie pokračovat modely Kadett A Caravan nebo Omega Caravan 24v. První Astra Caravan se na trh dostala v roce 1993 jako nástupce Kadettu E. Až letos označení Caravan zmizelo, Opel u Astry použil přídomek „Sports Tourer“ tak, jako u větší Insignie.
Nová generace kombi nižší střední třídy je v pořadí čtvrtá. Na trhu se bude prodávat souběžně s tou předchozí, která už v předstihu dostala přívlastek Classic. Nové kombi se zařadí po bok pětidveřového hatchbacku, další varianty jsou zatím ve vývoji.
opel novemodely nizsistredni predstavujeme
Hlavním úkolem Astry Sports Tourer bude navázání na úspěšné předchůdce. Verze kombi tvoří u Astry nadprůměrný 25% podíl na prodeji modelové řady (evropský průměr je 17 %), a tak Opel doufá, že se toto číslo nezmění. Nová pětidveřová Astra si zatím našla 200.000 zákazníků.
Nárůst do délky
Oproti předchozí generaci narostla ta nová především v délce (+183 mm) na celkových 4.698 mm. Díky tomu je nový Sports Tourer větší než první dvě generace Vectry. U Sports Toureru došlo i k nárůstu šířky na 1.814 mm (+10 mm) a výšky na 1.535 mm (+ 35 mm). Naopak rozvor je kratší, měří 2.685 mm (-18 mm), objem zavazadlového prostoru zůstal beze změny, a to na hodnotě 500 l.
Novinkou jsou ale zadní sedadla sklápěná pomocí stisknutí jednoho tlačítka. Takzvaný systém FlexFold zvětší elektromechanickým odjištěním pružin sedaček objem zavazadlového prostoru až na 1550 l s ložnou plochou o délce 1.835 mm, která je mezigeneračně delší o 28 mm. Díky systému FlexOrganizer je pak možné rozdělit úložný prostor na několik částí.
Opel Astra Sports Tourer - porovnání rozměrů s předchozími generacemi | ||||
Model | Astra Sports Tourer 2010 | Astra Caravan (od 2004) | Astra Classic 2 Caravan | rozdíl |
Délka [mm] | 4698 | 4515 | 4288 | +183 / +410 |
Šířka [mm] | 1814 | 1804 | 1709 | +10 / +105 |
Výška [mm] | 1535 | 1500 | 1510 | +35 / +25 |
Rozvor [mm] | 2685 | 2703 | 2606 | -18 / +79 |
Objem zav. prostoru [l] | 500 | 500 | 480 | +0 / +20 |
Astra Sports Tourer bude bojovat především s německou a francouzskou konkurencí. Focus Combi, Golf Variant, 308 SW i Mégane Grandtour překoná Astra v délce, jediná se přibližuje hodnotě 4,7 metru. Focus je kratší o 23 cm, 308 SW ztrácí téměř 20 cm. Nevýhodou Astry naopak může být velikost zavazadlového prostoru, 308 SW i Octavia Combi ji překonávají o 73 l, respektive o 80 l.
Opel Astra Sports Tourer - porovnání rozměrů s evropskými konkurenty | |||||
Model | Opel Astra Sports Tourer | Ford Focus Combi | Peugeot 308 SW | Renault Mégane Grandtour | Škoda Octavia Combi |
Délka [mm] | 4698 | 4468 | 4500 | 4559 | 4572 |
Šířka [mm] | 1814 | 1839 | 1815 | 1840 | 1769 |
Výška [mm] | 1535 | 1503 | 1566 | 1505 | 1468 |
Rozvor [mm] | 2685 | 2640 | 2708 | 2701 | 2578 |
Objem zav. prostoru [l] | 500 | 482 | 573 | 491 | 580 |
Design pokračuje v nastoleném trendu
V oblasti designu Sports Tourer nijak nevybočuje z nastoleného lifestylového trendu Insignie, Merivy nebo krátké Astry.
