Opel Insignia – Nástupce Vectry i Omegy
Když v roce 1988 nahradila Vectra model Ascona, symbolizovala změna názvu výrazný posun nové generace v designu i technice. Nyní po dvaceti letech se situace v určitém smyslu opakuje – konzervativněji laděnou Vectru (C) vystřídá sportovně střižená a moderními technologiemi prošpikovaná Insignia.
Nový směr
Insignia je ukázkou nového designového směru, který bude Opel aplikovat na své modely. Vizuální ztvárnění v sobě spojuje mohutné proporce, ostré hrany a elegantní přechody – inspirací byl tvar ostří a tvar křídla, který je vidět zejména na dvojici prolisů v jinak hladké ploše bočních dveří.
Pětiúhelníková maska chladiče nese nový znak Opelu zasazený do široké horní pochromované lišty. Kruh, který tvoří obvod loga, je tvarován jako část povrchu koule. Zároveň tato část loga obsahuje nahoře umístěný nápis Opel. Podobným způsobem jako vpředu, je pak nové logo zakomponováno i v zádi, kde je součástí chromované lišty spojující koncová světla. Pod ní se opakuje motiv pětiúhelníku. Zadní část je zakulacená, s výjimkou svislé hrany, která tvoří šípovitý tvar, a je opět opakováním stylistického prvku z přídě.
opel golf mondeo predstavujeme technika gm |
Sedan a liftback přicházejí se sportovněji střiženým designem, který se vyznačuje linií střechy ve stylu kupé. Zádě těchto karosářských verzí jsou tvarem značně identické. Zadní časti verze Sports Tourer dali designéři sebevědomý výraz. Páté dveře zasahují až do boků vozu a jsou zvýrazněné velkými, plně integrovanými koncovými světly. Ta jsou podobně jako u předchůdce Vectry Caravan orientována horizontálně, ale místo jejich rozdělení na roh karoserie a víko, došlo na radikální rozšíření víka, které nenápadně zasahuje i do zadního nárazníku.
Interiér
Uvnitř Insignie panují podobné tvary jako na exteriéru – hlavní je opět motiv křídla a ostří. Prostor kolem předních sedadel je stylizován do prostoru oblouku, který obepíná cestující. Netradiční je řešení dekoru, který tvoří jednolitou plochu: od středového tunelu, příčným pruhem do dveřních výplní a na horní straně pod linií bočních oken a čelního skla.
Hladké tvary horní části palubní desky narušuje výrazná kaplička nad přístrojovým štítem a směrem vzhůru se rozšiřující středový panel se sdruženým ovládáním klimatizace, rádia a dalších elektronických systémů. I pojetí interiéru má být inspirací budoucích modelů Opelu.
opel golf mondeo predstavujeme technika gm |
Sedadla Ergonomic Sport Seat, která jsou součástí výbavy Sport, získala ocenění odborného nezávislého panelu AGR. Němečtí ortopedové ocenili široký rozsah nastavení ve všech směrech a dobrou oporu zad. Bederní opěra je nastavitelná ve čtyřech směrech, což je jednou z podmínek pro ocenění AGR, bočnice jsou zesílené a vyplněné pěnou. Při sezení jsou tři čtvrtiny těla v kontaktu se sedadlem, proto AGR u Ergonomic Sport Seat oceňuje, že jeho konstrukce předchází bolesti zad při dlouhých cestách a odvětrávání zabraňuje pocení zad. Navíc jsou sedadla vybavena novou generací aktivních opěrek hlavy.
Model střední třídy s rozměry vyšší střední třídy
Pohled na mezigenerační srovnání odhaluje nárůst všech rozměrů v řádu centimetrů – Insignia je o 6 cm širší, o 4 cm vyšší, stejný je nárůst rozvoru náprav, rozchod kol se zvětšil o 5 cm vpředu, resp. o 6 cm vzadu. Tomuto pravidlu se ale zcela vymyká změna délky – Insignia sedan a liftback jsou o plných 219 mm (!) delší než Vectra. Základní objem zavazadlového prostoru zůstává na 500 litrech u sedanu, liftback na tomto poli získal k dobru 20 litrů.
