Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Odbory Volkswagenu souhlasí se škrty. Jsou ale ostře proti zavírání závodů

Volkswagen ID.5
Volkswagen ID.5
Volkswagen ID.5
Volkswagen ID.5
16 Fotogalerie
Roman Šitner
Diskuze (29)

Jednání vedení Volkswagenu s odboráři má dílčí posun. Odborový svaz navrhuje ústupky, které mají ušetřit 1,5 miliardy eur. Hrozí ale masivními protesty, pokud by se zavíral byť jediný německý závod, nebo pokud by automobilka chtěla ušetřit víc.

Koncern Volkswagen se snaží šetřit. S odboráři proto letos začal jednat s ambiciózními počátečními požadavky. Snaží se prosadit snížení mezd až o deset procent, propouštění desítek tisíc lidí i zavření několika německých závodů. Odbory naopak požadovaly růst mezd o sedm procent a zachování pracovních míst. Nyní dochází k prvnímu razantnímu ústupku.

Ve středu 20. listopadu odbory nabídly, že kývnou na úspory 1,5 miliardy eur (37,94 miliardy korun), pokud Volkswagen zaručí, že se žádný německý závod nezavře. Například se vzdají bonusů za roky 2025 a 2026. Pohrozili ale zároveň, že pokud vedení neustoupí, nastane největší konflikt se zaměstnanci za poslední dekády. Vedení firmy ale žádá výrazně větší ústupky a o řád vyšší úspory.

Koncern Volkswagen je v nelehké situaci. Mzdové náklady na výrobu aut v Německu jsou podle statistik VDA (německé Asociace automobilového průmyslu) nejvyšší na světě. Firma podle agentury Reuters dává na mzdách také větší část tržeb než konkurenti, a to včetně BMW či Mercedesu-Benz.

Volkswagen má také historicky velmi silné postavení zaměstnanců; s těmi se dokonce z kraje devadesátých let podepsala dohoda o zachování pracovních míst. Tehdy panovala obava, že firma výrobu přesune na levnější východ. Volkswagen se v důsledku o své zisky z výroby v nových závodech v levnějších částech světa dělí se svými německými zaměstnanci.

Video placeholder
Toto video je zdarma dostupné pro registrované.
Registrovat
Experti Světa motorů proklepli elektrické Volvo EX30 • Zdroj: auto.cz

Nyní jde ale o břímě. Volkswagenu klesá zisková marže a navíc mu roste nová konkurence v Číně. Každé euro nákladů se tak počítá. Zavírání závodu se také jeví být racionálním rozhodnutím, některé z nich nemají pro příští rok prakticky žádný smysluplný plán. Například Osnabrück přijde o výrobu Porsche Cayman a Boxster. Volkswagen zkrátka trápí přebytečné a drahé německé kapacity.

Jednání s odbory se ještě potáhne a je možné, že dojde i na stávky. Zaměstnanci stále tvrdí, že úspor lze dosáhnout například zkrácením pracovní doby a propouštět se nemusí. Mají také jeden velmi silný argument: Volkswagen stále vydělává. Říkají také, že problémy nezpůsobili oni. 

Vstoupit do diskuze (29)