Přední část se až po B-sloupek neliší od hatchbacku. Kombi se chlubí nízkou maskou chladiče s masivní chromovanou lištou, která nese logo značky. Přední světlomety jsou nižší a mají mírně zamračenou optiku. Boční profil je podobný s Insignií Sports Tourer, i zde se dominantní prolis táhne od bočních směrovek (nejsou integrovány v zrcátkách) zešikma nahoru přes kliky dveří až ke koncovým světlům. Druhý prolis naopak oba vozy odlišuje, u Insignie se záhyb inspirovaný tvarem křídla nachází na předních dveřích, u Astry je u zadních kol.
Záď se pyšní u Opelu netradiční konstrukcí. Zadní světla jsou dělená, část si našla místo na výklopném víku, a místo vertikálního uspořádání, které bylo pro několik posledních Caravanů charakteristické, došlo na modifikaci svítilen z hatchbacku. Ty jsou však mohutnější a zasahují ještě více do boku.
opel novemodely nizsistredni predstavujeme
Víko zavazadelníku se zakusuje hluboko do zadního nárazníku, do kterého bude možno od léta příštího roku přiobjednat novou generaci integrovaného nosiče jízdních kol FlexFix, známého už z Corsy, Antary nebo Insignie.
Výška a šířka zadního okna by měla zlepšit výhled vzad při couvání a průhled za vozidlo s pomocí vnitřního zpětného zrcátka. Naopak třetí boční okno je ještě menší, než u předchozí generace Astry Caravan a významně tak mění vzhled boční siluety relativně vysokého vozu.
Wattův přímovod místo multi-linku
Opel využil stejné řešení podvozku jako u pětidveřové verze.
Zadní náprava kombinuje vyspělejší zavěšení multi-link s jednoduššími vlečnými rameny. Ke klasické vlečené konstrukci spojené příčkou do tvaru U, přibyl kinematický mechanismus – Wattův přímovod. Torzní příčka zadní nápravy je umístěna mezi podélnými rameny přibližně v polovině vzdálenosti mezi uchycením nápravy do karoserie a zadními koly. Otevřený U-profil nápravy byl mezi kotevními body prodloužen a zvětšila se i tloušťka stěny profilu, čímž se zvýšila torzní tuhost. Při přímé jízdě zaručuje kinematika celého mechanismu s Wattovým přímovodem volný pohyb kol při propérování. V zatáčkách potom zadní náprava minimalizuje boční náklon karoserie.
Vpředu je konvenční nezávislé zavěšení hnacích kol pomocí vzpěr McPherson a spodních příčných ramen. Horní úchyty vzpěr McPherson jsou ale řešeny jako dvojcestná ložiska. Síly, vznikající tlumením a pružením, se tak přenášejí do struktury karoserie separátně.
opel novemodely nizsistredni predstavujeme
Příčná L-ramena předních závěsů jsou uchycena k přednímu pomocnému rámu prostřednictvím dvojice pouzder. Přední pouzdra jsou velmi tuhá s optimalizovanou hysterezí v zájmu co nejlepší ovladatelnosti, zadní hydraulická pouzdra účinně tlumí vibrace přenášené od kol do konstrukce vozu.
K tomuto řešení Opel přidává příplatkový adaptivní podvozek FlexRide. Ten mění charakteristiku tlumičů v závislosti na zvoleném režimu – Standard jejich nastavení přizpůsobuje aktuálním podmínkám, Tour je naladí komfortně a Sport naopak dynamicky. Ve sportovním režimu jsou také reakce řízení a odezva elektronické škrticí klapky rychlejší. Zároveň se podsvícení přístrojů změní z neutrální bílé na dynamickou červenou.
Základ se 70 kW, stop-start systém od léta
Opel pro Astru Sports Tourer nabízí pět benzínových a čtyři naftové motory, v létě 2011 přibude i varianta na LPG. Ve stejné době si bude možné připlatit i za systém stop-start.
Oblíbený atmosférický motor 1,8 l z předchozí generace byl nahrazen efektivnějším 1,4 Turbo. Nový motor dosahuje stejného výkonu 103 kW jako předchozí větší jednotka, od léta pak bude možné ho objednat i ve verzi na LPG. V nabídce bude také slabší verze s 88 kW. Nejsilnější benzinovou verzí je jako u hatchbacku 1,6 Turbo se 132 kW.