Srovnání Opel Insignia a Vectra C - karoserie sedan/liftback | |||
Rozměr | Insignia | Vectra C | rozdíl |
Délka [mm] | 4830 | 4611 | + 219 |
Šířka [mm] | 1856 | 1798 | + 58 |
Výška [mm] | 1498 | 1460 | + 38 |
Rozvor [mm] | 2737 | 2700 | + 37 |
Rozchod vpředu [mm] | 1585 | 1536 | + 49 |
Rozchod vzadu [mm] | 1587 | 1525 | + 62 |
Objem zav. prostoru [l] | 500/520 | 500 | - |
Kombi dostane místo tradičního přívlastku Caravan dynamičtěji znějící název Insignia Sports Tourer. Opel opouští svoji dosavadní konstrukční přístup, kdy kombi má delší rozvor než výchozí model. Sedan, liftback i kombi Insignia budou mít rozvor shodný, Sports Tourer má ale i tak větší celkovou délku, konkrétně o 8 cm.
Zajímavé je ale také srovnání s Omegou, kterou přestal Opel vyrábět v roce 2003; vyšší střední třídu tehdy opustil jako jedna z posledních evropských mainstreamových automobilek. Ve stejné době představená Vectra C se tehdy na Omegu dotáhla šířkou, výškou i rozvorem. Tento trend nyní dokončuje Insignia – ve všech třech zmíněných rozměrech poslední generaci Omegy o několik milimetrů překonává. Co do délky pak má Insignia Sports Tourer o 1 cm víc než Omega, sedanu a liftbacku do Omegy chybí jen 7 cm.
Srovnání Opel Insignia a Vectra C - karoserie kombi | |||
Rozměr | Insignia Sports Tourer | Vectra C Caravan | rozdíl |
Délka [mm] | 4910 | 4839 | + 71 |
Šířka [mm] | 1856 | 1798 | + 58 |
Výška [mm] | 1498 | 1500 | + 38 |
Rozvor [mm] | 2737 | 2830 | - 93 |
Rozchod vpředu [mm] | 1585 | 1536 | + 49 |
Rozchod vzadu [mm] | 1587 | 1525 | + 62 |
Objem zav. prostoru [l] | 540 | 530 | + 10 |
Opel tímto způsobem zřejmě definitivně vyřešil otázku nástupce Omegy. I když se o novém velkém Opelu v nepravidelných intervalech objevují neoficiální zprávy, současná situace v automobilovém odvětví asi nepřinese v tomto směru nic převratného.
Insignia se velikostí zařadí na špičku střední třídy a má ambice oslovit majitele velkých SUV, proto velké rozměry hrají důležitou roli. Samotná automobilka pak tento model označuje za svoji novou vlajkovou loď.
opel golf mondeo predstavujeme technika gm |
Tři karosářské verze by se podle předpokladů měly prodávat ve vyrovnaném poměru, přesto Opel očekává velké rozdíly mezi jednotlivými trhy – například ve Francii a Velké Británii by měl být nejžádanější liftback, ve Španělsku, střední a východní Evropě zase klasický sedan. Prodeje kombi jsou tradičně silné v Německu a Itálii.
Doslova nadstandardní rozměry v rámci střední třídy lze ilustrovat srovnáním s několika nejnovějšími konkurenty. Pokud se zaměříme na karoserii sedan, která je dostupná u všech hlavních konkurentů, nepatrně větší je jen Ford Mondeo. Ten má ve všech rozměrech pár milimetrů k dobru (výjimkou je o 11 cm delší rozvor), poslední generace Mondea však byla koncipována jako auto s ambicí konkurovat prémiovým vozům z vyšší střední třídy, situace je tedy do značné míry podobná s Insignií.
Srovnání rozměrů s konkurencí - karoserie sedan | ||||||
Rozměr | Opel Insignia | Citroën C5 | Ford Mondeo | Honda Accord | Mazda 6 | |
Délka [mm] | 4830 | 4779 | 4844 | 4725 | 4735 | |
Šířka [mm] | 1856 | 1860 | 1886 | 1840 | 1795 | |
Výška [mm] | 1498 | 1451 | 1500 | 1440 | 1440 | |
Rozvor [mm] | 2737 | 2815 | 2850 | 2705 | 2725 | |
Objem zav. pr. [l] | 500 | 439 | 493 | 467 | 519 |
Ostatní modely jsou pak, s výjimkou nového Citroënu C5, ve všech vnějších rozměrech menší, na délku často i o více než 10 cm. Rozvor se u většiny vozů střední třídy pohybuje mezi 2,7 a 2,8 m.
