TEST Opel Meriva 1.4 Turbo LPG – Ušetříte?
Motor
Druhá generace Merivy, tedy „béčko“, přinesla v roce 2010 o poznání větší rozměry a také inovativní koncept nástupu do druhé řady sedadel. Boční dveře se tak neotevíraly po směru jízdy, nýbrž proti směru. Třeba jako u slavné nákladní Pragy V3S. K dokonalosti chyběla už jen absence sloupku B. Toho se záhy chytil Ford a u B-Maxu střední sloupek odstranil a vše navíc korunoval posuvnými dveřmi.
Po čtyřech letech výroby prošla Meriva modernizací. Na první pohled se změnila maska chladiče, na níž přibilo chromu. Nové přední svítilny zase mohou být vybaveny světly pro denní svícení typu LED. Český importér jej však dodává pouze za příplatek 3.300 korun napříč všemi výbavami. Dále změnami prošla 17 a 18palcová kola. Inovací je samozřejmě více, ale již nejsou tak patrné. Důležité je, že celkový dojem z Merivy se nezměnil, což kvitujeme.
K čerpací stanici minimálně
Opel sice svého času hodně propagoval coby palivo zemní plyn (CNG), ale to v Merivě nenajdete. Místo něj se musíte spokojit s jednodušším LPG (propan-butanem). Nabízen je pouze v kombinaci s motorem 1.4 Turbo o výkonu 88 kW, avšak ve třech úrovních výbavy. Fakt, že motoru chybí přímé vstřikování benzínu, považujeme v tomto případě spíše za přednost. Dovoluje totiž poměrně snadnou konverzi na LPG. Druhou výhodou, která zástavbu propan-butanu podporuje, je hydraulické vymezování vůle ventilů. Vzhledem k tomu, že se jedná o tovární úpravu, došlo i na některá vylepšení motoru v čele s tvrzenými sedly ventilů hlavy válců.
Opel používá v Merivě poměrně sofistikovaný italský systém sekvenčního vstřikování plynu Landirenzo Omegas 3.0. Je to nejmodernější zařízení tohoto výrobce, tedy když opomeneme soustavu LPG pro motory s přímým vstřikováním benzínu. U nich je totiž problém se vstřikovači. Pokud se zastaví, okamžitě se zapečou, neboť ústí přímo do horkého spalovacího prostoru motoru. To u motoru se vstřikovači ústícími do sání nehrozí.
Z pohledu uživatele je nejcennější devizou vozu nebývale dlouhý akční rádius. Klasická benzinová nádrž pojme 54 litrů. K tomu je ale navíc ještě nádrž na LPG o objemu 34 litrů. Je tvaru toroidu, takže se bez problému vejde do prostoru místo rezervního kola. Plnicí otvor na LPG je pod „dvířky“ hned vedle toho pro benzin.
Pokud se budeme držet údajů palubního počítače, tak průměrná spotřeba LPG činila asi 9,2 l na 100, benzinu o dva liry méně. Na LPG jsme tak ujeli asi 370 km. Když se k tomu ale přidal benzin, činil výsledný dojezd nějakých 1120 km.
Benzin mít musíte
Jak se tedy jezdí s MPV na LPG? Aby mohl motor začít spalovat propan-butan, musí přejít z kapalného skupenství do plynného. K tomu slouží takzvaný zplynovač. Zařízení zařazené do okruhu chlazení motoru. Do plynné fáze se LPG dostane až když je chladicí kapalina ohřátá na 60 stupňů. Do té doby běží motor na benzín, na který také vždy startuje. To znamená, že pokud vám dojde, s autem neodjedete, i kdybyste měli plynovou nádrž plnou.
Přechod mezi jednotlivými palivy můžete změnit i manuálně tlačítkem na palubní desce. Přechod motoru na LPG prozradí blikající dioda. Primárně motor běží na plyn. V okamžiku, kdy dojde, přepne se motor samočinně na benzin. Zajímavé je, že stav benzínu i LPG indikuje stejný ukazatel.
Ve zbylých ohledech se kabina plynové merivy ničím neliší od ostatních verzí po modernizaci. I nadále zůstávají občas nepřehledná tlačítka na středovém panelu a samozřejmě skvělá variabilita. Systém s posuvnou střední loketní opěrkou pro FlexRay je v Cosmu, stejně jako ve výbavě Drive! standardem. V testovaném voze se připlácelo 5.200 korun za vyhřívaná sedadla. Na stejnou částku vyjde i samočinná dvouzonová klimatizace. V sérii má verze Cosmo pouze manuální.
