Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel Astra Sports Tourer: Obr v nižší střední třídě

David Bureš
Diskuze (55)
Nový Opel Astra Sports Tourer je s délkou 4.698 mm nejdelší kombi nižší střední třídy.

Jeho oficiální premiéra proběhla na autosalonu v Paříži, na český trh dorazí v lednu 2011 se základní cenou 403.900,- Kč.

Historie rüsselsheimské automobilky ve výrobě vozů kombi sahá do roku 1953, kdy vznikl Opel Olympia Rekord Caravan. Ten patřil mezi průkopníky této varianty karoserie na evropských trzích. Už samotné označení Caravan (složenina ze slov car a van) naznačuje, že se automobil velice podobal dodávkám.

Díky ohlasu zákazníků mohla historie pokračovat modely Kadett A Caravan nebo Omega Caravan 24v. První Astra Caravan se na trh dostala v roce 1993 jako nástupce Kadettu E. Až letos označení Caravan zmizelo, Opel u Astry použil přídomek „Sports Tourer“ tak, jako u větší Insignie.

Nová generace kombi nižší střední třídy je v pořadí čtvrtá. Na trhu se bude prodávat souběžně s tou předchozí, která už v předstihu dostala přívlastek Classic. Nové kombi se zařadí po bok pětidveřového hatchbacku, další varianty jsou zatím ve vývoji.

opel novemodely nizsistredni predstavujeme opel novemodely nizsistredni predstavujeme  

Hlavním úkolem Astry Sports Tourer bude navázání na úspěšné předchůdce. Verze kombi tvoří u Astry nadprůměrný 25% podíl na prodeji modelové řady (evropský průměr je 17 %), a tak Opel doufá, že se toto číslo nezmění. Nová pětidveřová Astra si zatím našla 200.000 zákazníků.

Nárůst do délky

Oproti předchozí generaci narostla ta nová především v délce (+183 mm) na celkových 4.698 mm. Díky tomu je nový Sports Tourer větší než první dvě generace Vectry. U Sports Toureru došlo i k nárůstu šířky na 1.814 mm (+10 mm) a výšky na 1.535 mm (+ 35 mm). Naopak rozvor je kratší, měří 2.685 mm (-18 mm), objem zavazadlového prostoru zůstal beze změny, a to na hodnotě 500 l.

Novinkou jsou ale zadní sedadla sklápěná pomocí stisknutí jednoho tlačítka. Takzvaný systém FlexFold zvětší elektromechanickým odjištěním pružin sedaček objem zavazadlového prostoru až na 1550 l s ložnou plochou o délce 1.835 mm, která je mezigeneračně delší o 28 mm. Díky systému FlexOrganizer je pak možné rozdělit úložný prostor na několik částí.

Opel Astra Sports Tourer - porovnání rozměrů s předchozími generacemi
Model Astra Sports Tourer 2010 Astra Caravan (od 2004) Astra Classic 2 Caravan rozdíl
Délka [mm] 4698 4515 4288 +183 / +410
Šířka [mm] 1814 1804 1709 +10 / +105
Výška [mm] 1535 1500 1510 +35 / +25
Rozvor [mm] 2685 2703 2606 -18 / +79
Objem zav. prostoru [l] 500 500 480 +0 / +20

Astra Sports Tourer bude bojovat především s německou a francouzskou konkurencí. Focus Combi, Golf Variant, 308 SW i Mégane Grandtour překoná Astra v délce, jediná se přibližuje hodnotě 4,7 metru. Focus je kratší o 23 cm, 308 SW ztrácí téměř 20 cm. Nevýhodou Astry naopak může být velikost zavazadlového prostoru, 308 SW i Octavia Combi ji překonávají o 73 l, respektive o 80 l.

