Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel Vectra OPC – diesel v posilovně

Jiří Štacha
Diskuze (17)
Divize OPC automobilky Opel si pro letošní motorshow v německém Essenu připravila sportovně laděnou dieselovou lahůdku – prototyp Vectra OPC. Je poháněn turbodieselem 1,9 CDTI ECOTEC, který poskytuje výkon 155 kW!

Divize OPC (Opel Performance Center) automobilky Opel si pro letošní motorshow v německém Essenu (konanou od 28.11 do 7.12) připravila sportovně laděnou dieselovou lahůdku – prototyp Vectra OPC.

Tento prototyp, který je postaven na bázi modelu Vectra GTS, pohání přepracovaný turbodiesel o objemu 1,9 l se systémem common-rail, jež začátkem příštího roku obohatí nabídku pohonných jednotek modelů Vectra a Signum.

Přepracování tohoto motoru však bylo důkladné. V sériové podobě totiž tento čtyřválec 1.9 CDTI ECOTEC poskytne výkon 110 kW/150 k, kdežto jeho verze „Twin-turbo“ v prototypu Vectra OPC disponuje výkonem 155 kW/212 k.

O mimořádném výkonu tohoto motoru nejlépe vypovídá poměr jeho výkonu ke zdvihovému objemu. Ten je totiž například vyšší než u zážehového šestilitrového dvanáctiválce pohánějícího supersportovní model Ferrari Enzo. Zatímco pohonná jednotka italského supersportu má specifický výkon 80,8 kW (110 k) na litr objemu, čtyřválec 1.9 CDTI Twin-turbo Opelu Vectra OPC má specifický výkon 82 kW (112 k) na jeden litr zdvihového objemu. Stěžejním prvkem tohoto výkonu, je dvojice turbodmychadel, která vyvinou maximální plnicí přetlak až 3,0 barů.

Vysoký výkon navíc podporuje mohutný točivý moment 400 Nm v širokém rozsahu 1400 až 3500 ot/min, což je celkově zárukou mimořádných dynamických parametrů. Na sprint z 0 na 100 km/h tak Vectra OPC nepotřebuje více než 6,5 s a její maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.

Při pozoruhodných výkonech tohoto motoru je o to více obdivuhodná jeho hospodárnost – obvyklá motorářská praxe totiž počítá s tím, že s nárůstem výkonu roste i spotřeba paliva. Spotřeba výkonné pohonné jednotky prototypu Vectra OPC je však stejná jako spotřeba výchozího sériového turbodieselu a činí v průměru jen 6 l/100 km. Další předností motoru 1.9 CDTI Twin-turbo je, že vyhovuje přísným emisním limitům normy Euro 4, která začne platit až od 1. ledna roku 2005.

Zajímavý prototyp Vectra OPC bude na essenské Motor-Show možnost shlédnout v typické barvě stáje OPC - v modrém laku „Arden“. Sportovní charakter Vectry OPC samozřejmě nevytváří jen výkonný motor, ale dále i snížený podvozek se speciálně naladěnými tlumiči a pružinami, řada aerodynamických doplňků karoserie a devatenáctipalcová litá kola obutá do pneumatik rozměru 235/30. Vysokým výkonům byl přizpůsoben i výkon brzdové soustavy. Interiér je pak téměř celý čalouněn atraktivní modrou kůží.

Jiří Štacha
Diskuze (17)