Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel Zafira - co na to konkurence?

Tomáš Zajíček
Letos na jaře se v prodejních síních evropských dealerů automobilky Opel objevil nový model Zafira. Díky promyšlenému systému uchycení sedadel "FLEX7" může jediná osoba proměnit Zafiru během několika vteřin ze sedmimístného cestovního automobilu na...

Zafira je dlouhá 4,32 m, široká 1,74 m a vysoká 1,68 m. Na karoserii Zafiry poskytuje výrobce dvanáctiletou záruku proti prorezivění. Součinitel aerodynamického odporu vzduchu je nižší než 0,33, což je v této třídě špičková hodnota. Zájemci o novou Zafiru mohou volit mezi stupni výbav Comfort a Elegance.

Díky 2,7 m dlouhému rozvoru a dvěma zážehovým motorům řady ECOTEC 1.6/74 kW (100 k) a 1.8/85 kW (115 k) nabízí Zafira dobrý cestovní komfort. V létě tohoto roku se v nabídce motorů pro sedmimístnou Zafiru objeví také přeplňovaný vznětový čtyřválec s přímým vstřikováním paliva ECOTEC 2.0 DI 16V o výkonu 60 kW (82 k). Později se pod kapotou Zafiry zabydlí ještě další zážehové i vznětové motory.

Tajemstvím flexibility Zafiry je systém uchycení sedaček "FLEX7". Nejzajímavější je určitě sklápěcí mechanismus dvou samostatných sedaček ve třetí řadě. Stačí stisknout tlačítko a celá sedačka i s opěrkou hlavy se zvláštním pohybem §překlápí vpřed a vzápětí se dokonale zapouští do připraveného místa v podlaze vozu. V zádi Zafiry tak vzniká mimořádně velký prostor pro náklad se zcela rovnou podlahou.

I po zapuštění zadních dvou sedaček do podlahy nabízí Zafira celou škálu možností, jak uspořádat prostor pro až pět pasažérů a jejich zavazadla. Střední třímístná lavice se po speciálních kolejničkách lehce posouvá vpřed a vzad v rozmezí 540 mm. Jejím posunutím dozadu je tedy možné vytvořit velký prostor pro nohy cestujících ve druhé řadě, přičemž v zádi stále zbývá 490 1 prostoru pro náklad. Nebo je možné se nepatrně uskromnit, posunout lavici dopředu a potom záď Zafiry poskytne prostor o objemu až 640 1 (při naložení zavazadel do výše oken).

Praktické je okénko pod středovou loketní opěrkou ve druhé řadě sedadel, díky kterému lze do vozu naložit dlouhé štíhlé předměty, např. lyže, a druhá řada přitom stále nabízí dvě místa. Další možnosti nabízí asymetricky dělené (60:40) opěradlo druhé řady.

Po složení celé střední řady sedadel a jejím §přisunutí až k předním sedadlům se Zafira přemění na dvoumístnou dodávku s prostorem pro náklad o objemu 1700 litrů (při naložení až po střechu). Při nakládání neskladných předmětů se ukáže výhoda širokých zadních dveří.

Zafira má velmi dobrou bezpečnostní výbavu. Jejími nejdůležitějšími prvky jsou patentovaný systém uchycení pedálů PRS, dvojice velkoobjemových airbagů, pyrotechnické předpínače bezpečnostních pásů u předních sedadel, tříbodové bezpečnostní pásy u všech krajních sedadel a výškově přestavitelné opěrky hlav u všech sedmi sedadel. Na přání je možné vůz vybavit i bočními airbagy pro přední sedadla.

Základním motorem pro Zafiru je zážehový čtyřválec 1.6 16V o výkonu 74 kW (100 k), který dokáže vůz zrychlit z 0 na 100 km/h za 13,5 s. Nejvyšší rychlost této verze činí 176 km/h, průměrná spotřeba (podle norem MVEG) je pouze 8,3 l/100 km.

Jen o málo více benzínu si řekne zážehový čtyřválec 1.8 16V, který si v průměru vystačí s 8,5 1/100 km. Jeho výkon 85 kW (1 15 k) stačí ke zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,0 s a pro dosažení nejvyšší rychlosti 184 km/h. Ve spojení s manuální pětistupňovou převodovkou vyhovuje tento agregát řady ECOTEC nejpřísnějším evropským a německým emisním normám D4. Vozy s motorem 1.8 16V se na přání dodávají také se samočinnou čtyřstupňovou převodovkou.

