Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel: nový turbodiesel 1.9 CDTI + filtr pevných částic

Ondřej Láník
Diskuze (5)
Nabídku pohonných jednotek pro modely Opel Vectra a Signum obohacuje turbodiesel 1.9 CDTI ve dvou výkonových verzích 88 kW nebo 110 kW. V nabídce je filtr pevných částic DPF bez aditiv. Nová je také šestistupňová převodovka.

Nabídku pohonných jednotek pro modely Opel Vectra a Signum obohacuje turbodiesel 1.9 CDTI ve dvou výkonových verzích 88 kW nebo 110 kW. V nabídce je filtr pevných částic DPF bez aditiv. Nová je také šestistupňová převodovka.

Nové motory 1.9 CDTI ECOTEC se budou vyrábět v motorárně automobilky Opel v německém Kaiserslauternu. K dispozici budou dvě výkonové verze: 88 kW a 110 kW. Oba motory dávají maximální točivý moment v rozmezí otáček 2000 ot/min až 2750 ot/min. Slabší motor disponuje točivým momentem až 280 Nm, silnější verze pak točivým momentem až 315 Nm - tyto parametry zaručují zrychlení z 0 na 100 km/h v čase pod deset sekund a dosažení rychlosti až 217 km/h.

Oba motory jsou do značné míry technicky a konstrukčně identické – jde o čtyřválce o zdvihovém objemu 1910 cm3, přeplňované turbodmychadlem s proměnnou geometrií a vybavené mezichladičem stlačeného vzduchu. Oba agregáty se výrazněji liší jen hlavou válců – zatímco motor o výkonu 88 kW má vždy dva ventily najeden válec, verze o výkonu 110 kW je vybavena čtyřventilovým rozvodem.

Vstřikovací systém „common-rail“, umožňující několikanásobný vstřik za jeden pracovní cyklus, dodává palivo pod tlakem až 1600 bar. Oba motory jsou propojeny s manuální šestistupňovou převodovkou.

DPF: filtr pevných částic pro Opely

V modelech Vectra a Signum, poháněných motorem 1.9 CDTI si odbude svoji premiéru bezúdržbový filtr pevných částic DPF, který nevyžaduje žádná aditiva a eliminuje i další nevýhody konvenčních filtrů pevných částic. Celý komplex čištění výfukových plynů, který zahrnuje také katalyzátor umístěný ve výfukovém potrubí přímo u motoru a oxidační katalyzátor, snižuje především množství uhlovodíků (HC) a oxidu uhelnatého (CO). Výkonové parametry i spotřeba motorů 1.9 CDTI s částicovými filtry DPF jsou především díky systému „inteligentní“ regenerace stejné, jako u motorů bez DPF filtrů.

Nový částicový filtr pro vznětové motory sestává z keramického jádra z karbidu křemíku, které svojí strukturou připomíná včelí plástev. Jádro je perforováno velkým množstvím mikroskopických kanálků. Výfukové plyny procházejí stěnami kanálků, přičemž dochází k zachycování škodlivých částic. Aby nedošlo k ucpání filtru a překročení povoleného přetlaku, musí se zachycené částice v pravidelných intervalech spalovat. Namísto aditiv přidávaných do paliva, která se při tomto regeneračním procesu obvykle používají, zvolili konstruktéři automobilky Opel povlakování aktivních částí filtru vzácnými kovy, k vlastnímu spalování zachycených částic pak dochází po vstříknutí malého množství paliva, čímž teplota výfukových plynů vzroste téměř na 600°C při které dochází ke spalování škodlivých částic. Vstřikovací systém motoru 1.9 CDTI zaručuje potřebnou flexibilitu práce ve všech režimech zatížení motoru – zařízení totiž musí bezchybně pracovat nejenom při plném zatížení motoru, ale také v případech, kdy je vůz využíván například pouze pro krátké jízdy po městě.

Další výhodou systému DPF společností Opel/GM je, že k regeneračnímu procesu dochází v nepravidelných intervalech, v závislosti na převažujících jízdních podmínkách – ke vstříknutí dodatečné dávky paliva a ke spálení škodlivých částic tedy dochází až v momentu, kdy množství zachycených částic vyvolá předem daný zpětný přetlak ve filtru. Celý proces spalování částic je kontrolovaný tlakovými a tepelnými čidly DPF jednotky, řidič průběh regenerace vůbec nepostřehne.

Další informace o filtrech pevných částic najdete v těchto článcích:

Filtry také od ostatních výrobců automobilů+princip činnosti FAP

Peugeot FAP po čtyřech letech

Mazda Bongo-první užitkový automobil s filtrem pevných částic

Toyota D-4D D-CAT-nejčistší diesel v Evropě

První Volkswagen s filtrem pevných částic

BMW-filtr pevných částic

Ondřej Láník
Diskuze (5)