Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel Vectra - Hrany vládnou světu

Michal Fokt
Automobilka Cadillac není sama, kdo v rámci koncernu General Motors sází na hrany. Tímto obdobím prochází také Opel, rozvíjející styling, který poprvé nesla studie Signum. Nejnovějším přírůstkem této linie se stala kompletně nová Vectra.

Automobily střední třídy stále rostou, stejně jako automobily nižší střední třídy i malé vozy. Po vyšší střední třídě začal pokukovat jako první Ford Mondeo, a daleko k ní nemá ani Vectra. Ta v provedení sedan, zjednodušeně řečeno, vypadá jako o číslo větší Astra Sedan, což je patrné zejména při pohledu zezadu a z profilu. Za tuto podobnost vděčí Vectra tvaru zadního sloupku, prolisu, táhnoucímu se od předního nárazníku až k typickým zadním skupinovým světlům, a odtrhové hraně na víku zavazadlového prostoru. Naproti tomu Vectra GTS jako by z oka vypadla pětidveřovému modelu minulé generace. Nepřehlédnutelným prvkem zádě se jistě stane také chromovaná lišta, která vůz prozradí již na dálku.

Nijak zvlášť pozitivní ohlasy však vyvolává přední partie, respektive hlavně její rozměrné světlomety, které nebyly před šesti lety nijak kladně přijaty ani u extravagantního kupé Honda Prelude, natož pak nyní u konzervativního automobilu střední třídy. Ten se ani příliš nesnaží tvářit sportovně, spíše sází na noblesu.

Za měřítko automobilu této kategorie asi nejspíš v očích německých automobilek platí Volkswagen Passat, protože jeho strohost přístrojové desky si vzal před časem za svou už Ford Mondeo, a ani Opel Vectra není výjimkou. Horní část je snad dělaná přes "kopírák", a to včetně ventilačních otvorů. Středová konzole se trochu inspirovala automobily Volvo, poněkud překvapující je však její vyosení směrem ke spolujezdci a teprve osobní seznámení s vectrou prokáže, zda bude mít pasažér dost místa pro levou nohu. Osobitost kokpitu zachraňuje alespoň originálně ztvárněný čtyřramenný volant. Z prvních snímků se zdá, že bude Vectra nabízet opravdu velkorysý vnitřní prostor, a to zejména na zadních sedadlech. Stydět se rozhodně nemusí ani zavazadlový prostor, který pojme 500 l nákladu, u sportovní verze GTS pak o 20 l méně.

Opel Vectra bude vybaven koncernovým komunikačním systémem OnStar, který bude k dispozici zatím jen v některých zemích, ale také satelitní navigací, aktivními opěrkami hlavy a také inteligentní samočinnou klimatizací, která si také sama ohlídá kvalitu vzduchu, proudícího do interiéru, a zabrání vstupu znečištěného vzduchu dávno předtím, než pokles kvality zaznamená posádka automobilu.

Pro nový vůz bude použito šest motorů, z toho čtyři jsou známy již ze současné produkce. Základ nabídky bude na vybraných trzích tvořit zážehová šestnáctistovka s výkonem 74 kW, další jednotkou v hierarchii se stane osmnáctistovka s výkonem 90 kW a točivým momentem 167 N. m, vybavená proměnnou délkou sání, a vrchol "řadových" modelů bude představovat motor 2,2 l/108 kW s točivým momentem 203 N. m. Vznětovými alternativami této trojice bude dvoulitrový turbodiesel s výkonem 74 kW a točivým momentem 230 N. m, a také jednotka 2.2 DTI s výkonem 92 kW a točivým momentem 280 N. m již při 1500/min.

Vrcholem palety pohonných jednotek, určeným výhradně pro sportovně laděnou verzi Vectra GTS, bude vidlicový šestiválec 3,2 l, který nabídne 155 kW výkonu a 300 N. m točivého momentu, díky nimž zrychlí o 0 na 100 km/h za 7,5 s a dokáže jet rychlostí až 247 km/h. Všechny motory budou k dispozici standardně s pětistupňovou mechanickou převodovkou, u těch silnějších bude možné zvolit také samočinné ústrojí s možností ruční volby. V září tohoto roku se objeví také převodovka s proměnným převodem CVT, která bude mít navíc pevně předvolených šest rychlostních stupňů.

Pod zkratkou IDS (Interactive Driving Systém) se skrývá podvozek se vzpěrami McPherson vpředu a čtyřprvkovým zavěšením vzadu, který bude pečlivě sladěn s vyspělými elektronickými systémy ABS, BA, EBD a ESPplus, ale také třeba se zařízením na kontrolu tlaku v pneumatikách.

Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4596
Šířka (mm)1761
Výška (mm)1462
Rozvor (mm)2700
Rozchod vpředu (mm)1536
Rozchod vzadu (mm)1518
Objem zav. prostoru (l)500
Pohotovostní hmotnost (kg)950

Michal Fokt