Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel Vivaro Kombi 1.6 CDTI Business Edition: Na úrovni

Ladislav Černý
Diskuze (6)
Opel Vivaro v provedení kombi nabízí na výběr šest konfigurací. Do testu jsme vybrali luxusní Business Edition.

Osobní verze odvozené od užitkových modelů mají sice svá jasná omezení v podvozkových skupinách a tvaru karoserie, nicméně v interiéru lze vzhledem k poptávce tvořit divy. Vivaro Kombi dovoluje zájemcům základní úroveň interiéru Base či vychytanější Business Editon. Co za značný cenový rozdíl 40.300 korun bez daně může zájemce očekávat?

Čtyřicet mnoho i málo

Ačkoliv se výše zmíněný cenový rozdíl za klimatizaci s vývodem i pro zadní cestující, elektrické ovládání předních oken, rádio s CD, MP3 a bluetooth, kůží potažený volant, nárazníky v barvě karoserie a kryt zavazadlového prostoru může jevit značný, ještě větší cenové disproporce najdeme v nabídce motorů.

Zkoušený motor 1.6 CDTI osazený dvěma turbodmychadly a podávající 107 kW v úpravě pro Euro 6 vyjde v Business Edition na 637.800 korun. Pokud se zájemce spokojí s dvěma turbodmychadly a výkonem sníženým na 92 kW, rázem ušetří 26.000 korun bez daně. Nejlevnější Business Edition poháněné stejně objemným motorem osazeným jedním turbodmychadlem a výkonem 70 kW přijde na 581.300 korun bez daně. Ruku na srdce, kdo by si pořídil štědře vybavený interiér dvoutunového vozidla bez posádky a volil k pohonu pouhých 70 kW?

Dvě turba téměř nutností

Vivaro pro přepravu osob může mít dvě či tři řady sedadel a podle toho 5-6 nebo 8-9 sedaček. V obou případech činí provozní hmotnost téměř dvě tuny, o čtyřicet centimetrů delší provedení L2H1 ještě více. Celková hmotnost plně naloženého Vivara může dle volby provedení dosahovat dokonce 2,7 (pouze L1H1) nebo 2,9 tuny dostupné pro obě délky karoserie.

Volit maloobjemovou šestnáctistovku coby jedinou motorizaci Vivara v provedení s jedním dmychadlem a výkony 66 nebo 84 kW nepovažujeme za příliš moudré, protože takové vozidlo je odsouzeno s výjimkou traktorů téměř nepředjíždět. My jsme do testu měli opačný pól motorizace, dvouturbový agregát v silnější ze specifikací 88 a 107 kW.

Malý silák

K úrovni Business Editon určené pro náročnější klientelu se nejsilnější motorizace příjemně hodila. Zpočátku bychom jen těžko připouštěli, že máme pod kapotou šestnáctistovku. Silný tah od 1300 min-1 připomínal dvoulitrový motor, ale výsledná spotřeba zase mířila k šestnáctistovkám. Během testovací jízdy bez zbytečného předjíždění před následným prudkým brzděním jsme při slušném tempu dosáhli 6,9 l/100 km. O této hodnotě se minulému vydání Vivara s dvoulitrem 2.0 CDTI ani nemohlo zdát.

Silná šestnáctistovka byla příjemná i tím, že při velmi dynamické jízdě nestoupala spotřeba raketově vzhůru, jak to bývá u maloobjemových jednotek ve velkých autech. Motor 1.6 CDTI pocházející od Renaultu je již nyní skvostem a jediným otazníkem už je jen jeho životnost v dvoutunovém Vivaru. Odolnost vůči náročnému namáhání se ukáže po několika letech, kdy automobily budou mít najezděno kolem dvou set tisíc kilometrů.

Šetřílek

Jen pro zkoušku jsme se situovali do role řidiče šetřícího každý decilitr. S velkou předvídavostí a pečlivým dojížděním ke křižovatkám se zařazenou rychlostí pro nulovou spotřebu se nám podařilo dosáhnout spotřeby 6,5 l/100 km. Vůbec to nebyla plouživá jízda, ale na brzdový pedál jsme šlapali jen zřídkakdy. Nejsilnější šestnáctistovce tedy patří čest, protože měla potenciál pro předjíždění i s 2,5tunovým vozem, zároveň při defenzivní jízdě uměla jet pod sedm litrů na sto kilometrů.

Trojstupňový ohřev

K nízké spotřebě přispívá například i trojí režim chlazení motoru, který po nastartování vypne vodní čerpadlo, aby se voda v oblasti hlavy a válců zahřála co nejrychleji. Teprve potom začne pracovat vodní pumpa v malém okruhu motoru a po dosažení provozní teploty se do regulace teploty přidá termostat otvírající velký okruh.