Opel Astra Sports Tourer - technické údaje benzínových motorů | |||||
Motor | 1,4 16V XER | 1,6 16V XER | 1,4 Turbo NET | 1,4 Turbo NET | 1,6 Turbo LET |
Převodovka | 5M | 5M (6A) | 6M | 6M (6A) | 6M (6A) |
Zdvihový objem [cm3] | 1398 | 1598 | 1364 | 1364 | 1598 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 74/6000 | 85/6000 | 88/4200-6000 | 103/4900-6000 | 132/5500 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 130/4000 | 155/4000 | 200/1850-4900 | 200/1850-4200 | 230/2200-5400 |
Max. rychlost [km/h] | 175 | 185 (180) | 190 | 200 (198) | 220 (210) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 14,5 | 12,3 (13,9) | 11,2 | 10,5 (10,8) | 8,8 (9,5) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,9 | 6,4 (7,2) | 6,1 | 6,1 (6,8) | 6,8 (7,4) |
Cena Essentia [Kč] | 360.900,- | 391.000,- | - | - | - |
Cena Enjoy [Kč] | 370.900,- | 401.000,- | - | 431.000,- | - |
Cena Sport [Kč] | 404.800,- | 434.900,- | - | 464.900,- | 514.900,- |
Cena Cosmo [Kč] | 410.800,- | 440.900,- | - | 470.900,- | 520.900,- |
Dieselové varianty jsou tři, od nejmenší 1,3 CDTI o 70 kW (právě tento motor jako první dostane stop-start systém), přes dvě 1,7 CDTI (81 a 92 kW) až po největší 2,0 CDTI o výkonu 118 kW. Tento motor se od loňského roku dodává i do větší Insignie.
Opel Astra - technické údaje naftových motorů | ||||
Motor | 1,3 CDTI DTE | 1,7 CDTI DTJ | 1,7 CDTI DTR | 2,0 CDTI DTH |
Převodovka | 5M | 6M | 6M | 6M (6A) |
Zdvihový objem [cm3] | 1248 | 1686 | 1686 | 1956 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 70/4000 | 82/3800 | 92/4000 | 118/4000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 190/1750 | 260/1700-2550 | 280/2000-2700 | 350 (380)/1750 |
Max. rychlost [km/h] | 172 | 180 | 192 | 212 (207) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 14,9 | 13,0 | 11,7 | 9,5 (9,8) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,1 | 4,5 | 4,5 | 5,1 (5,9) |
Cena Essentia [Kč] | 427.000,- | - | - | - |
Cena Enjoy [Kč] | 437.000,- | 457.000,- | 477.000,- | 486.000,- |
Cena Sport [Kč] | - | 490.900,- | 510.900,- | 519.900,- |
Cena Cosmo [Kč] | - | 496.900,- | 516.900,- | 525.900,- |
AFL+, Opel Eye a další technika
V příplatkové výbavě, vedle již zmíněného adaptivního podvozku FlexRide (20.000,- Kč) a nosiče kol FlexFix (15.000,- Kč), nechybí adaptivní bi-xenonové světlomety AFL+ s devíti funkcemi svícení podle profilu silnice a podmínek jízdy.
Zvýšení aktivní bezpečnosti přispěje i inteligentní kamera Opel Eye, která rozezná dopravní značky a hlídá jízdu v pruzích. Ergonomická sedadla, nastavitelná v osmi polohách, zvýší pohodlí na dlouhých cestách. Jejich kvalitu dokazuje certifikát německých ortopedů z nezávislé organizace Aktion Gesunder Rücken. Jejich cena činí 9.500,- Kč za sedadlo řidiče respektive 12.500,- Kč za obě přední sedačky.
opel novemodely nizsistredni predstavujeme
Prodej Astry Sports Tourer začne v České republice na počátku roku 2011. Základní cena byla stanovena na 370.900,- Kč. Vedle motoru 1,4 16V XER ve standardní výbavě nechybí elektricky ovládaná přední okna a zpětná zrcátka, elektronický stabilizační systém ESP, čelní a boční airbagy, klimatizace nebo autorádio s CD/MP3 přehrávačem. Šestistupňový automat je dostupný jen v některých motorových specifikacích, a to za příplatek 45.000,- Kč.