Opel Astra Sports Tourer - porovnání rozměrů s evropskými konkurenty
Model Opel Astra Sports Tourer Ford Focus Combi Peugeot 308 SW Renault Mégane Grandtour Škoda Octavia Combi
Délka [mm] 4698 4468 4500 4559 4572
Šířka [mm] 1814 1839 1815 1840 1769
Výška [mm] 1535 1503 1566 1505 1468
Rozvor [mm] 2685 2640 2708 2701 2578
Objem zav. prostoru [l] 500 482 573 491 580

Design pokračuje v nastoleném trendu

V oblasti designu Sports Tourer nijak nevybočuje z nastoleného lifestylového trendu Insignie, Merivy nebo krátké Astry.

Přední část se až po B-sloupek neliší od hatchbacku. Kombi se chlubí nízkou maskou chladiče s masivní chromovanou lištou, která nese logo značky. Přední světlomety jsou nižší a mají mírně zamračenou optiku. Boční profil je podobný s Insignií Sports Tourer, i zde se dominantní prolis táhne od bočních směrovek (nejsou integrovány v zrcátkách) zešikma nahoru přes kliky dveří až ke koncovým světlům. Druhý prolis naopak oba vozy odlišuje, u Insignie se záhyb inspirovaný tvarem křídla nachází na předních dveřích, u Astry je u zadních kol.

Záď se pyšní u Opelu netradiční konstrukcí. Zadní světla jsou dělená, část si našla místo na výklopném víku, a místo vertikálního uspořádání, které bylo pro několik posledních Caravanů charakteristické, došlo na modifikaci svítilen z hatchbacku. Ty jsou však mohutnější a zasahují ještě více do boku.

opel novemodely nizsistredni predstavujeme opel novemodely nizsistredni predstavujeme  

Víko zavazadelníku se zakusuje hluboko do zadního nárazníku, do kterého bude možno od léta příštího roku přiobjednat novou generaci integrovaného nosiče jízdních kol FlexFix, známého už z Corsy, Antary nebo Insignie.

Výška a šířka zadního okna by měla zlepšit výhled vzad při couvání a průhled za vozidlo s pomocí vnitřního zpětného zrcátka. Naopak třetí boční okno je ještě menší, než u předchozí generace Astry Caravan a významně tak mění vzhled boční siluety relativně vysokého vozu.

Wattův přímovod místo multi-linku

Opel využil stejné řešení podvozku jako u pětidveřové verze.

Zadní náprava kombinuje vyspělejší zavěšení multi-link s jednoduššími vlečnými rameny. Ke klasické vlečené konstrukci spojené příčkou do tvaru U, přibyl kinematický mechanismus – Wattův přímovod. Torzní příčka zadní nápravy je umístěna mezi podélnými rameny přibližně v polovině vzdálenosti mezi uchycením nápravy do karoserie a zadními koly. Otevřený U-profil nápravy byl mezi kotevními body prodloužen a zvětšila se i tloušťka stěny profilu, čímž se zvýšila torzní tuhost. Při přímé jízdě zaručuje kinematika celého mechanismu s Wattovým přímovodem volný pohyb kol při propérování. V zatáčkách potom zadní náprava minimalizuje boční náklon karoserie.

Vpředu je konvenční nezávislé zavěšení hnacích kol pomocí vzpěr McPherson a spodních příčných ramen. Horní úchyty vzpěr McPherson jsou ale řešeny jako dvojcestná ložiska. Síly, vznikající tlumením a pružením, se tak přenášejí do struktury karoserie separátně.

opel novemodely nizsistredni predstavujeme opel novemodely nizsistredni predstavujeme  

Příčná L-ramena předních závěsů jsou uchycena k přednímu pomocnému rámu prostřednictvím dvojice pouzder. Přední pouzdra jsou velmi tuhá s optimalizovanou hysterezí v zájmu co nejlepší ovladatelnosti, zadní hydraulická pouzdra účinně tlumí vibrace přenášené od kol do konstrukce vozu.