Z této technické lahůdky těží nejen snížená spotřeba díky rychlejšímu ohřátí motoru, ale také životnost motoru díky rychlejšímu ohřátí oleje. Do třetice nesmíme opomenout výhodu rychlého ohřátí motoru v podobě menšího srážení nafty na studených stěnách válců a s ním souvisejícího nebezpečí pronikání nafty do motorového oleje.

Pětiletá záruka

Importér Opelu však motoru natolik důvěřuje, že kromě zákonné dvouleté záruky na celé vozidlo přidává standardně další tři roky nebo do ujetí 150.000 km na motor, rozvodovku a převodovku. Kdo by chtěl mít krytých pět let celé vozidlo, může si za 8823 korun bez daně přikoupit pětiletou záruku Komplet. Je stejně jako výše zmíněné ručení omezeno nájezdem 150.000 km.

Zájemce o pětiletou záruku oprávněně napadne, že bude třeba jezdit po celou dobu do autorizovaného servisu (na základě blokové výjimky to však nezbytně nutné není) a na kolik předepsané servisní prohlídky asi vyjdou. Opel v rámci speciální nabídky servisních prohlídek Fair servis určuje přesné částky za jednotlivé předepsané návštěvy servisu předem. Zájemce tedy může do koruny předem propočítat náklady na nákup a servisní úkony po době pěti let. Jistota fixních nákladů na předepsané úkony prováděné v autorizovaném servisu má velký význam.

Plusy

  • Silný motor
  • Příznivá spotřeba
  • Pěkná výbava

Minusy

  • Přístup ke třetí řadě sedadel

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor1.6 CDTI
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 1598
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 107/3500
Točivý moment (N.m/min-1) 340/1750
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon předních kol
Spotřeba paliva (l) 7,2/6,1/6,5
Nejvyšší rychlost (km/h) 181
Délka/šířka/výška (mm) 4998/1956/1971
Rozvor (mm) 3098
Provozní hmotnost (kg) 2073
Celková hmotnost (kg) 2860
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2000
Objem zavazadlového prostoru (m3)1,0 (ke stropu)
Objem nádrže paliva (l) 80
Základní cena (Kč bez DPH) 652 800

Ladislav Černý
Diskuze (6)
30. 4. 2016 21:35
Celkový dojem
Velmi rozpačitý jak v reálu, tak na fotkách. Ve srovnání s předchůdcem totální ztráta elegance, jeví se to jako znásilnění původního designu. I ten vnitřek je děs, co ta hnusná středová konzola a přístroje? A toto konkrétně má být nějaká luxusní verze? Já se ptám, kde se ty prachy navíc jako projevily. Na těch šílených sedadlech nebo dobastlené klimě pro cestující ve druhé třídě? Mimochodem, tu nedělenou zadní lavici bych chtěl někdy sám vydělávat z auta, to bude žůžo. Celkově nesrovnatelné se 7 let starými trojčaty Scudo/Jumpy/Expert ve dvoulitru. Uváděná spotřeba nenadchla, to trojčata umí také, a nejspíš jsou daleko více imunní vůči zatížení a jízdnímu stylu. Biturbo bude nejspíš časovaná bomba pro druhého majitele, resp. s koncem záruky...Děkuji pěkně za takový "pokrok". Howgh
27. 4. 2016 13:51
Re: Luxus
Je možné si pořídit paket od Irmschera, který stojí okolo 36 000kč a zakrývá část holých plechů.
27. 4. 2016 11:39
Luxus
Luxus si představuji jinak než holé plechy v kabině. V minulé generaci byla verze Vivaro Tour, kde byly komplet tapece, ale v nové generaci Trafic/Vivaro tomu tak již není, což je škoda.

Za dodávkou se často tahá i přívěs kolem 1,5-2 tun a na to je ta 1,6 opravdu málo. Čistě pro auto to stačí, ale jakmile bude potřeba tahat, tak je třeba koukat ke konkurenci a nebo vzít Opel Combo, kde je ještě dvoulitr :-!
27. 4. 2016 09:27
Re: Tak to žere úplně stejně, jako
Plsu tyhle 1.6 mají servisní interval 40 000km/1rok, asi je jasné, jak vypadá olej v 1.6 ve Vivaro po 35 000km. Černý a po otření měrky do čiastého ubrousku je to, jako bych ho měl z uhlí. Nahrazení v osobních vozech z 2.0 na 1.6 turbo chápu a tam bych velké problémy se životností neviděl, ale u vytěžovaného Vivara, nevím nevím.
Avatar - martin.filak
27. 4. 2016 08:46
Re: Tak to žere úplně stejně, jako
Přesně... my jezdíme stejnou spotřebu s nejsilnějším Scudem, takže tak světoborná ta 1,6ka zase není... nerad to říkám, ale ty motory se nedožijou 300 000 km...