Tím nejlepším je ale v kabině prostor zadních sedadel. Nejen, že je lze posouvat, ale na poměry třídy je na nich i poměrně dost místa. Určitě více než ve vzpomínaném Fordu B-Max, který je však o něco menší. Meriva je sice vozem segmentu B, avšak bez problému vyhoví i klasické české rodině se dvěma menšími dětmi.
Jízdní vlastnosti
Jízdou nezklame
Ač jsou „empévéčka“ primárně určená pro rodinné cestování, za jízdní vlastnosti zkoušené merivy by se nemusel stydět ani sportovně vypadající kompakt. Oproti dnešním zvyklostem vůz sází na elektrohydraulický posilovač řízení. Pracuje plynule, hlavně však se do řízení nepřenášejí rázy od silnice. Citlivost jako taková je samozřejmě průměrná, ale komu by to u tohoto vozu vadilo. Důležité je, že je řízení veskrze přesné a optimálně strmé.
Ještě lepší dojem ale zanechalo odpružení. Je mírně tužší, podle nejlepších tradic německých automobilů. V žádném případě ale není tvrdé. I v nízkých rychlostech slušná kvalita jízdy se s rostoucí rychlostí zlepšuje, takže svižné tempo po typické české okresce si docela užijete.
Meriva využívá vzadu jednoduchou nápravu se zkrutnou příčkou. Je však zdařile vyladěna, takže pokud přejedete v zatáčce příčnou spáru, záď neodskočí do strany a dále věrně sleduje zvolenou stopu.
V porovnání s překvapivě dobrým „šasi“ nám motor přišel trochu nevýrazný. Je pružný, takže téměř vše se odehrává do 4500 otáček za minutu. Točit jej výše nemá skoro smysl. Pomalu se však vytáčí a to i na nižší převody. Příčinu hledejte ve zpřevodování, které je s ohledem na kategorii auta a použitý motor zbytečně těžké. „Jen“ pětistupňová převodovka holt nemůže mít tak těsné rozestupy mezi jednotlivými kvalty jako šestistupňová. Přitom tu Opel v kombinaci s touto motorizací nabízí. Avšak pouze ve verzi výhradně na benzin.
Důkazem o délce převodů budiž informace, že na pětku v dálničních 130 km/h točí motor asi 3050 otáček za minutu. Klidně by to mohlo být o nějakých 300-400 otáček více. Samotné řazení je ale velmi přesné a lehké, navíc páka je výborně umístěna. Na druhou stranu, použité dlouhé převody snižují hlučnost při jízdě po dálnici a samozřejmě spotřebu paliva, o níž píšeme výše.
Závěr
Závěr
I po šesti letech zůstává Meriva zajímavým MPV. Verze na LPG potěší spořivé řidiče i ty, který nechtějí být příliš častými návštěvníky čerpacích stanic (dojezd reálně přes tisíc kilometrů). Kladem je také plná tovární záruka, vztahující se i na soustavu LPG. Kdo si však bude chtít napsané dopřát, musí počítat s „plynovým“ příplatkem 50.000 Kč. Otázkou zůstává, zda těch padesát tisíc za soustavu LPG není až příliš. Pokud si totiž necháte přestavět motor na LPG u specializovaných firem, zaplatíte citelně méně. Běžně mezi 20 až 30.000 korunami za sekvenční vstřikování plynu. Bude to ovšem bez tovární záruky. Nejlevněji pak merivu na LPG koupíte od 372.900 korun.
Nejlevnější verze modelu | 271.900 Kč (1.4 Selection /74 kW) |
Základ s testovaným motorem | 372.900 Kč (1.4 Turbo LPG Enjoy/88 kW) |
Testovaný vůz bez příplatků | 391.900 Kč (1.4 Turbo LPG Cosmo/88 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 427.900 Kč (1.4 Turbo LPG Cosmo/88 kW) |
Plusy
- Prostornost a variabilita
- Pružný motor
- Akční rádius
- Tovární záruka i na LPG soustavu
- Skvělé jízdní vlastnosti, přesné řízení
- Tuhá karoserie
Minusy
- Vyšší příplatek za verzi LPG
- Příliš dlouhé převody
- Reakce motoru na přidání/ubrání plynu
- Nepřehledný středový panel
- Občas zmatená navigace
Foto: Petr Homolka