Karoserie má aerodynamický tvar – hodnota součinitele aerodynamického odporu Cd je 0,27 (Insignia ecoFLEX 0,26), což je o jednu setinu méně než měla Vectra C. Stejné hodnoty dosahují aktuální generace prémiových modelů Audi A4 a Mercedes-Benz C, například přímý konkurent Citroën C5 má součinitel vyšší – 0,29.
Insignia využívá novou podvozkovou platformu GM Epsilon 2, která má v Insignii premiéru. Nové je také zavěšení předních i zadních kol. Vpředu je náprava typu McPherson s dvojitým uchycením, které odděluje otřesy přenášené pružinou a tlumičem. Řízení a spodní ramena jsou upevněny na pomocném rámu, který omezuje přenášení vibrací do karoserie. Přední stabilizátor tvoří kvůli úspoře hmotnosti dutá ocelová tyč. Zadní náprava má čtyřprvkové zavěšení s jedním spodním ramenem z hliníku.
Všechny motory s Euro 5 a šestistupňovými převodovkami
Insignia má v době zahájení prodeje v nabídce celkem sedm motorů – čtyři benzinové a tři dieselové. Opel Insignia je prvním autem na světě prodávaným výhradně s pohonnými jednotkami, které splňují emisní normu Euro 5. Stejnou skutečností se může pyšnit také později představený VW Golf V, který se začne prodávat prakticky souběžně s Insignií.
Základ tvoří dva modernizované benzinové čtyřválce o objemu 1,6 a 1,8 litru, které dávají nejvyšší výkon 85, resp. 103 kW. Vyznačují se lehkou konstrukcí s hmotností pouze 118 kg, což znamená úsporu 20 % proti předchůdci. Stejně jako motor 2,0 Turbo jsou vybaveny variabilním časováním sacích i výfukových ventilů.
Opel Insignia - přehled benzinových motorizací | |||||
Motor | 1,6 Ecotec | 1,8 Ecotec | 2,0 Turbo Ecotec | 2,0 Turbo Ecotec (4x4) | 2,8 V6 Turbo Ecotec (4x4) |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1796 | 1998 | 1998 | 2792 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 6/4 |
Vrtání [mm] | 79,0 | 80,5 | 86,0 | 86,0 | 89,0 |
Zdvih [mm] | 81,5 | 88,2 | 86,0 | 86,0 | 74,8 |
Kompresní poměr | 10,8 : 1 | 10,5 : 1 | 9,3 : 1 | 9,3 : 1 | 9,5 : 1 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 85/6000 | 103/6300 | 162/5300 | 162/5300 | 191/5500 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 155/4000 | 175/3800 | 350/2000-4000 | 350/2000-4000 | 350 (400*)/1900-4500 |
Max. rychlost [km/h] | 192 | 207 | 242 (240) | 240 (237) | 250 (250) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,9 | 11,5 | 7,6 (7,8) | 7,7 (7,9) | 6,9 (7,1) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,6 | 7,8 | 8,9 (9,6) | 9,2 (9,8) | 10,9 (11,6) |
Platí pro karoserii sedan, údaje v závorkách - automatická převodovka, hvězdičkou je označená hodnota overboost |
Přeplňovaný přímovstřikový dvoulitr je odvozen od pohonné jednotky z Opelu GT. Vysoký výkon 162 kW mu zaručuje výborné jízdní výkony. Nejvyšší plnicí tlak je 1,38 bar, přitom kompresní poměr je na silný přeplňovaný motor vysoký – 9,3:1 – i když ne až tak jako u jiné německé konkurence. Svody výfukového potrubí jsou oddělené zvlášť pro vnější a vnitřní válce a spojují se až těsně před turbodmychadlem typu twin-scroll. Díky tomu začíná turbo zvyšovat plnicí tlak už od 1400 ot./min.
Vrcholem benzinových motorizací je 2,8 Turbo V6, který dosahuje výkonu 191 kW. Řady válců svírají úhel 60°. Variabilní časování sacích ventilů a samostatné svody pro každou řadu válců, které se spojují těsně před turbodmychadlem, zajišťují rychlou odezvu a vysoký točivý moment už od nejnižších otáček. Maximum 350 Nm je dosaženo mezi 1900 a 4500 ot./min.