K tomuto řešení Opel přidává příplatkový adaptivní podvozek FlexRide. Ten mění charakteristiku tlumičů v závislosti na zvoleném režimu – Standard jejich nastavení přizpůsobuje aktuálním podmínkám, Tour je naladí komfortně a Sport naopak dynamicky. Ve sportovním režimu jsou také reakce řízení a odezva elektronické škrticí klapky rychlejší. Zároveň se podsvícení přístrojů změní z neutrální bílé na dynamickou červenou.

Základ se 70 kW, stop-start systém od léta

Opel pro Astru Sports Tourer nabízí pět benzínových a čtyři naftové motory, v létě 2011 přibude i varianta na LPG. Ve stejné době si bude možné připlatit i za systém stop-start.

Oblíbený atmosférický motor 1,8 l z předchozí generace byl nahrazen efektivnějším 1,4 Turbo. Nový motor dosahuje stejného výkonu 103 kW jako předchozí větší jednotka, od léta pak bude možné ho objednat i ve verzi na LPG. V nabídce bude také slabší verze s 88 kW. Nejsilnější benzinovou verzí je jako u hatchbacku 1,6 Turbo se 132 kW.

Opel Astra Sports Tourer - technické údaje benzínových motorů
Motor 1,4 16V XER 1,6 16V XER 1,4 Turbo NET 1,4 Turbo NET 1,6 Turbo LET
Převodovka 5M 5M (6A) 6M 6M (6A) 6M (6A)
Zdvihový objem [cm3] 1398 1598 1364 1364 1598
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 74/6000 85/6000 88/4200-6000 103/4900-6000 132/5500
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 130/4000 155/4000 200/1850-4900 200/1850-4200 230/2200-5400
Max. rychlost [km/h] 175 185 (180) 190 200 (198) 220 (210)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 14,5 12,3 (13,9) 11,2 10,5 (10,8) 8,8 (9,5)
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,9 6,4 (7,2) 6,1 6,1 (6,8) 6,8 (7,4)
Cena Essentia [Kč] 360.900,- 391.000,- - - -
Cena Enjoy [Kč] 370.900,- 401.000,- - 431.000,- -
Cena Sport [Kč] 404.800,- 434.900,- - 464.900,- 514.900,-
Cena Cosmo [Kč] 410.800,- 440.900,- - 470.900,- 520.900,-

Dieselové varianty jsou tři, od nejmenší 1,3 CDTI o 70 kW (právě tento motor jako první dostane stop-start systém), přes dvě 1,7 CDTI (81 a 92 kW) až po největší 2,0 CDTI o výkonu 118 kW. Tento motor se od loňského roku dodává i do větší Insignie.

Opel Astra - technické údaje naftových motorů
Motor 1,3 CDTI DTE 1,7 CDTI DTJ 1,7 CDTI DTR 2,0 CDTI DTH
Převodovka 5M 6M 6M 6M (6A)
Zdvihový objem [cm3] 1248 1686 1686 1956
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 70/4000 82/3800 92/4000 118/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 190/1750 260/1700-2550 280/2000-2700 350 (380)/1750
Max. rychlost [km/h] 172 180 192 212 (207)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 14,9 13,0 11,7 9,5 (9,8)
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,1 4,5 4,5 5,1 (5,9)
Cena Essentia [Kč] 427.000,- - - -
Cena Enjoy [Kč] 437.000,- 457.000,- 477.000,- 486.000,-
Cena Sport [Kč] - 490.900,- 510.900,- 519.900,-
Cena Cosmo [Kč] - 496.900,- 516.900,- 525.900,-

AFL+, Opel Eye a další technika

V příplatkové výbavě, vedle již zmíněného adaptivního podvozku FlexRide (20.000,- Kč) a nosiče kol FlexFix (15.000,- Kč), nechybí adaptivní bi-xenonové světlomety AFL+ s devíti funkcemi svícení podle profilu silnice a podmínek jízdy.

