Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel Combo CNG míří na český trh

Ondřej Láník
Diskuze (8)
Nízké provozní náklady, ekologický provoz, vysoká bezpečnost, užitné parametry bez omezení, to jsou atributy nových modelů Opel spalujících zemní plyn.

O 30 až 50 procent nižší provozní náklady v porovnání s modely poháněnými vznětovými, resp. zážehovými motory, o 20 procent nižší emise CO2 (v porovnání se vznětovou verzí), užitné parametry shodné s „původními“ modely s konvenčními motory – to jsou hlavní přednosti modelů Opel Combo CNG, jejichž motor je upravený pro spalování stlačeného zemního plynu CNG (Compressed Natural Gas).

Combo CNG se nyní zařazuje do standardní nabídky tuzemských prodejců automobilů Opel, jeho cena začíná na částce 534.786,- Kč s DPH. Podnikatele potěší, že Combo CNG je k dispozici i ve verzi N1, která umožňuje odpočet DPH. Combo CNG se v nejbližších dnech představí na brněnském výstavišti na výstavě AUTOTEC, kde bude součástí expozice plynárenské společnosti RWE Transgas.

Opel Combo 1.6 CNG je poháněný speciálně upraveným motorem, který z objemu 1,6 l dává výkon 69 kW, jeho točivý moment dosahuje nejvyšší hodnoty 133 Nm při otáčkách 4200 ot/min. Tyto parametry stačí k dosažení rychlosti 165 km/h, z 0 na 100 km/h Combo 1.6 CNG zrychlí za 15,0 s, což jsou prakticky shodné výkony s modelem poháněným zážehovým motorem. Průměrná spotřeba při provozu na zemní plyn činí asi 4,9 kg/100 km. V zásobnících Opelu Combo CNG je uloženo asi 19 kg (resp. 110 l) zemního plynu – to vozu propůjčuje spolu s rezervní nádrží na 14 l benzinu akční rádius asi 540 km.

Přepínání mezi provozem na plyn a benzin může řidič ovládat tlačítkem na palubní desce, z režimu „plyn“ na „benzin“ přejde motor automaticky také v případě vyčerpání zásoby stlačeného plynu.

Combo CNG těží z výhod inovativního systému monovalentplus, který speciálně upravenému motoru garantuje maximálně efektivní spalování zemního plynu i benzinu – čtyřválcový agregát má dvě řady vstřikovačů se čtyřmi separátními vstřikovacími tryskami pro zemní plyn a čtyřmi pro benzin. Předností tohoto řešení je, že v každém režimu a při spalování kteréhokoli paliva pracuje motor maximálně efektivně a má i nejčistší spaliny.

Tovární profesionální zástavba nádrží na stlačený zemní plyn se nijak nedotkla vnitřního prostoru, Combo 1.6 CNG tedy nabízí stejně velký prostor pro zavazadla i náklad, jako „sourozenci“ pohánění zážehovými nebo vznětovými motory – zavazadlový prostor modelu Combo Tour CNG má objem až 3050 l, prostor pro náklad dodávek Combo CNG je velký až 3200 l.

Kompaktní stavba zadní nápravy modelu Opel Combo CNG poskytuje dostatek prostoru pro umístění třech zásobníků plynu i rezervní benzinové nádrže. Pevný skelet vozu a kvalitní materiál zásobníků zemního plynu, který je v nich uložený pod tlakem 200 barů, zaručují maximální míru bezpečnosti. Každý ze zásobníků stlačeného plynu, které jsou konstruovány na tlak až 500 barů, má vlastní magnetický ventil, který okamžitě přeruší dodávku plynu k motoru jakmile jeho otáčky poklesnou pod minimální startovací otáčky. V případě nehody potom speciální mechanické ventily přeruší dodávku paliva k motoru. Pro případ požáru jsou zásobníky plynu vybavené ochrannou pojistkou, která zaručí řízené „odpuštění“ expandujícího plynu v okamžiku, kdy teplota přesáhne povolenou hranici. Protože zemní plyn je lehčí než vzduch, nemůže se hromadit u povrchu silnice ani při eventuálním proražení nádrže v důsledku extrémně těžké havárie.

Automobilka Opel má v segmentu CNG vozidel velmi silnou pozici - například v Německu je Opel lídrem trhu CNG vozidel s podílem bezmála 60 procent.

V současné době nabízí Opel na tuzemském trhu model Combo CNG, zanedlouho se nabídka rozšíří i o CNG verzi mimořádně populárního velkoprostorového modelu Zafira. Její předností, kromě výše uvedených výhod provozu na zemní plyn, je, že úprava na provoz na stlačený zemní plyn se nijak negativně nedotkla vyhlášené flexibility Zafiry. I Zafiru CNG lze tedy díky systému Flex7 velmi rychle a snadno proměnit ze sedmisedadlového vozu na šesti, pěti, čtyř, tří, dvou nebo jednomístný automobil – podle aktuální přepravních potřeb a požadavků.

Díky vládou přijatému programu podpory zemního plynu jako paliva v automobilové dopravě se v dohledné době podaří eliminovat i současnou největší slabinu, kterou je dosud řídká síť plnicích stanic CNG. Do roku 2020 by měli mít řidiči v České republice k dispozici 100 plnicích stanic pro vozidla na stlačený zemní plyn (CNG) a podíl tohoto paliva v dopravě by se měl postupně zvýšit až na deset procent.

Ondřej Láník
Diskuze (8)