Dieselové motory 2,0 CDTI Ecotec mají novou konstrukci, vycházející ze známé jednotky 1,9 CDTI. Mají čtyři ventily na válec, vstřikování common-rail a turbodmychadlo s proměnlivou geometrií lopatek. V nabídce při zahájení prodeje budou tři výkonové verze – 81, 96 a 118 kW. S manuální převodovkou dosahují všechny tři kombinované spotřeby 5,8 l/100 km, což při 70litrové palivové nádrži znamená dojezd na jedno natankování 1200 km.
Opel Insignia - přehled dieselových motorizací | ||||
Motor | 2,0 CDTI Ecotec (81 kW) | 2,0 CDTI Ecotec (96 kW) | 2,0 CDTI ecoFLEX | 2,0 CDTI Ecotec (118 kW) |
Zdvihový objem [cm3] | 1956 | 1956 | 1956 | 1956 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Vrtání [mm] | 83,0 | 83,0 | 83,0 | 83,0 |
Zdvih [mm] | 90,4 | 90,4 | 90,4 | 90,4 |
Kompresní poměr | 16,5 : 1 | 16,5 : 1 | 16,5 : 1 | 16,5 : 1 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 81/4000 | 96/4000 | 118/4000 | 118/4000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 260 (320*)/1750-2500 | 300 (320*)/1750-2500 | 350 (380*)/1750-2500 | 350 (380*)/1750-2500 |
Max. rychlost [km/h] | 190 | 205 (204) | 218 | 218 (215) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,1 | 11,1 (11,2) | 9,5 | 9,5 (9,6) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,8 | 5,8 (6,7) | 5,8 (6,7) | |
Platí pro karoserii sedan, údaje v závorkách - automatická převodovka, hvězdičkou je označená hodnota overboost |
V průběhu roku 2009 se k této trojici přidá nejsilnější vznětový dvoulitr ve verzi ecoFLEX. Propracované aerodynamické vlastnostmi karoserie snižují koeficient aerodynamického odporu vzduchu Cd = 0,26. Speciálně pro tento model byly vyvinuty i pneumatiky Michelin Primacy HP s nízkým valivým odporem. Konkrétní hodnotu kombinované spotřeby výrobce zatím nezveřejnil, ale slíbil, že vůz v kombinovaném cyklu nevypustí více než 140 gramů oxidu uhličitého na 1 km, což odpovídá méně než 5,2 l/100 km. Ostatní parametry zůstávají proti běžné verzi 2,0 CDTI Ecotec nezměněny.
Oznámen je také motor 2,0 CDTI Biturbo o výkonu 140 kW a benzinový 1,6 Turbo se 132 kW. Také těchto dvou motorizací se zákazníci dočkají v průběhu roku 2009.
Adaptive 4x4 – pohon všech kol se samosvorným nápravovým diferenciálem
Všechny motory jsou nabízeny se šestistupňovou manuální, případně automatickou převodovkou. Pro motory 2,0 Turbo a 2,8 Turbo V6 je určen nový pohon všech kol Adaptive 4x4 – v případě dvoulitru za příplatek, pro šestiválec je pak standardem. Tento systém má proti Insignii s pohonem předních kol navíc mezinápravovou spojku u převodovky, přídavné rameno zadní nápravy ve tvaru písmene H, modul zadního diferenciálu a třídílný kardanový hřídel.
Moment je mezi nápravy rozdělován hydraulickou kotoučovou spojkou, a to v rozsahu 0-100 % pro každou nápravu. Systém se přizpůsobuje aktuální situaci, ještě než dojde k potížím s ovladatelností. Při rozjezdu je 4x4 aktivováno už, když vozidlo stojí. Nemusí proto dojít k prokluzu předních kol, aby se moment dostal i na zadní nápravu. Adaptive 4x4 je regulován elektronicky v návaznosti na ABS a ESP a reaguje dříve než stabilizační systém.
opel golf mondeo predstavujeme technika gm |
Ve verzi Sport je na zadní nápravě diferenciál s elektronicky realizovaným zvýšením svornosti (eLSD). V praxi se jedná o podobnou hydraulickou kotoučovou spojku, jaká rozděluje moment mezi nápravy. Adaptive 4x4 v této variantě tak dokáže rozdělovat moment nejen mezi přední a zadní nápravu, ale také mezi levé a pravé zadní kolo, což zlepšuje ovladatelnost v zatáčkách. Podobný systém ve střední třídě nabízí jen Saab 9-3 XWD a nová Audi S4.
