Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel Mokka: První německé mini-SUV

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (65)
Nabídku automobilky s bleskem ve znaku v letošním roce rozšíří model Mokka, který se stane jejím prvním zástupcem v kategorii malých SUV.

Opel Mokka se ve světové výstavní premiéře představil začátkem letošního března na autosalonu v Ženevě, poté co byl na lednovém autosalonu v Detroitu odhalen sesterský severoamerický model Buick Encore. Koncern GM prostřednictvím této dvojice, kterou doplní ještě Chevrolet Trax, reaguje na Fordův model EcoSport.

S designem své značky

Opel Mokka dlouhý 4280 mm má robustní vzhled s výrazně modelovanými plochami a atletickými liniemi pětidveřové karoserie. Plastové obložení nárazníků a kolem výřezů blatníků kontrastuje s prolisem, táhnoucím se na boku karoserie.

Sportovní charakter modelu Mokka má umocňovat zvětšená světlá výška spolu s rozchodem kol 1540 mm. K výrazným prvkům v designu exteriéru patří 18-palcová kola z lehké slitiny, která jsou standardem pro verze Enjoy a Cosmo. Později nabídku výbavy na přání doplní i 19-palcová kola.

Variabilita a funkčnost

Současný designový styl automobilky Opel se neprojevuje pouze na exteriéru nového malého SUV, ale i v jeho interiéru. Přístrojový panel má charakteristický profil křídla jako u jiných modelů Opel, výrazně modelovaný tvar plynule přechází do čalounění dveří.

Podobně jako několik dalších modelů z nabídky značky Opel i Mokka nabízí ergonomická přední sedadla certifikovaná německou asociací zdravotnických expertů AGR (Aktion Gesunder Rücken eV). K získání tohoto certifikátu musí sedadla splňovat 10 kritérií, včetně čtyřsměrně nastavitelné bederní opěrky a kontury opěradla přizpůsobené přesně přirozenému zakřivení páteře.

Opěradlo zadního sedadla modelu Mokka je dělené v poměru 60/40, jeho sklopením se vytvoří rovná plocha.

Ženeva živě: Opel Mokka poprvé na vlastní oči

Pětimístný interiér nabídne řadu úložných prostorů – od dvojité odkládací schránky před spolujezdcem, přes schránku s víkem ve středové konzole, až po odkládací přihrádky ve všech dveřích. S celkem 19 odkládacími prostory v kabině a zavazadlovým prostorem s maximálním objemem 1372 litrů má Mokka vycházet vstříc potřebám mladých rodin.

Přepravní možnosti modelu Mokka může rozšířit nová generace integrovaného nosiče kol Flex-Fix. Ten je opět schován v zadním nárazníku a lze jej vytáhnout jako zásuvku. V případě modelu Mokka umožňuje Flex-Fix přepravu tří kol a umožňuje přístup do zavazadlového prostoru i s nasazenými koly.

S trojicí motorů

Při uvedení na trh bude Opel Mokka k dispozici s jedním ze tří čtyřválců. V nabídce zážehových motorů figuruje (možná trochu překvapivě) atmosférická šestnáctistovka o výkonu 85 kW (115 k) doplněná agregátem 1,4 Turbo s výkonem 103 kW (140 k) a točivým momentem 200 Nm.

Benzinové motory doplňuje vznětový čtyřválec 1,7 CDTI o výkonu 96 kW (130 k) a točivém momentu 300 Nm. V Turíně nově vyvíjený agregát 1,6 CDTI se v nabídce zřejmě objeví později.

Se základní benzinovou motorizací o objemu 1,6 litru spolupracuje manuální pětistupňová převodovka. Motor 1,4 Turbo se bude zpočátku montovat s manuální šestistupňovou převodovkou, později bude k dispozici i automatická převodovka se stejným počtem rychlostí. Motor 1,7 CDTI bude možné kombinovat buď se šestistupňovou manuální nebo automatickou převodovkou.

Pro všechny tři motory je v případě, že jsou spojeny s manuální převodovkou, standardem systém Start/Stop.