Zafira se vyrábí v německém závodě Opel v Bochumi. Během několika posledních let zde Opel investoval miliardy marek, aby se z tohoto podniku stala jedna z nejmodernějších produkčních lokalit v Evropě. Od dubna bude z montážních linek v Bochumi sjíždět denně 900 Zafir, celkem by se jich zde do konce tohoto roku mělo vyrobit 145 000. V příštím roce by tu už mělo být vyrobeno na 200 000 Zafir.

Marketingoví odborníci Opelu předpokládají, že segment velkoprostorových vozů kompaktní velikosti čeká v příštích letech zcela mimořádný růst, nejvýraznější z celé automobilové branže. Jestliže se těchto vozů v roce 1998 v Evropě prodalo asi 280 000, což tomuto segmentu vyneslo asi dvouprocentní podíl na celkovém trhu osobních automobilů, potom ve výhledu roku 2005 by tento podíl měl vzrůst až na deset procent!

Do konce tohoto roku by se mělo prodat asi 100 000 Zafir. V roce 2000, prvním uceleném roce prodejů Zafiry, by si jich zákazníci měli odebrat asi 200 000

Silný prodejní potenciál Zafiry naznačují i odhady prodejů na jednotlivých trzích: Asi 70 000 vozů by se v příštím roce mělo prodat na náročném německém trhu. Dalších 40 000 v Itálii, přibližně 25 000 ve Velké Británii a zhruba 23 000 ve Francii. Významnými trhy pro sedmimístný velkoprostorový kompakt budou také např. Španělsko nebo Nizozemsko, kde by se mělo prodat po 12 000 vozech a Belgie s očekávaným prodejem 9 000 Zafir.

Tři motory, dva stupně výbavy

Zafira se na českém trhu objeví ve výbavách Comfort a Elegance. O pohon nováčka v nabídce automobilky se bude starat jeden ze dvou zážehových šestnáctiventilových motorů řady ECOTEC 1.6 16V a 1.8 16V, které vynikají výkony i hospodárností (Comfort - 1.6 16V, Elegance - 1.8 16V). Do rodiny motorů ECOTEC patří i zástupce vznětových motorů dvoulitrový turbodiesel s přímým vstřikem, který se objeví koncem léta, spolu s dalšími zážehovými a vznětovými agregáty. Je pravděpodobné, že časem se Zafira představí i v dalších verzích, například s pohonem všech kol.

Počítačový program pro čistý výhled - stěrače oken

Pro zjištění intenzity ostřiku bočních oken a zaručení jejich minimálního znečištění byl vyvinutý speciální počítačový program. Díky němu bylo možné matematicky popsat a identifikovat oblasti, které se nejdříve a nejvíce znečišťují. Výsledky počítačového modelování potom vyústily například ve vytvoření zvláštního žlábku, integrovaného do vnitřní části A sloupku karoserie, kterým se odvádí voda setřená k okrajům čelního skla protiběžnými stěrači za pomoci náporového proudu vzduchu směrem vzhůru a dozadu. Toto řešení zaručuje dobrý výhled bočními okny i za deště.

Nejlepší koeficient aerodynamického odporu ve třídě

Důkladná aerodynamická analýza a optimalizace celé karoserie Zafiry se projevily nejenom v nižší spotřebě a vyšším jízdním komfortu, ale zvýšila se i bezpečnost vozu. Mravenčí práce a detailní ladění tvarů Zafiry ve větrném tunelu se zúročily ve velmi nízkém koeficientu aerodynamického odporu, jehož hodnota cD= 0,328 je nejlepší v této automobilové kategorii.

Karoserie a bezpečnost

Díky širokému využití vysoce pevné oceli v konstrukci skeletu i karoserie sedmimístného vozu se konstruktérům podařilo vytvořit kolem prostoru pro cestující velmi pevnou klec. Ta, spolu s vestavěnými bočními ochrannými prvky, nabízí vysokou úroveň pasivní bezpečnosti. Kvalitní materiály a promyšlená konstrukce se odrazily i ve vysoké torzní tuhosti karoserie, což se příznivě projevilo také v lepších jízdních vlastnostech a nižší úrovni hluku a vibrací.

I když má Zafira velmi dlouhý rozvor, vyšší stavbu a velké dveře, její torzní tuhost je stejná, jako je torzní tuhost sesterského modelu Astra. Na tomto dobrém výsledku mají svůj podíl přesně navržené a umístěné příčné vyztužovací prvky skeletu, zpevněné prahy dveří i optimalizace množství a umístění svařovacích bodů a zvýšená tuhost zavěšení kol.

