Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel Meriva: První statické dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (17)
Rodinné minivany mají především poskytovat dobře využitelný a co nejvíce variabilní interiér, a tak první seznámení s novou Merivou se odehrávalo bez obvyklých jízd, v depozitáři Opelu v továrním komplexu v Rüsselsheimu.

Na jízdu s novou Merivou je prý ještě brzy, a tak předpremiérové seznamování se odehrávalo v ryze statickém i když ne nezábavném duchu. V hale, která běžně slouží renovacím historických Opelů, byly k vidění první vyrobené Merivy, vývojové prototypy interiérů, ale taky většina ostatních modelů automobilové historie (se znakem Opelu i bez něj), které byly vybaveny dveřmi otvíranými proti sobě.

Ačkoli hlavním bodem první prezentace nové Merivy byla ukázka netradičního řešením bočních dveří, které se otevírají proti sobě, nebyla to rozhodně jediná zajímavost, na kterou jsou u Opelu hrdí.

Flexdoors

Protisměrně otvíraným druhým bočním dveřím jsme věnovali samostatný článek (Opel Meriva: Dveře s panty vzadu se vrací (technika, minulost a současnost)), ve kterém se dozvíte, proč se jim vlastně říká sebevražedné a proč se Opel k tomuto řešení vrátil.

Naše první zkušenost? Chce to především zvyk. Stejně jako testovací vzorek potenciálních zákazníků jsme byli nejprve poněkud zmateni, vždyť ani klika není tam, kde ji čekáte. Samotné nastupování je komfortní, uvážíte-li, že využitelná délka druhých bočních dveří není zrovna největší. Máte-li kolem auta dost místa, lze využít nevídaný úhel otevření dveří 84°, který se blíží pravému úhlu. Ani ve stísněnějších podmínkách, při nemožnosti vyklopit druhý pár zcela, se zdá být nástup nečekaně snadný. Předpokladem však je, že se celá posádka nerozhodne nastoupit nebo vystoupit v jeden okamžik (viz výhody a nevýhody ve starším článku). U Merivy, která je zacílena hlavně na posádky ve složení dva dospělí a děti, to snad nebude častá situace…

Neobvyklé je také vystupování. Protože se nemůžete o dveře opírat (tak jako v případě jejich uchycení vpředu), objevilo se uvnitř na B-sloupku madlo, které je dobře po ruce. Výška výstupního profilu v karoserii je velkorysá, a protože sedadlo je dost vysoko nad vozovkou, je výstup přirozený.

Potenciálně problematické zavírání druhých bočních dveří zevnitř nakonec neznamená velkou potíž, využíváte v podstatě jen trochu jiné svaly. Malá délka dveří pak znamená, že madlo je v přirozeném dosahu i když jsou dveře maximálně otevřeny.

První pár bočních dveří vytváří v karoserii podstatně větší otvor. Aby byl co nejlépe využitelný, nejsou panty předních dveří přímo nad sebou. Horní úchyt je více vpředu, osa otáčení dveří při otevření na nakloněná vpřed a do strany, takže se přední dveře otvírají do boku a současně se vyklápějí tak, aby uvolnily maximum průchozího profilu.

Pohled řidiče

Smutné atmosféře dokonale funkčního interiéru první Merivy je konec. Možná, že přístrojová deska a zejména středová konzola malého rodinného Opelu přišla o špetku přehlednosti, ale po designové a estetické stránce jí lze jen těžko něco vyčítat. Řada prvků je sdílena s většími modely, které stojí v portfoliu značky mnohem výše, a tak by tento transfer volantů, budíků a audiozařízení zrovna merivářům vadit neměl.

Přístrojová deska obklopuje posádku a je integrální součástí čalounění a dveřních výplní. Před řidičem je volant i čtveřice kruhových ukazatelů v tubusech, jak je známe z větší Astry a Merivy. Středová konzola nemá tak významné postavení v interiéru jako u Astry. Horní část přístrojové desky je nižší, ale výrazně delší a posádka navíc nesedí za přístrojovou deskou, ale spíše nad ní. Řadicí páka našla své místo na výběžku a je příjemně blízko od volantu.

Meriva je dalším Opelem v řadě, do něhož budou dodávána ergonomická sedadla s výborným tvarováním a širokými rozsahy seřízení (výškové, podélné, naklápění sedáku, prodloužení sedáku). Ačkoli jde o položku příplatkové výbavy, jde v kategorii minivanů o ojedinělý počin, zasluhující následování.

K veselosti vnitřní architektury má přispět široká škála barevných konceptů. Vedle klasických odstínů vycházejících z černé se v nabídce objeví taky hnědá varianta nebo poněkud extrémní červeno-černé provedení přístrojové desky.

Meriva nezná pojem ruční brzda, mechanickou aktivaci přenechali inženýři elektromotorům a v interiéru tak najdete standardně jen malé tlačítko za řadicí pákou. Vedlejším efektem této volby je volný prostor mezi sedadly, který vynálezci interiérové variability obsadili novinkou ukrytou za názvem FlexRail.