Zvýšení aktivní bezpečnosti přispěje i inteligentní kamera Opel Eye, která rozezná dopravní značky a hlídá jízdu v pruzích. Ergonomická sedadla, nastavitelná v osmi polohách, zvýší pohodlí na dlouhých cestách. Jejich kvalitu dokazuje certifikát německých ortopedů z nezávislé organizace Aktion Gesunder Rücken. Jejich cena činí 9.500,- Kč za sedadlo řidiče respektive 12.500,- Kč za obě přední sedačky.

opel novemodely nizsistredni predstavujeme opel novemodely nizsistredni predstavujeme  

Prodej Astry Sports Tourer začne v České republice na počátku roku 2011. Základní cena byla stanovena na 370.900,- Kč. Vedle motoru 1,4 16V XER ve standardní výbavě nechybí elektricky ovládaná přední okna a zpětná zrcátka, elektronický stabilizační systém ESP, čelní a boční airbagy, klimatizace nebo autorádio s CD/MP3 přehrávačem. Šestistupňový automat je dostupný jen v některých motorových specifikacích, a to za příplatek 45.000,- Kč.

David Bureš
Diskuze (55)
23. 6. 2013 21:09
opel astra ST 1.4 NET,LPG
vlastním toto auto asi pol roka,najazdené cca 10 000km. takže niečo by som opísal na margo tu už popísaných hlúpostí .kupoval som ho pred polrokom ,čakacia doba cca 2,5 mesiaca. poruchy-zatial žiadne .chcel som kombíka a pri výbere auta som na to priahliadal. pred kúpov som ihned selektoval čo nechcem,takže žiaden francúz ,ani škoda octávia a golf variant,to som ihned zavrhol ,nakolko som chcel benzín a na ich samodeštrukčné 1,4 TSI som nenašiel odvahu.a ani pozerat sa sústavne na auto či mi ho neukradli . korejca som nechcel majú problém z koroziou a Hyunday i 30 ma kamoš a je to iba jeden črep ,nakolko je stále v servise. a čakacia doba cca 2 mesiace na súčiastku je asi u Hyunday normálne. v podstate som mal vybratý ford focus combyi no potom som natrafil na OPEL astru ST. to auto je podla mna nádherné a osloví vás vždy ked si donho sadnete. ked si ho porovnáte v z octáviu či golfom tak je to doslova neporovnatelné. tie sú hnusné interierovo a pôsobia studeno.stačí sa pozriet na autorádio z octávie a ste ako 30 rokov dozadu ako v bulharskom filme. o dennom svietení ani nehovorím. Astra je nádherná z vonky aj z vnútra. mám ju v prevedení cosmo ,1,4 103kw. spotreba asi 8-8,5 litrov lpg no jazdím dost razantne nakolko každá jazda je doslova radostou. 140 koníkov robí auto poriadne živé, auto zároven sedí fantasticky v zákrutach,aj vdaka 17 tkam kolesám. cena nových 215 tiek však zarazí ,takže vôbec sa neteším na to ked budem musiet kupovat nové pneu.
2. 11. 2010 22:06
nazev
Proc se snazi automobilka nakukat zakaznikum, ze kdyz si koupi kombi, tak dostanou praktickej zavodak?
Avatar - miromen
2. 11. 2010 20:53
Re: monstrum menom astra
A co ma cena společneho s tim že je Astra otesanek ? Asi to že Opel nedal tolik peněz do vyvoje jako jini.
Avatar - miromen
2. 11. 2010 20:49
Re: Nižší střední?
Odkud si vylezl ? Ja spiš pozoruji stagnaci a ubytek vahy až na vyjimky jako je tomu např. u Opla.
Avatar - miromen
2. 11. 2010 20:46
Re: minusová váha
Holt někdo si to dovolit muže a někdo ne. Navic vubec nevim kde jsi vzal těch 100 litru.