Opravdu se máme v Česku tak špatně? Zaměstnanec v autoprůmyslu stojí skoro 600 Kč na hodinu

Výroba aut ve Škoda Auto
Výroba aut ve Škoda Auto
Výroba aut ve Škoda Auto
Výroba aut ve Škoda Auto
12 Fotogalerie
Roman Šitner
Diskuze (18)

Mzdové náklady v českých automobilkách už jsou prakticky stejné jako ty v Japonsku, kdy byly ještě před dekádou více než dvojnásobné. Levnější už je i Portugalsko. Zaměstnanec v Česku stojí automobilky 582 korun za hodinu.

Svaz německého automobilového průmyslu (VDA) ukázal data, jak je tamní pracovní síla drahá. Hodinové náklady na pracovníka dosahují 62 eur, z dostupných dat je to nejvíce na světě. Přibližuje se jen Nizozemsko se 60 eury. Až s odstupem jsou Francie a USA. 

Mzdové náklady v automobilovém průmyslu (eur/hodina)
Země20232013
Německo6248
Švédsko4846
Francie4739
USA4428
Spojené království4128
Itálie3329
Španělsko2925
Japonsko2426
Česko2311
Portugalsko1713
Maďarsko169
Polsko158
Rumunsko125

Data ale ukazují i to, že za poslední dekádu byl jeden z nejvyšších růstů mzdových nákladů v Česku. Z 11 eur v roce 2013 na 23 eur loni. Jen malý díl z tohoto růstu má na svědomí koruna, která byla loni o něco silnější než před deseti lety. Češi si zkrátka pořádně přilepšili. V přepočtu na koruny je 23 eur dnešním kurzem 582 korun za hodinu. Nejde ale o to, co si lidé vydělají, jde o částku, kolik firmu celkově pracovníci stojí.

Česká pracovní síla už stojí prakticky totéž co ta japonská. Během jediné dekády se tak smazal rozdíl mezi 11 a 26 eury. Česko už také dohnalo dříve dražší Slovinsko, přehnalo Portugalsko a dotahuje Španělsko.

Z pohledu lákání investorů už v Česku nejde o levnou pracovní sílu. Kde to hraje roli, nabídne zatím  Slovensko (20 eur), Maďarsko nebo Polsko větší úspory. Rumunsko má pak mzdové náklady proti Česku poloviční, vykazuje ale rychlejší tempo růstu. 

Video placeholder
Podcast Za volantem: Čínský Donfeng chystá útok na Česko • Zdroj: auto.cz

Srovnání mezd hraje roli nejen, když se investoři rozhodují kam jít, ale i ve mzdových vyjednáváních. Odboráři dobře vědí, kolik si vydělávají lidé v závodech automobilky v jiných zemích. Mohou tak ukazovat, jak si kolegové třeba v Německu vydělají více, vedení jim zase může ukazovat grafy, kolik si vydělají v Rumunsku.

Vstoupit do diskuze (18)