FlexRail

Místo jednoduché příplatkové středové loketní opěrky se v nabídce objeví systém hliníkových kolejnic mezi předními sedadly, který sahá až k cestujícím vzadu. Jeho účelem je větší variabilita v oblasti odkládacích prostor v interiéru Merivy.

Do dvou kolejí nemusíte dávat žádný další prvek a přitom se zde bezpečně ukotví třeba dámská kabelka. Podlahová odkládací sekce sestává z pevné schránky s dvojicí držáků šálků s nápoji a dvojicí otevřených schránek s konektory AUX/USB a zásuvkou 12 V. Tyto schránky jsou dostatečně velké pro uložení mobilního telefonu.

Další variantou je jednoduché plastové platíčko s prolisem na lahev nebo kelímek s nápojem.

Třetím stupněm je multifunkční posuvná a vyjímatelná loketní opěrka s úložným prostorem. Tu lze alternativně využít i mezi zadními sedadly, jakmile je interiér zařízen v uspořádání 2+2.

A konečně čtvrtým stupněm variability je na přání dodávaný organizér – nylonový kapsář, který lze snadno uchytit k horní straně ližin systému FlexRail. Velkost kapes A4 postačí k uložení map, magazínu, dokladů a dalších drobností.

FlexSpace

Variabilita zadní části první generace Merivy se od jejího uvedení na trh v roce 2003 nesla ve znamení důmyslného skládání sedadel. Na malém půdorysu bylo díky systému FlexSpace možno z třímístné zadní lavice udělat prostornější dvoumístné uspořádání s loketní opěrkou, samozřejmostí bylo sklopení sedadel do takřka dokonalé roviny. To vše umí nová Meriva taky, ale manipulace se sedadly je výrazně jednodušší.

Zejména při využití dětskou posádkou je výhodné posunování zadní lavice v podélném směru, které uvolňuje dodatečné místo v zavazadlovém prostoru. Když naopak cestují jen čtyři dospělí, kteří potřebují maximum místa, stačí překlopit prostřední díl a učinit jeden pohyb páky pod sedadlem a posunutím vzad dojde v jednom pohybu současně i k přisunutí sedadla z krajní polohy blíže ke středu vozidla. Vznikne tak větší prostor nejen v podélném, ale i v příčném směru.

Kvůli dětem a jejich výhledu dostala spodní boční linie oken v oblasti B-sloupku zvlnění, které zvětšuje okno asi o 5 cm na úkor plechové části dveří. Výhled z vozu je jedním z faktorů, které ovlivňují cestovní pohodu dětské posádky.

V základní pětimístné konfiguraci má zavazadlový prostor Merivy objem 400 litrů, který se po sklopení zadních sedadel zvětší až na 920 litrů. Při využití volného místa až po strop vozu činí maximální přepravní kapacita 1500 litrů.

Premiéra v Ženevě, na trh až v létě

Opel rozjel obnovu své modelové řady zrovna v době, kdy bylo velmi nejasné pod jakým vedením a s jakým vlastníkem bude značka dál existovat. Nyní je už to nejhorší zažehnáno a v prodeji je Insignia i Astra, která by ještě letos měla dostat další karosářské varianty.

Na Merivu si budeme muset ještě pár měsíců počkat. Výstavní premiéra bude na autosalonu v Ženevě, kde bychom se měli konečně dozvědět přesné rozměry, technická data a podrobnější specifikace.

První vozy dorazí na český trh v červenci, oficiální termín zahájení prodeje byl ale stanoven až na 7. září 2010.

Ondřej Láník
Diskuze (17)
25. 2. 2010 06:37
Re: Pekne
Prečo? Navrhuješ ich, vyrábaš ich, chodia Ti odtiaľ dividendy či je to taká ťažká srdcovka? To by som pochopil na jednu značku a nie na nemecké autá ako také... V tom prípade je ale na mieste otázka, aký podiel majú na tých nemeckých autách skutočne nemecké výrobky a nemecká práca...?
25. 2. 2010 00:05
Re: OT - Lexus hatchback
Sry, moje chyba ;-)
Avatar - da_b0mb
24. 2. 2010 23:13
Re: OT - Lexus hatchback
Řeč je o Lexusu...viz. "OT - Lexus hatchback"
24. 2. 2010 22:56
Re: OT - Lexus hatchback
Meriva se bude snazit zustat s cenama plus minus tam, kde je stavajici model, Signum byla spise draha zmensena Vectra a moc uspechu nepobrala, snad se toto nestane. Meriva je v prve rade urcena rodinam s detmi a z toho take bude muset vychazet pomer vybava\cena. Reakce na Signum byla hodne z cesty.
24. 2. 2010 22:52
Re: Opel
Je mi jasne ze kazdy nema stejny nazor. I modely pred zminovanou Insignii se mi velmi libily. Samozrejme, ze s tebou nebudu souhlasit a budu si myslet ze jsi nekde upad, kdyz rikas ze nova astra a insignia jsou jak vyrobene naopak. To se me hluboce dotklo, tak ti radeji nebudu oponovat a nebudu se pokouset ti vyvratit tvuj nazor.