Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel Vivaro Van 1.6 CDTI: Více práce

Ladislav Černý
Diskuze (17)
Nová generace Opelu Vivaro narostla a dostala méně objemné motory. Mají zdánlivě protichůdné směry společný cíl?

Nové vydání užitkového automobilu musí poskytnout uživateli více než předchozí. To se u modelu Vivaro naplnilo, protože nabízí větší ložný prostor. Vůz vyráběný ve velké Británii toho dosáhl nárůstem vnějších rozměrů. Zkoušené nejmenší provedení L1H1 nabízí 5,2 m3 pro náklad, což ve srovnání s předchůdcem znamená nárůst o značných 180 litrů. Toho výrobce dosáhl zvětšením délky o 216 mm, šířka nabobtnala o 52 mm a dočkali jsme se růstových hormonů rovněž ve výšce o nepatrných 17 mm na 1971 mm. Vivaro se tak velmi přiblížilo dvoumetrové hranici pro vjezd do podzemních prostor. Zvětšení nákladového prostoru ve vertikálním směru však předčilo nárůst celkové výšky vozidla, protože předchozí generace měla hrbolek za přechodem čelního skla do střechy.

Až 3,75 metru

Vivaro s celkovou délkou méně než pět metrů umí převézt předměty dlouhé až 3,75 metru. Kromě 2,54 m dlouhého ložného prostoru v zadní části bylo možné díky průchodu skrze plechovou přepážku přidat dalších 1,21 m. Tato vychytávka byla velmi příjemná také díky značnému rozměru průchodu 510 x 228 mm. Nejde tedy jen o marketingově šokující záměr prodloužení ložné délky, ale o vydatný bonus užitných vlastností vozidla.

Pochvalu si také zaslouží dílenské zpracování průchodu a víka, protože jsou opatřeny plastovým okrajem a uživatel se o hrany nepoškrábe. Materiál byl zároveň dost pevný, aby odolal nárazu prken. Železné tyče jsme prostrčit nezkoušeli, ale s trochou opatrnosti by průchod odolal i jim. Příjemné bylo snadné otvírání víka průchodu a jeho uchycení v horní poloze pomocí magnetů, což potvrzuje fakt, že Opel tento prvek důkladně promyslel a kvalitně provedl. Víko bylo možné demontovat zcela, pokud by někdo jej hojněji používal a nechtěl se jím zabývat.

Ze dvou možností umístění kotvicích bodů výrobce zvolil stěny těsně nad podlahou, aby zůstala rovná a bez jakýchkoliv nerovností. Nejde jen o prevenci poškození převážených věcí, ale také se taková podlaha lépe myje. Další oka jsme našli ve sloupcích výše na úrovni konce plastového obložení. Pro fixaci břemen bylo Vivaro připraveno výborně.

V kabině

První změnu v místě řidiče jsme zaznamenali v nižším posazu než u předchůdce. Získali jsme tak snazší nástup, odvrácenou stranou mince se stal nepatrně zhoršený výhled z vozu. Příď kapoty proti předchůdci mírně zvýšená však v zorném poli zůstala, což bylo důležité pro odhad rozměrů vozidla při manévrování ve stísněných prostorách.

Druhá nejnápadnější změna se projevovala velkým počtem odkládacích prostor. To je skutečnost, která se u každého vozidla a zejména užitkového líbí každému. Stěžovat by si mohl snad jen člověk postižený Alzheimerovou nemocí, který by pak nevěděl, kam si co odložil. To však nebývá případ živnostníků či profesionálních řidičů, proto interiér Vivara byl prošpikovaný místy pro drobnosti i velké věci. Největší patřily zejména pod lavici spolujezdce, pokud tam nevyčnívaly dlouhé předměty z nákladového prostoru skrze otvor v přepážce. Výrobce uvádí celkový objem devadesát litrů úložných prostor v kabině, což je nadílka vrchovatě vánoční.

Změna pozice

Na místě řidiče jsme si připadali více jako řidiči osobního vozidla. Snížení sedáku, jeho výškové nastavení v rozsahu cca šesti centimetrů spolu s bohatě dimenzovaným všestranným nastavením volantu vytvořily kombinaci pro maximum komfortu.

Výhodu novinky také zaznamenají spolujezdci, protože dvoulavice obdržela příjemné boční vedení pro každého cestujícího zvlášť. Řečeno starším jazykem: závozníci si také přijdou na své pohodlíčko a nebudou řidiči případně závidět samostatné křeslo.

Kancelářské vybavení

Po sklopení prostředního opěradla na sedák jsme obdrželi šikovný stoleček s držákem na nápoje a klipsnou na dokumenty. Tu bylo možné vyjmout a odnést z vozidla například k podpisu po předání zboží. Pomoc živnostníkům je to velká a v základní výbavě.