Moderní technika za příplatek
Insignia přichází hned s několika pokrokovými prvky výbavy, které si budou moci zákazníci přiobjednat do svých vozů. Prvním z nich je adaptivní podvozek FlexRide (pro výbavu Sport a motor 2,8 V6 Turbo dodávaný standardně), který umožňuje stejně jako podobné konkurenční systémy výběr ze tří režimů nastavení – zde nazvaných Standard, Sport a Tour. Změny se projeví v tuhosti tlumičů, reakci na pohyb plynového pedálu, nastavení posilovače řízení a v intenzitě zásahů ESP.
Nejvíce se schopnosti FlexRide projeví ve výchozím módu Standard, který je určený pro každodenní provoz s měnícími se podmínkami. Řídicí jednotka systému vyhodnocuje údaje o rychlosti vozidla, frekvenci a intenzitě brzdění, režimu motoru a podélné a příčné akceleraci v zatáčkách. Na základě těchto informací systém vyhodnotí, zda se auto pohybuje po městě, okresních silnicích nebo na dálnici, a jaký je momentální jízdní styl řidiče – FlexRide má nastaveno 11 různých kombinací klíčových faktorů a podle nich upravuje nastavení podvozku.
Režim Sport mění například okamžik přeřazení u automatické převodovky nebo vyvážení pohonu Adaptive 4x4. Řidič si může sám zvolit, které funkce jsou ovlivněny sportovním módem. Tak jako Sport podporuje agresivnější jízdní styl, přepnutím na Tour řidič aktivuje komfortní nastavení.
opel golf mondeo predstavujeme technika gm |
Nová funkce Opel Eye v sobě spojuje dvě funkce. Zatímco upozornění na opuštění jízdního pruhu se v nových modelech vyšších tříd stává obvyklou součástí příplatkové výbavy, rozpoznávání značek, které se nachází kolem cest, v autech zatím běžné není.
Systém čte značky s omezením rychlosti a zákazové značky. Základem je širokoúhlá kamera s vysokým rozlišením umístěná mezi čelním sklem a vnitřním zpětným zrcátkem. Počítač porovnává obraz z kamery s uloženými vzory dopravních značek a pokud najde shodu, upozorní řidiče zobrazením značky na přístrojovém panelu.
Symboly značek se zobrazují mezi kruhovými ukazateli rychloměru a otáčkoměru a lze je zpětně vyvolat tlačítkem na volantu. Takto získané údaje jsou přesnější a aktuálnější než rychlostní omezení uložená v přenosných navigacích. Výhodou také je, že systém dokáže rozlišit rozdílná rychlostní omezení v jízdních pruzích na víceproudých silnicích, na což satelitní navigace není schopna reagovat.
opel golf mondeo predstavujeme technika gm |
Další významnou novinkou jsou „inteligentní“ bi-xenonové světlomety AFL+ o výkonu 35 W. Běžné funkce potkávacích a dálkových světel rozšiřují na celkem devět různých režimů. Městská světla mají širší a kratší paprsek a aktivují se při rychlosti do 50 km/h, světla do pěší zóny ještě více rozšiřují úhel osvětlené plochy – řidič tak lépe vidí osoby, které se pohybují po stranách silnice. Také v režimu pro okresní silnice je šířka osvětlené plochy větší než u běžných potkávacích světel. V tomto případě světla svítí 70 metrů daleko, režim je aktivní v rychlostech 50-100 km/h.
Při rychlostech nad 100 km/h fungují světla na dálnici, která svítí 140 m daleko a mají intenzivnější paprsek. Asymetrická světla pro špatné počasí se aktivují dešťovým senzorem – výkon pravého světlometu vzroste z 35 na 38 W, u levého naopak klesne z 35 na 32 W, aby neoslňoval protijedoucí řidiče.
Dálková světla zvýší výkon obou světlometů na 38 W, a to buď v manuálním režimu nebo automatickém, který je řízen kamerou Opel Eye a deaktivuje dálková světla, pokud v protisměru jede vozidlo. Poslední dvojicí režimů je osvětlení zatáček – dynamické (vychýlení paprsku v závislosti na poloměru zatáčky až o 15°) a statické (při odbočování rychlostí do 40 km/h přisvícení až 90° na jednu stranu).
opel golf mondeo predstavujeme technika gm |
Opel Insignia se v Evropě začne prodávat jako sedan a liftback v listopadu 2008, kombi Sports Tourer se přidá na jaře 2009.