4x2 nebo 4x4

Podle automobilky Opel spojuje Mokka funkčnost a komfortně vyvýšenou polohu sezení s vůní dobrodružství. Jízdní vlastnosti mají vyhovovat stejně městskému provozu jako výletu do terénu.

Kromě standardního provedení s pohonem předních kol bude Mokka k dispozici i s elektronicky řízeným pohonem všech čtyř kol. Ten může v případě potřeby rozdělit točivý moment mezi přední a zadní nápravu v poměru 50 : 50. Komponenty pohonu všech kol mají celkovou hmotnost 65 kg a podle Opelu jen minimálně ovlivní spotřebu paliva.

Pro bezpečnost i komfort

K standardním prvkům zvyšujícím jízdní komfort a bezpečnost všech verzí modelu Mokka patří elektronický stabilizační systém ESC (Electronic Stability Control), systém regulace trakce TC (Traction Control), jakož i systémy Hill Start Assist (HAS) a Hill Descent Control (HDC), které zvyšují ovládací komfort a bezpečnost při rozjezdu do svahu nebo sjezdu ze strmého svahu.

Systém regulace trakce TC zahrnuje i funkci elektronické uzávěrky diferenciálu, zlepšující trakci a ovladatelnost v ostrých zatáčkách. Funkce Hill Start Assist usnadňuje rozjezd do svahu po uvolnění parkovací brzdy, kdy zabraňuje samovolnému pohybu vozidla směrem dozadu. Funkce Hill Descent Control je naopak užitečná při sjezdu ze strmého svahu. Řidič může nastavit rychlost jízdy a systém ji udržuje automaticky, aniž by musel použít brzdy.

Součástí výbavy Opelu Mokka mohou být adaptivní reflektory AFL+ (Advanced Adaptive Forward Lighting) s asistentem dálkových světel (HBA), které vycházejí z 3. generace bi-xenonových reflektorů.

K dispozici budou i různé asistenční systémy založené na kamerovém systému Opel Eye, mezi které patří Lane Departure Warning (LDW), upozorňující na neúmyslné opuštění jízdního pruhu nebo druhá generace systému rozpoznávání dopravních značek Traffic Sign Recognition (TSR II). Tento systém nyní dokáže identifikovat více dopravních značek používaných v EU, včetně pravoúhlých značek a dynamických značek z LED.

Parkování usnadní příplatkový komplet zahrnující couvací kameru a parkovací senzory vpředu i vzadu.

Tři stupně výbavy

Zájemci o Opel Mokka budou moci při jeho uvedení na trh volit ze tří stupňů výbavy. Základní provedení ponese označení Essentia. Druhý stupeň výbavy pojmenovaný Enjoy nabídne standardně mimo jiné 18-palcová litá kola, manuální klimatizaci, rádio s CD přehrávačem a rozhranní Bluetooth.

Vrcholné provedení Cosmo se bude pyšnit luxusnějším interiérem s kombinovanými potahy sedadel kůže/textil, dvouzónovou automatickou klimatizací a parkovacími senzory vpředu i vzadu. Luxusní nádech mají vozu dodávat chromované kliky dveří, různé chromované dekorační prvky a disky kol s tmavými prvky.

