Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel slaví, před 30 lety začal nabízet katalyzátory ve všech svých modelech

Aleš Dragoun
Diskuze (0)

Opel se věnuje omezení negativních vlivů automobilové dopravy na životní prostředí už poměrně dlouhou dobu. Vše začalo třícestnými katalyzátory...

Na počátku 80. let minulého věku se na pořad dne v západní části Německa dostala ochrana životního prostředí. Diskutovalo se o kyselých deštích a umírajících lesích. Za jeden z faktorů, které ke zkáze přispívaly, byly označeny oxidy dusíku z průmyslové činnosti a také ze silniční dopravy. Opel se tedy pustil do vývoje třícestných katalyzátorů. Zaměstnal stovky inženýrů a během pěti let proinvestoval více než miliardu marek! Neuvěřitelné číslo...

 

100 milionů stála zkušební zařízení, prováděly se testy spolehlivosti i ty vysokorychlostní. Do nově postavené třináctipatrové věže se vměstnalo více než 130 aut, které tak bylo možné najednou připravit na emisní zkoušky. Právní normy vyžadovaly, aby před samotným testem každé auto „odpočívalo“ 12 hodin při teplotě 20 až 25 °C. Nejdříve se katalyzátory v Evropě modifikovaly z amerických.

 

Ascona, Corsa a další

 

Opel však na počátku roku 1985 uvedl Asconu 1.8i se zařízením, které bylo speciálně určeno pro podmínky a trhy vyspělých zemí starého kontinentu – a tím se stal prvním výrobcem aut ve své zemi, který tak učinil. Úvodní vyrobený exemplář pak dostala policie spolkové země Porýní-Falcko.

 

Na podzim 1985 pak představil Corsu 1.3i, žádný jiný evropský malý automobil dosud neměl vstřikování spojené právě s třícestným katalyzátorem. V roce 1986 přišla Omega, která jej také dostala bez příplatku, o rok později Senator a na podzim 1988 byla poprvé prezentována Vectra. Všechny tyto řady byly navíc vybaveny aktivními uhlíkovými filtry pro zachycení uhlovodíků, které unikaly z palivových nádrží.

 

Bez další alternativy

 

V březnu 1988 bylo v Německu (tehdy samozřejmě pouze západní části) zaregistrováno 20.451 nových vozů této značky právě s třícestným katalyzátorem. Koncem roku se počet zvýšil na celkových 208.000. Rapidní nárůst pak pokračoval uvedením nové Vectry v samém úvodu sezóny 1989, ta už jej nabízela od počátku. Automobiloví inženýři byli v té době přesvědčeni, že pro redukce emisí výfukových plynů na nejnižší možnou míru neexistuje žádná jiná alternativa. Zatímco třícestný katalyzátor odstranil zhruba 90 % emisí, tehdy konvenční dvoucestný jen asi polovinu, mimochodem, u motorů spalujících chudou směs to bylo asi 60 %. Oxidy dusíku pak třícestný „kat“ zredukoval o 90 procent.

 

21. dubna 1989 Opel oznámil, že se stane první německou automobilkou, která nabídne třícestný katalyzátor výfukových plynů ve všech svých osobních modelech počínaje malou Corsou i Kadettem přes Vectru a Omegu, velkým Senatorem pak konče. Navíc v základní výbavě! Ještě snížil ceny mnoha modelů a usnadnil tak zákazníkům nákup vozu s technikou šetrnou k životnímu prostředí.

 

Čtyř- i šestiválce

 

Tehdejší šéf výrobce s bleskem ve znaku Louis R. Hughes na tiskové konferenci v Bonnu, metropoli SRN, řekl novinářům: „Opel je prvním výrobcem automobilů, který nabízí nejlepší ekologické řešení standardně v celé modelové řadě, od kompaktního vozu až po limuzínu.“ Oním kompaktem však skutečně mínil nejmenší Corsu.

 

Ta byla vybavena zážehovým čtyřválcem 1,3 l se vstřikováním a výkonem 44 kW (60 k). V nižší střední třídě měl „čistou“ třináctistovku Kadett, Vectru poháněl základní motor 1,6 L/55 kW (75 k), ale i silnější dvoulitr s 85 kW (115 k). Takový měla i větší Omega ve vyšší střední třídě, zatímco z ní odvozený a ještě luxusnější Senator, vlajková loď značky, se chlubil dvojicí třílitrových šestiválců se 115 a 130 kW (156, respektive 177 k).

 

Současnost i minulost

 

Dnes už musejí všechny modely Opelu, který přešel v srpnu 2017 od koncernu General Motors ke skupině PSA, splňovat emisní normu Euro 6d-Temp, aby se mohly prodávat v zemích EU a EFTA (Evropské zóny volného obchodu). Pracuje se také na SUV Grandland X coby plug-in hybridu, příští generace Corsy dostane elektrickou verzi. Obě přijdou na trh ještě letos, do roku 2024 pak bude mít elektrifikovanou variantu každá modelová řada Opelu pro Evropu.

 

Letos mimochodem slaví 120 let od zahájení výroby automobilů. Původní továrnu na výrobu šicích strojů založil Adam Opel v Rüsselsheimu už v roce 1862, později se k nim přidala i jízdní kola. Loni prodal Opel včetně sesterského Vauxhallu přes milion nových aut, momentálně působí na více než šedesáti trzích. Staroslavný britský Vauxhall, který automobily vyrábí od roku 1903, je pak čistě ostrovní značkou, francouzský koncern jej po převzetí nezrušil a ani to nemá v plánu.

 

 

 

Aleš Dragoun
Diskuze (0)

Doporučujeme