Vyšší bezpečnost, nižší hmotnost

Příkladem může být cílené využití vysoce pevných ocelových plechů tloušťky 0,75 a l,0 mm pro vytvoření částí tříprostorového rámu v místech pod sedadly. Nosnost jednotlivých sekcí podlahy přesně odpovídá propočítanému zatížení těchto částí, díky využití plechů různé tloušťky se však zároveň podařilo ušetřit na hmotnosti vozu. Nosný skelet Zafiry je asi ze 60 procent tvořen právě plechy vysoké pevnosti.

Dlouholetá protikorozní ochrana

Karoserie Zafiry je oboustranně plně galvanizovaná. Díky tomu může Opel poskytovat na karoserii Zafiry dvanáctiletou záruku proti jejímu prorezivění. O vysokou ochranu vozu proti korozi se však stará celá řada dalších opatření, jako je například speciální vysokotlaké nanášení povlaku horkého vosku do všech dutých profilů. Voskem jsou ošetřené i spoje a svary karoserie. Speciální plastové prvky chrání podběhy kol a prahy dveří před negativním účinkem odletujících kamínků.

Tři prstence absorbují nárazovou energii

Konstruktéři podrobili Zafiru testům, které zkoumaly chování vozu při různých typech kolizí a nárazů. Tyto zkoušky, jejichž cílem bylo dosažení co nejvyšší ochrany pasažérů v případě havárie, byly podstatně náročnější, než zákonem vyžadované druhy bariérových testů.

Silové cesty

Při čelním nárazu ve vysoké rychlosti je ničivá energie rozváděna třemi cestami. Největší část energie přenáší přední rám. Ve střední úrovni se destrukční síly šíří prostřednictvím zpevněných podběhů kol, prodloužených dopředu až k hlavním světlometům, do A-sloupku karoserie. Ze sloupku A se pak energie přenáší bočními výztuhami ve dveřích dál dozadu. Robustní přední pomocný rám pak tvoří třetí, nejnižší cestu pro rozvedení nárazové energie.

Pevná struktura zvyšuje ochranu při nárazech z boku a zezadu

Zafira poskytuje svým pasažérům vysokou míru ochrany také při nárazech ze strany. O bezpečí posádky se v tomto případě stará celá řada technických prvků, jako jsou např. robustní prahy, do kterých jsou pevně ukotvené B-sloupky karoserie, přesně umístěné příčné prvky skeletu a zesílená konstrukce dveří z vysoce pevné oceli. Doplňujícími prvky, které dále zvyšují ochranu pasažérů, jsou tyčové výztuhy ve dveřních výplních a použití energii absorbujících materiálů na vnitřní straně dveří. Nádrž na palivo o objemu 48 I je umístěná v bezpečné zóně před zadní nápravou.

Bezpečnostní výbava

Vysokou míru ochrany cestujících, která staví na pevném a tuhém skeletu Zafiry, dále rozvíjí její bohatá bezpečnostní výbava. Ta zahrnuje velkoobjemové airbagy pro řidiče a jeho spolujezdce vpředu (boční airbagy v bocích opěradel předních sedadel se dodávají na přání), pyrotechnické předpínače bezpečnostních předních pásů a výškově seřiditelné opěrky hlav u všech sedmi sedadel.

Pedal Release System

Opelův patentovaný systém uchycení pedálů PRS (Pedal Release System), který je při těžkém čelním nárazu uvolňuje z jejich zavěšení, výrazně snižuje riziko poranění nohou řidiče v případě havárie.

Zafira se dobře stará i o bezpečnost svých cestujících na zadních sedadlech. Všechny krajní sedačky mají tříbodové bezpečnostní pásy, jejich horní úchyty jsou u sedadel první a druhé řady výškově přestavitelné. Úchyty bezpečnostních pásů na B-, C- a D sloupcích karoserie jsou zakryté.

Systém sedadel "FLEX7"

Systém uchycení sedadel ve třech řadách podle klíče 2-3-2, nazvaný "FLEX7", jí totiž propůjčuje zajímavou variabilitu v možnostech uspořádání interiéru. Nepřeberná škála různých konfigurací dovoluje §rychlé vytvoření takového uspořádání, které nejvíc vyhovuje okamžitým požadavkům a podmínkám. Jakákoli přeměna je přitom velmi snadná a rychlá. Díky systému "FLEX7" může jediná osoba během několika vteřin změnit sedmimístnou Zafiru ve dvoumístnou dodávku.

