Pagani Zonda R: nejsilnější Zonda všech dob
Supersportovní ručně vyráběné Zondy jsou již nějaký pátek na trhu. Aby se na ně nezapomnělo, Horacio Pagani vytváří řadu drobných faceliftů, které jsou sice decentní, ale zato veskrze praktické. Zcela jinak tomu je ale u Zondy s označením R, která se představí veřejnosti na letošním ženevském autosalonu.
Pagani Zonda R vývojově navazuje na model F z roku 2005, ale s původním vozem eRko sdílí pouhých 10 procent komponent. Ty tam jsou ladné křivky a smysl pro detail, Zonda R má ostré hrany a agresivnější nádech. Nové supersportovní auto je totiž spíše okruhovým speciálem a vyzývá takové ikony, jako je Ferrari FXX nebo Maserati MC12 Versione Corse. Díky velkému přednímu spoileru a obřímu zadnímu přítlačnému křídlu narostla Zonda R na 4 774 mm (+389 mm) a rozvor je 2 782,5 mm (+ 47,5 mm).
Před zadní nápravou hřmí jak bouře pro Zondu nový vidlicový dvanáctiválec o objemu 6,0 l, který pochází od společnosti AMG. Tento agregát montuje AMG, sportovní divize Mercedes-Benzu, do závodního modelu CLK GTR, který je velmi úspěšný v šampionátu FIA GT. Pagani Zonda R má zmiňovaný motor naladěn na 551 kW (750 k) v 8 000 ot/min. a maximální točivý moment je 710 Nm.
Pagani předesílá, že série R bude mít pouhých 25 kusů a budoucí majitelé se budou muset rozloučit s částkou 1,2 mil eur bez daně (cca 33,6 mil. Kč). Zahraniční servery pouze potvrzují moji domněnku, že Horacio Pagani začíná koketovat s myšlenkou vstupu do prestižního šampionátu FIA GT. Vše by tomu nasvědčovalo: motor je dle norem šestilitrový dvanáctiválec a omezit ho na výkon 600 koní nebude žádný problém. Limitovaná série silničních vozů minimálně s 25 kousky. Lehká karosérie z karbonu, masivní přední spoiler, zadní difuzor a přítlačné křídlo už z daleka vybočují od silničních vozů. Dále je zde např. nová spojka, sekvenční převodovka, výfukový systém, silnější brzdový systém s karbon-keramickými kotouči atd. Uvidíme, jaké další informace přinese premiéra na ženevském autosalonu.