Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel Zafira Steinmetz – Beránek ve vlčím rouše

Michal Fokt
Německý úpravce Steinmetz je spolu s další firmou, Irmscherem, považován za nejvyhlášenější specialisty na tuning vozů Opel. Předmětem jeho zájmu se stal i kompaktní MPV Zafira.

Ptáte se, proč v souvislosti se Zafirou Steinmetz mluvíme o beránkovi? Vždyť úpravci vždy výkon sériových vozů zvyšují, někdy více, jindy zase méně. U Opelu je však momentálně všechno jinak. Zatímco firmy specializované na tuning se pokoušejí sem tam přidat nějaký ten koník šestnáctistovce, případně osmnáctistovce, či dvojici vznětových motorů, v případě Steinmetzu se nevěnují ani donedávna nejvýkonnější verzi s motorem o objemu 2,2 l. A pokud pravidelně sledujete naší rubriku Autonews, pak vám jistě neunikla informace, že Opel představil před pár dny výkonnou verzi Zafira OPC s dvoulitrovým zážehovým turbomotorem (více informací naleznete ZDE) Ve srovnání s ním jsou pochopitelně všechny úpravy menších kubatur poněkud bezzubé. Ovšem rozhodně to nebude trvat dlouho, a Steinmetz se jistě pustí i do vylepšování výkonnějších verzí. Pokud ne zrovna provedení OPC, tak dozajista neunikne jeho zájmu „dva-dvojka", z níž by při troše snahy mohl získat výkon, blížící se přeplňovanému dvoulitrovému „ó-pé-céčku".

Na druhou stranu je třeba říci, že na rozdíl od poměrně nenápadného hávu Zafiry OPC, si Steinmetz na tom „vlčím rouše" dal opravdu záležet. Při pohledu zepředu vynikne zejména maska chladiče s typickým žebrováním a přední spoiler, ti pozornější nepřehlédnou ani vnější zpětná zrcátka ve stylu BMW M3.

Profil vozu u zafiry „dělají" speciálně navržená pětipaprsková litá kola, která se dodávají v rozměrech 16" a 17". Na ně se obouvají podle přání pneumatiky Michelin, nebo Continental v širokém spektru rozměrů, které vrcholí pláštěm 215/45 R 17. Dalším výrazným prvkem jsou rozšířené prahy a víčko palivové nádrže, opatřené krytem, připomínajícím klasické sportovní automobily.

Záď zafiry laděné u Steinmetzu neomylně určíte již na dálku, a to podle charakteristického dvojitého ozdobného výfuku obdélníkového průřezu. Zafira má také spoiler nad zadním oknem a na nárazníku.

V interiéru najdeme klasický volant Opel, který si však úpravce náležitě přikrášlil. Otázkou zůstává, jak se kluzké hliníkové „čalounění" drží. Každopádně pro ty, kterým by tento prvek nesvědčil, má Steinmetz připravenou i verzi potaženou perforovanou kůží. Hlavice řadicí páku může být kožená, dřevěná, nebo hliníková, zatímco madlo ruční brzdy, pedály a opěra pro levou nohu se dodávají výhradně v provedení hliník. Za pozornost také stojí chromovaná páčka otevírání motorového prostoru, která vystřídala tu obyčejnou plastovou.

Tuningová firma však musí nabízet pochopitelně také úpravy podvozku. Zafiru je možné osadit sportovním pérováním, které kromě náležitého přitvrzení také sníží světlou výšku o 30 mm. Motory 1.6 a 1.8 zase dostanou „kůru" v podobě ostřejších vaček sání i výfuku, sportovního vzduchového filtru a zadního tlumiče. Tyto modifikace zvednou výkon obou pohonných jednotek přibližně o 13 kW, takže kupříkladu silnější osmnáctistovka zvládne akceleraci z 0 na 100 km/h za 11,4 s a dokáže jet až 193 km/h, namísto sériových 184 km/h.



Michal Fokt