Náhradní kolo je umístěné vně pod podlahou zavazadlového prostoru a nezabírá v něm tedy cenné místo.

Je-li interiér Zafiry připravený pro sedm pasažérů, činí objem prostoru pro zavazadla 150 litrů. V pětimístném uspořádání nabízí Zafira v zádi největší objem 610 litrů. Protože střední řada sedadel je podélně posuvná, mění se podle toho i objem prostoru pro zavazadla.

Sklápěcí mechanismus třetí řady

Při vývoji uchycení a překlápění dvou samostatných sedadel v zádi Zafiry se konstruktérům Opelu podařilo přijít se zcela originálním a unikátním řešením. Na rozdíl od konvenčních konstrukcí, kdy je třeba zadní sedačky vyjímat z vozu, systém "FLEX7" zadní sedadla překlápí vpřed a poté zcela zapouští do podlahy. Tento mechanismus dává zapomenout na nepříjemnou práci s vymontováváním těžkých sedaček z vozu, doprovázenou otázkou "Kam je dáme?"

Ovládání systému "FLEX7" je velmi jednoduché: Stačí zatlačit opěrky hlav dolů, uvolnit uchycení opěradla v D-sloupku, překlopit celé sedadlo dopředu a pak jej "břichem", tedy sedací čalouněnou částí, položit do připravených prostor v podlaze. Zadním strana sedáků i opěradel tak vytvoří zcela rovnou podlahu prostoru pro zavazadla.

Standardní výbava

Zafira se na český trh bude dodávat ve verzích Comfort a Elegance. Model Comfort pohání zážehový motor 1.6 16V o výkonu 74 kW (100 k). Tato verze má elektrohydraulický posilovač řízení, patnáctipalcová kola, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání, probarvená skla, ventilační soustavu se zařazeným pylovým filtrem a možností recirkulace, stěrač zadního okna s ostřikovačem a halogenové světlomety H7. Sedadla a interiér jsou čalouněné kvalitní tkaninou, která je velmi odolná a snadno se čistí, což určitě ocení rodiny s malými dětmi. Verze Comfort mají dále výškově a podélně stavitelný volant, elektrické ovládání předních oken (s ochranou proti přivření ruky), elektricky posuvné a výklopné střešní okno, rádio CAR 400, ABS, airbag na místě řidiče i spolujezdce, tónovaná skla, ochrannou sít' v zavazadlovém prostoru, kryt zavazadlového prostoru a střešní ližiny. Zákazník si může vybírat ze třinácti barevných odstínů. Za příplatek je možné získat vůz s metalízou nebo briliantovým zářivým lakem.

Špičková úroveň: Elegance

Špičkově vybavený model Elegance nabízí ještě vyšší míru komfortu a pohodlí. Zafira Elegance má např. klimatizaci, kůží obšitý volant, palubní počítač, boční airbagy, TC (traction control), elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu a překlápěcí opěradlo sedadla předního spolujezdce. Verze Elegance je vybavena motorem 1.8 16V a z vnějšku se odlišuje chromovaným rámečkem mřížky chladiče, mlhovými světlomety a šestipaprskovými koly z lehkých slitin.

Výbava na přání

Seznam doplňků na přání umožňuje každému majiteli Zafiry přizpůsobit svůj vůz svým představám a požadavkům. V nabídce je mimo jiné například čtyřstupňová samočinná převodovka (dodává se do vozů s motorem 1.8 16V), tempomat, alarm systém a autorádio CAR CCR 600 s CD měničem. Základním modelem je přístroj CAR 400, který lze ovládat i pomocí tlačítek na volantu. Jedním z nadstandardních doplňků je i speciální atraktivní čalounění v modré, zelené nebo červené barvě.

Příslušenství pro rodinu i volný čas

Nabídka příslušenství pro sedmimístnou Zafiru zahrnuje např. výkonnou autochladničku, systém dětských sedaček "Opel Fix", ultrazvukové parkovací zařízení, které zvukem upozorňuje řidiče na překážku za vozem.

Velmi praktický je celý systém střešních nosičů jízdních kol, lyžařské výzbroje nebo surfových plováků. Vzhledem k tomu, že Zafira je o něco vyšší než běžné vozy, řada zákazníků určitě zvolí speciální nosič kol se zdvihacím mechanismem, který výrazně usnadňuje nakládání kol na střechu.

Tomáš Zajíček