Do showroomů má Opel Mokka dorazit koncem letošního roku.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (65)
4. 6. 2012 21:24
Re: No tak, všetci vieme, že
Nebudem oponovať, tiež máš v mnohom pravdu, alebo za určitých okolností pravdu - jak je to ostatne aj v mojich argumentoch. Ale predsa ešte k tým krátkym čumákom MPV - ony v reáli nie sú krátke. Predný previs, resp. vzdialenosť od nárazníka po pedále je na rovnakej úrovni s autami porovnateľnej veľkosti, dojem krátkeho čumáku navodzujú predsunuté A-stĺpiky a viac sklonené čelné sklo. ;-)
4. 6. 2012 20:45
Re: No tak, všetci vieme, že
Co člověk, to názor, takže je zbytečné to asi dále rozvádět. Jen bych k té pasivní bezpečnosti dodal, že většina kolizí je s ostatními vozy, tam pochopitelně kila hrají ve prospěch SUV. Rána do zdi může být v SUV klidně horší než v miniautě, ale dnes už bych většinou řekl, že SUV se v pasivní bezpečnosti hodně zlepšily, určitě principiálně hůře vždy dopadnou vozy s krátkým čumákem typu MPV než SUVčka. K výhledu bych dodal, že sedíš-li výš, většinou vidíš dál, často přes miniauto před sebou, přes plot, apod. a pomáhá Ti to k dobré reakci při nenadálých situacích. Malá okna nejsou jen doménou SUV, to platí obecně o všech autech v honbě za pěti hvězdičkami v crash testu a to samé platí i o sloupcích. Logicky však v SUV budou masivnější. Co se týče vhodnosti do města, podotknul bych, že tu jsem dával do souvislosti pouze s mini SUV typu Mokka, určitě si nemyslím, že takový Touareg je vhodný do center měst. I z hlediska argumentů, které správně uvádíš (parkování, podzemní garáže, atd.)
4. 6. 2012 16:28
Re: Oplík
Tak to rozhodne. Akurát Sportage nie je moc vhodná na porovnávanie, predsa len to je o kus väčšie auto jak tento Oplík.
Avatar - Guttalax
4. 6. 2012 16:18
Oplík
;-) Mě se líbí. Dokonce vypadá líp než tá tankoidní Sportáge. :-!
4. 6. 2012 15:14
Re: No tak, všetci vieme, že
No, tak z SUV to často nie je bohviečo, ten výhľad. Hlavne teda čo sa deje okolo auta ako píšeš - smerom vpred, tesne pred autom netušíš čo sa deje - za robustným vysokým predkom sa pes či dieťa schová. Kolmejšie čelné sklo má nevýhodu pri pohľade na horné semafory na križovatkách (podobný problém má Fabia), Celkovo na SUV je obvyklá menšia plocha zasklenia a masívnejšie stĺpiky. To nie sú výhody.
Vyššia hmotnosť neznamená automaticky vyššiu pasívnu bezpečnosť, už som to písal. Podľa čoho usudzuješ, že ťažšie = bezpečnejšie? Kolízie, to nie je len SUV vs. menšie auto. Pri náraze do pevnej prekážky SUV často dopadajú horšie ako podstatne menšie a ľahšie autá.

Praktičnosť u SUV má práve to obmedzenie, o ktorom som už písal - do mesta s kompromisom. Hlavne v mestskej premávke, máš proste auto zvonka o triedu väčšie ako je zvnútra.
Praktičnosť SUV rozhodne uznám v prípade 4x4, pri jazdách mimo spevnené cesty, v zime do lyžiarskych stredísk a tak podobne. Súčasná realita je ale taká, že väčšina SUV sa nikdy mimo asfalt nedostane - a väčšina jeho predností je tak zbytočných. V meste bude mať SUV výhodu tak na obrubníkoch (čo dnes už nič neznamená, keďže parkovanie na chodníkoch sa stále viac obmedzuje). V meste bude vždy ťažkopádnejšie, väčšie vonkajšie rozmery môžu byť zdrojom problémov na tesnejších parkoviskách alebo v podzemných garážach. Vyššia hmotnosť je predpokladom vyššej spotreby, tá rastie v meste výraznejšie ako na iných cestách.

Isteže nekúpi si každý jedno auto do mesta, jedno na dovlenky k moru a ďalšie na hory. SUV je dosť všestranné, to je jeho devíza, ale vždy to bude s nejakým kompromisom - ako väčšina univerzálnych riešení.

Nech je SUV hocijak dobré, rozhodne ho neberiem ako ideál do mesta, to je pokrivený pohľad dnešnej doby, proste deformácia trhu, že sme si na toto využitie zvykli. Ale od ideálu má ďaleko.

Ináč dík za čas, čo mi venuješ, fajn sa s tebou diskutuje.