Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel Vectra B - žádné béčko

Ondřej Láník
Opel Vectra první generace, uvedený na trh v roce 1988 byl novým automobilem s novým jménem, který měl evropské řidiče nechat zapomenout na svého postaršího předchůdce Opel Ascona. Druhá generace Opelu Vectra označovaného jako "B" byla představena na...

Zajímavé detaily konstrukce a líbivý nadčasový design Vectry B pozvedl standard třídy, což ovšem (nejen) německá konkurence na konci minulého století dělala také, pravidelným uváděním atraktivních novinek (vzpomeňme třeba nové modely uvedené v polovině devadesátých let: VW Passat nebo i naši, o něco menší, Škodu Octavii). V roce 1996 přišla na svět vůbec první Vectra ve verzi kombi s označením Caravan. Poněkud opomíjená verze liftback má podle nás stále atraktivní a aktuální design, který není tak okoukaný jako 4 dveřové sedany.

Nabídka motorů při uvedení Vectry B pokrývala široké rozmezí od zážehových čtyřválců 1.6 l (55 kW a 74 kW), 1.8 l (85 kW) a 2.0 l (100 kW) přes šestiválec 2.5 V6 (125 kW) až k dieselu 1.7 TD (60 kW). Čtyřválcové zážehové motory řady Ecotec měly všechny 16 ventilů (mimo nejslabší jednašestku s 55 kW) a vynikaly příznivou spotřebou. Vectra namířená hlavně proti svým německým konkurentům měla jistou dobu handicap v nabídce vznětových agregátů, když zejména Volkswagen s různými variantami motorů 1.9 TDI přebíral Vectře zákazníky. Dvoulitrový šestnáctiventilový diesel měl být odpovědí na úspěchy tří písmen - TDI - symbolu konkurenčního VW. Dvě verze přeplňovaného vznětového dvoulitru se 16 ventily: 2,0 DI (60 kW) a 2,0 DTI (74 kW), přišly v roce 1996 a 1997. Ani ty však příliš ve Vectře nezazářily, ve srovnání s úspěšnou turbodieselovou konkurencí. Dalším krokem vpřed byl turbodiesel 2,2 DTI s výkonem 92 kW, který byl však v prodeji až od roku 2000.

Slabými místy motorů Vectry jsou klínové řemeny, čerpadlo chladící kapaliny, dále benzínové čerpadlo a těsnění pod hlavou motory (diesely). Perličkou, se kterou se asi jen tak nesetkáte, zůstala nejvýkonnější Vectra i500, připravená továrním tunerem - firmou Irmscher. Z označení vrcholné verze by kdekdo odvodil, že zdvihový objem motoru bude blízko 5 litrům, tak to však není. Jedná se o šestiválec o objemu 2,5 l a jeho největší výkon je vyladěn na 143 kW (195 k).

Vectra B byla v mnoha testech chválena za velmi dobré jízdní vlastnosti a i po letech se zdá, že podvozek byl navržen dobře. Automobily se 100 tisíci najetými kilometry často akutně potřebují nové tlumiče a u těch které byly provozovány často ve městě (nebo dokonce v Praze) je třeba dát pozor na stav čepů náprav a řízení.

Vevnitř najde místo 5 cestujících, kteří ocení příjemně pohodlná přední i zadní sedadla. Mohutná přístrojová deska budí pocit bezpečí, velké budíky jsou dobře čitelné a tak zůstává záhadou jak mohli konstruktéři navrhnout sloupek volantu, který zakrývá některé kontrolky. Vectra má na středovém panelu standardní prostor pro rádio, které pokud bylo originál Opel, má oddělený dobře čitelný multifunkční display vpravo vedle ukazatelů na přístrojovém panelu. Prostor pro zavazadla o objemu 500 l u čtyřdveřové verze zřejmě uspokojí každého českého motoristu, sklopná zadní sedadla nabízejí dostatečnou variabilitu pro extrémně rozměrné náklady. Rozměrné páté dveře liftbacku neomezují nakládání velkých předmětů, což může být kámen úrazu u 4 dveřového sedanu. O prostornosti zavazadlového prostoru kombi verze si můžete udělat představu na fotografii.

S tím, jak se měnily ideály automobilové krásy v devadesátých letech, musel přijít v roce 1999 facelift Vectry, který je v duchu trendu zbavil těch nejoblejších křivek, zostřil přední i zadní nárazník, přibyly světlomety s čirou optikou (xenonové světlomety za příplatek) a decentním uplatněním chromu na masce. Důležitá bylo zvetšení originálních, aerodynamicky příznivě řešených vnějších zpětných zrcátek, které však byly poměrně malé. Mnohé změny však zůstaly oku majitele utajeny. Týkaly se jak bezpečnosti (v prvním testu Euro NCAP získala Vectra 2 hvězdy, ve druhém to byly téměř 4 hvězdičky), tak výbavy nebo elektroniky. Novinky se objevily během let i pod kapotou. Zážehová 1.8 16V dostala do vínku zvýšený výkon 92 kW. Dvoulitr byl nahrazen zážehovým agregátem 2.2 16V (108 kW) a šestiválec získal z většího zdvihového objemu stejný výkon, ale příznivější točivý moment.

Opel Vectra je prostorný rodinný automobil, který často v autobazarech soupeří o přízeň s Octaviemi, Peugeoty 406, či Fordem Mondeo.

Další informace o tomto voze najdete také na těchto odkazech:

Přednosti

  • velký vnitřní prostor
  • objemný a variabilní zavazadlový prostor
  • komfortní podvozek
  • účinné brzdy
  • dobré jízdní vlastnosti
  • příznivá spotřeba paliva benzínových i naftových motorů
  • příznivé provozní náklady ojetého automobilu
  • nadčasový design všech karosářských verzí

Nedostatky

  • nepřesné řazení rychlostních stupňů
  • malá vnější zpětná zrcátka (po faceliftu v roce 1999 zvětšena)
  • držák víka zav. prostoru omezuje zavazadla
  • sloupek volantu zakrývá některé kontrolky na přístrojové desce

Nejčastější závady

  • problémy s čerpadlem chladicí kapaliny
  • poruchová benzínová čerpadla
  • problémy s těsněním pod hlavou motoru (diesely)
  • v prvních dvou letech výroby problémy s netěsností převodovky
  • problémy s rozvodovými řemeny
  • poruchové centrální zamykání
  • předčasná koroze výfukového systému
  • nižší životnost tlumičů
  • občasné praskání v řízení

Vůz/r.v.19951996199719981999200020012002
Opel Vectra 1.6 16V160000170000190000215000240000260000400000450000
Opel Vectra 2.0 16V175000185000210000230000260000300000--
Opel Vectra 1.7 TD185000199000220000-----
Opel Vectra 2.0 DTI---250000290000330000500000550000

Opel Vectra B 1.6 16V 74 kWcena (s DPH)
Světlomet2106,-
Světlomet automaticky ovládaný4590,-
Přední nárazník základní nátěr3060,-
Přední nárazník s otvory pro světla, základní nátěr3340,-
rozvody INA1336+1679,-
řemeny Contitech635+814,-
brzdové destičky Textar set3105,-
tlumiče Sachs3130,-
výfuk Rosi - střední část3026,-
výfuk Rosi - zadní část4073,-

Ondřej Láník