Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel Calibra V6 je rychlý, i když stojí. Na krásný kousek dnes jen tak nenarazíte

Tomáš Dusil
Diskuze (63)

Kupé calibra uvedené v roce 1989 a vyráběné do roku 1997 nahradilo fakticky Opel Mantu B. Ideově se však značka snažila navázat na krásný sporťák Opel GT z 60. let. Velmi dynamické tvary karoserie calibry s rekordně nízkým součinitelem čelního odporu vzduchu 0,26 daly vzniknout rčení z titulku. Recenzovaný šestiválec dorazil až v průběhu produkce modelu.

Devadesátá léta byla v oblasti automobilismu podobná jako šedesátá, která mnozí považují za zlatou dekádu automobilové historie. Dnešní oplácaná SUV a crossovery se teprve nadechovaly na svoji pozdější ofenzivu, slovo „hybrid“ znamenalo křížence dvou plemen koní a elektromobily byly až na naprosté výjimky záležitostí pohonu konceptů bez nadějí na reálnou výrobu. Vyráběly se sedany, hatchbacky, liftbacky. Ale také kupé, kabriolety, roadstery či spidery. Snad každá značka měla takových aut hned několik. Opel Calibra patřil k nejvýznamnějším a obchodně nejúspěšnějším kupé devadesátých let. Při premiéře modelu na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem na podzim 1989 asistovala někdejší německá tenisová hvězda Steffi Grafová.

Honba za aerodynamikou

Symbol Cd, ale někdy také Cx náleží součiniteli odporu vzduchu, v tomto případě čelnímu. Jedná se o bezrozměrné číslo, které v podstatě charakterizuje tvar. Nejnižší jej má těleso tvaru kapky, nejvyšší deska postavená kolmo proti proudícímu vzduchu. V době představení poháněla calibru dvojice dvoulitrových čtyřválců s osmi a 16 ventily. Hodnotu součinitele odporu vzduchu 0,26 vykazoval pouze osmiventilový dvoulitr, u 16ventilového se součinitel zvětšil na 0,29. Stejnou hodnotu má také vyzkoušený šestiválec, představený v roce 1993. Calibra platila dlouhá léta za aerodynamického rekordmana. Dle dobových informací strávila přibližně 2000 hodin ve čtyřech (!) aerodynamických tunelech.

Nešlo jen o dosažení nízkého Cd (Cx), ale také o potlačení vztlaku působícího na vozidlo při vysoké rychlosti či o podporu směrové stability.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Tomáš Dusil
Diskuze (63)

Doporučujeme

Avatar - Dinar
1. 3. 2024 09:37
Re: U Cali V6
Podle dealera Opelu jsem měl první 16V u nás.
Avatar - m.z.
29. 2. 2024 22:10
Re: U Cali V6
Astra je krásná, měls to od novoty?
29. 2. 2024 20:50
Calibra V6
Takovouhle krasavici r.v. 1994, barva neptuntyrkys mám v garáži. V dubnu z ní bude veterán. Chystám se jí v dubnu prodat. Dá se prohlédnout na "rajvetranu.cz".
Avatar - Barry Lyndon
29. 2. 2024 16:26
Re: Srdcovka
Holky se u ní fotily? Čím? Tímle https://media.istockphoto.com/…n-circa-1995.jpg?… ?
Avatar - Emel
29. 2. 2024 14:28
Re: U Cali V6
Tak Evropa má svých sporťáků dost... druhá generace je očividná inspirace 944, nádherná je třetí, ale těch bylo u nás vůbec málo. Za cenu Porsche si tu většina lidí koupila to Porsche... a nerad to říkám, ale neudělali chybu.
Já k tomu přišel jako slepý k houslím... kamarád si jednu přivezl ze států... a pak - nikdo to moc neuměl servisovat, takže nepojízdný auta se prodávaly (hlavně v Německu) za hubičku. Koupil jsem kabriolet za 330€ :-)