Oprava zámku dveří: Rodinná tragédie za 60 korun
Banální závada v podobě opotřebovaného mikrospínače zámku dveří může způsobit celou řadu nepříjemností. S trochou šikovnosti lze přitom opravit svépomocí.
Nefunkční osvětlení interiéru, absence upozornění na rozsvícená světla, ale i možnost, že se auto samo zamkne nebo nepůjde otevřít kufr – to je jen krátký výčet problémů, které může způsobit opotřebovaný senzor otevření dveří.
S touto závadou se přitom plošně potýká většina menších vozů koncernu Volkswagen vyrobených zhruba mezi roky 1997 a 2005. Namátkou třeba u nás hojně rozšířený VW Golf IV, Passat B5 i Škoda Fabia a Octavia první generace.
Jenže přestože na vině je součástka, kterou pořídíte na internetu od šedesáti korun, autorizovaný servis automaticky mění celý zavírací mechanismus. A ten stojí na fabii téměř čtyři tisíce, na oktávku dokonce ještě o další čtyři stovky více. Pravda, funkční díly neznámého původu lze sehnat i za zlomek ceny, jenže proč to nezkusit opravit?
Demontáž z vozu
Základem je samozřejmě vyjmutí zámkového modulu ze dveří. Připravte se na to, že pro celou operaci budete potřebovat sadu šroubováků torx. Postup se logicky u jednotlivých vozů liší. Vždy se začíná odstrojením obložení. Ke šroubům se dostanete přes loketní opěrku, bývají skryté také za kličkou dveří. Postup je vcelku logický. Zatímco u staré octavie pak stačí vymontovat vložku a následně i zámek, majitelé ostatních vozů budou muset zajistit okno a odpojit jeho pojezdy. Jenže musíte sundat fólii nebo pěnovou výplň, chránící interiér proti vodě. A pokud ji poškodíte, čeká vás náročná výměna.
U pozdějších modelů fabie je dokonce nutné sáhnout po vrtačce – kryt dveří je totiž přinýtován. Při zpětném postupu pak garážisté doporučují nýty nahradit šrouby, které přilepí vteřinovým lepidlem. Na rovinu ale říkáme, že pokud nemáte s podobnou prací zkušenosti, raději se do ničeho nepouštějte a nechte to odborníkům.
Jak poznáme vadný mikrospínač
Typickou závadu zámku dveří, jejímuž odstranění se věnujeme, poznáte velmi snadno – po otevření dveří se nerozsvítí interiérové osvětlení. Řídicí jednotka nedostane informaci o otevření dveří, z čehož vyplývá například i neupozornění na rozsvícená světla. U fabie také nemusí jít po jízdě otevřít kufr.
Vozy jsou vybaveny ochranou proti zlodějům, která vždy odpojí jeho otevírání do chvíle, než jsou otevřeny přední dveře. „Modelová situace vypadá tak, že někam přijedete, fyzicky dveře otevřete a jdete do kufru. Jenže jednotka o tom neví, proto je zavazadelník zablokovaný. Nezbývá než otevřít jedny zadní dveře,“ vysvětluje Daniel Říha z Autostylu Trutnov.
„Asi nejzákeřnějším projevem ale je, že v případě, kdy auto otevřete dálkovým centrálem, máte půl minuty na otevření dveří. V opačném případě si vůz myslí, že byl otevřen omylem, a sám se znovu zamkne. Jenže když si například položíte klíček na sedadlo, zavřete dveře a jdete si hodit bundu do kufru, auto s rozbitým senzorem neví, že bylo otevřeno, zablokuje se a už se do něj nedostanete,“ dodává.
Nákup dílů
Ideální variantou je samozřejmě nejprve díl vymontovat a až následně zakoupit náhradu. Jenže přestože spínače se sehnat dají, dodání může trvat i několik dní. A pokud si nemůžete dovolit auto na celou dobu odstavit, nezbývá než nejdříve nakupovat a až poté opravovat.
Pro výměnu se nabízejí dvě možnosti. První je nákup samotného nového mikrospínače. Označuje se buď MIK 83X 0XX, nebo V4NCT7. Pokud seženete, berte ten s krycí gumičkou – vydrží déle.
Jak už jsme řekli, vyjde v tuzemských obchodech s elektrosoučástkami asi na šedesát až sto korun bez dopravy. Ta stojí i s dobírkou další stovku. Další možností je zakoupení už hotové sestavy včetně drátků. Jak si ukážeme v dalším kroku, je to řešení festovnější, ale vyžaduje pájení, a to není pro každého. Navíc díl koupíte pouze v zahraničí. Třeba na portálu eBay.com jsme soustavu našli za 211 korun včetně poštovného. Najdete ji po zadání formulace „micro switch door lock“ a jména modelu. Dejte pozor, na kterou stranu spínač kupujete – pravý (right) a levý (left) se liší.
Oprava výměnou horní části spínače
Nefunkční mikrospínač většinou způsobuje opotřebení jeho vrchní části, která se časem zkrátí a obrousí. Pokud tomu tak je i ve vašem případě, vyřeší to výměna jeho horní část. Když jde o zámek dveří na fabii nebo polo, stačí u spínače vytáhnout pojistku, která ho drží na místě, a následně jej vyjmout z bloku.
Nepatrně horší to je s typem pro větší vozy. U něj je potřeba odvrtat nýty, které díl drží ve správné pozici. Následný postup už se však shoduje. Jemně tenkým plochým šroubovákem odtlačte závlačky na stranách, spínač rozložte a vyčistěte. Pokud je uvnitř v pořádku, stačí stejným způsobem rozložit nový spínač a jeho vrchní část nacvaknout zpět. Následně můžete zámek dveří zapojit a vyzkoušet, zdali funguje. V drtivé většině případů tato výměna pomůže a za nefunkčností stojí pouze opotřebovaná tyčka spínače – díl tak maximálně za haléř, který ale nelze koupit samostatně.
Oprava výměnou celého spínače
Druhou, komplexnější možností, která však vyžaduje zkušenosti s pájením, je výměna celého vypínače. Ten lze koupit včetně drátků, jež se přiletují k integrovanému obvodu zamykání. K tomu je potřeba jej rozebrat. Nejprve vyjměte pružinu ze zadní části, dále vyšroubujte velký torx na opačné straně. Následně můžete po odejmutí jistícího šroubku celý modul rozdělit na mechanickou a elektronickou část, ze které je vyveden inkriminovaný spínač – potížista.
Po vyjmutí šroubků po obvodu už můžete dovnitř. Jemně vyndejte bílý jistící plast u ozubených kol a následně mechanickou posuvnou část. Pak už může ven tištěný spoj s konektorem a motorkem. Odpájejte drátky spínače a odsávačkou odeberte přebytečný cín. Potom už běžným postupem přiletujte drátky nového spínače. Teď nezbývá než vše znovu složit a vyzkoušet. Pokud jste odvrtávali nýtky na spínači, amatérští opraváři jej doporučují přilepit na místo vteřinovým lepidlem.
Auto.cz a Svět motorů neručí za poškození vozu způsobená uživatelem