Menší objem

S donucováním výrobců automobilů ke snižování oxidu uhličitého souvisí vývoj a hromadná produkce maloobjemových motorů. Zatímco ještě v rámci platnosti emisního požadavku Euro 4 model Vivaro poháněla dvojice motorů o objemu 2,0 a 2,5 litrů, u poslední generace jde výhradně o agregát 1.6 CDTI. Srovnání starých pohonných jednotek 2.0 a 2.5 (240/290 a 320 N.m) s novou 1.6 (260, 300, 320 a 340 N.m) vyznívá příznivěji pro maloobjemový turbodiesel. Nicméně intenzivněji přeplňovaná šestnáctistovka v jednom či dvou stupních není tak bytelná jako agregáty předchozí.

Výrobce však zdůrazňuje přibližně litrové snížení spotřeby nafty a u zkoušeného provedení se systémem start-stop průměrnou žízeň 7,0 l/100 km. My jsme v testu s dvakrát přeplňovanou jednotkou 1.6 CDTI Biturbo o výkonu 103 kW jezdili průměrně za 7,4 l/100 km, o čemž se starším jednotkám mohlo jen zdát. Opel ponechal luxusně velkou palivovou nádrž o objemu devadesáti litrů, takže dojezd dodávky hodně přesahoval tisícikilometrovou hranici.

Plusy

  • Objem pro náklad
  • Poloha za volantem
  • Úsporný motor

Minusy

  • Vysoká ceníková cena

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor1.6 CDTI
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 1598
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 103/3500
Točivý moment (N.m/min-1) 340/1750
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon předních kol
Spotřeba paliva (l) 8,1/6,4/7,0
Délka/šířka/výška (mm) 4998/1956/1971
Rozvor (mm) 3098
Provozní hmotnost (kg) 1683
Celková hmotnost (kg) 2920
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2000
Objem nákladového prostoru (m3) 5,2
Objem nádrže paliva (l) 90
Základní cena (Kč bez DPH) 516 500

Ladislav Černý
Diskuze (17)
3. 3. 2015 12:04
konkurencia
Konkurencia ponúka lepšie motory s rovnakou cenou napr. citroen jumper, neurobite test tohto vozidla? ;-\
2. 3. 2015 15:40
Re: Jsem
To je už je jenom klišé, ne pravda.
2. 3. 2015 12:44
Re: Motor nemotor
Kdesi jsem četl, že do Espacu má jít 2.0 diesel jako vrcholová motorizace. Mohli by ho dát i do Trafficu. Pak by to dávalo smysl.
2. 3. 2015 11:26
Motor nemotor
Tento motor je velmi povedený například v Renault Scenic/Grand Scenic ve své 130 konové verzi s jen jednostupnovým přeplnováním. A v takovém autě ten motor smysl má a vlastně je to i nejlepší volba.

Problém je s dodávkami. Věřím, že redaktorům se v prázdném autě jezdilo pěkně, ale co až to auto bude naloženo třeba 800Kg nákladu, a bude to L2H2 verze?

A hlavně... a co to bude dělat až za to někdo připojí dvoutunový přívěs? Tyto auta často i tahají přívěsy a na to ten motor není dělaný. Něco jiného je, když ten motor je v malém MPV, které nikdy nebude vážit víc jak 2,2tuny a nebo zda je v dodávce s vlekem, kdy ta souprava bude mít kolem 5 tun.

A navíc spotřeba 7,4l/100km není nic extra. V Citroenu Jumpy nebyl problém s dvoulitrem jezdit kolem 6,5-7l, to samé odcházející 2.0 dci 115 koní ve Vivaru/Trafiku, kde prázdné auto jezdilo také kolem ( lehce pod) 7 litrů a naložené mezi 8-9l.

Tedy proklamovaná úspora paliva se v naloženém autě nekoná, úspora na servisu také ne. Emise jsou přímo úměrné spotřebě, takže pokud reálná spotřeba nebude nižší ( a to nebude), tak ani ty emise nebudou nižší.

Ještě že zatím Ford, Mercedes, Fiat, PSA, VW zatím dávají 2.0+ motory, tak je ještě co kupovat.

Trafic/Vivaro bylo dobré auto a toto jistě nebude špatné, ale s 1,6kou bych to nikdy nekoupil a za 3-5 let jako ojetina to bude skoro neprodejné, protože to bude zralé na generálku/výměnu motoru :'-(
Avatar - KANKUNEN
2. 3. 2015 11:14
Re: Jsem
No však se ty malé turba sypou jak na běžícím páse. A bouda která má vozit tunu není osobák. Jak říká můj soused, když vezme Sharana 1,4 TSI na dálnici tak má v nádrži vír a kolem komína to nic nežere. Kolik už se namluvilo o tom, že u těch naturbovaných malorážek roste spotřeba rychleji než dynamika. Tahle zmínka byla i u nového biPassatu, že žere jako 3,0, ale nejede tak.